Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Juu mutta jossei se rintapellin paine-eroanturi ole liitettynä DPF:ään niin ei tuo mittaus oikein voi toimia, kait?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
^Juu, ennen DPF:ää paine on pakko mitata, eli se DPF:ää edeltävä paineliitäntä on oltava kiinni paineanturissa.
Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Toki, tuossa lukee että "ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä", mutta koska ensin puhutaan takimaisesta painemittauksesta ja hetken päästä vielä todetaan, että mittaa kuitenkin ennen DPF:ää, niin minä luin tuon niin, että etummainen putki/letku on kuitenkin paikallaan ja takimmainen mittausyhde pöntöltä auki.Frostgrey kirjoitti: ↑Ti Heinä 01, 2025 08:25Viikonloppuna ehdin hieman tutkimaan tätä ongelmaa ja pari vikaa löytyi.
Tähän tosiaan vaihdettu n.300tkm kohdalla tarvike DPF(siltä ainakin näyttää) ja huomasin että sieltä on kokonaan jätetty DPF:n takimmainen painemittaus pois, eli ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä, joten nyt mittaa DPF paine-eroa vain ennen DPF ja ulkoilman välillä. Maalaisjärjellä tällä ei kai suurta merkitystä, kun ei pakoputkessa kauheaa painetta pitäisi olla enää DPF:n jälkeen?
Auton alta nousevaan käryyn polton aikana tällä varmasti merkitystä, kun DPF:n painemittausyhdettä ei ollut tulpattu ollenkaan (4mm reikä), nyt sain sen tulpattua, joten jos käryttely hieman vähenisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
En mene vannomaan, voihan siellä olla toinenkin jos se on piilotettuna sinne. Nyt on toi TTiD pukattuna talliin ja tietty jo kaikenlaista raksakamaa ympärillä kun tuli teltta-saabin vuoro päästä ajoon vaikkei hienoja kesäkelejä oikein olekaan. Muttei sinne TTiD:n alle oikein ole näköyhteyttä, ja akkukin on irti jo.
Mutta meidänkin omassamme jokin tarvike-DPF joten ei ole tietoa olisiko sillä kuulunut olla alunperin 2 yhdettä painemittauksille ja 2 lämpöanturiakin, pitää joskus muistaa mennä tekemään tilaa talliin ja käydä kuvaamassa DPF:ää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98