9000 di/apc

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ta12
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:18
Paikkakunta: Jyväskylä

9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja ta12 »

Kellään sähkökuvia moiseen systeemiin??
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja Jope »

townsendimports.com
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Mitä sähkökuvia vailla tarkemmin ottaen?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nyt olin niin hövelillä tuulella, että jaksoin klikata ne 5-6 klikkausta saitilla, että skeman saa esiin

http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
veijo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja veijo »

Kiitos linkistä, sieltä löytyi myös tekstimuotoinen kuvaus DI/APC boxin sijainnista:

"343 ...DI/APC ...under the left-hand front seat."
https://townsendimports.com/Web/electri ... comloc.htm

Nypin molemmat etujakkarat vm. 1991 ei-turbo tonnaristani irti, mutta boxia ei vaan löytynyt ?
Purin myös apukuskin puoleisen varpaiden yläpuolella olevan verhoilun, mutta sieltäkään ei löytynyt, eikä myöskään kuskin jalkatilasta.

Käsittääkseni boxin pitäisi olla tämän näköinen: https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/5333711
Haluaisin löytää boxin, jotta voisin sen johtosarjasta (pinnit 6,23,15) mitata kampiakselin asentotunnistimen kunnon.
aero
-
Viestit: 9132
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko '91 vaparissa ylipäätään DI vai jakajasytkä (EZK?)? APC:tä siinä ei ainakaan ole kun ei ole turboakaan.

Onko siis moottorissa DI-sytytyskasetti vai tulpanjohdot?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
veijo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja veijo »

On (ehjäksi testattu) DI sytyskasetti.

Edellisen kommenttini linkissä oleva DI/APC on yhteensopivuustietojen mukaan tarkoitettu turbottomaan.
Turbolliseen tarkoitettu DI/APC on tässä: https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/5333661
Akvaariossa olevassa peltikuorisessa kotelossa on teksti: Jetronic BOSCH 7872237

Tässä on se kampiakselin asentotunnistimen testausohje, jonka tekeminen vaatii DI/APC boksin löytymisen (tai sisälokasuojan purkamisen ja käsiksi pääsyn CPS anturin kolmeen johtoon): https://townsendimports.com/Web/engine_ ... sorpg1.htm

Käsittääkseni samaa ohjetta voi soveltaa, jos asentaa (esim. kiinasta tilatun) koteloimattoman (transistorin näköisen) hall anturin vanhan anturin koteloon porattuun reikään ?

Koteloidun "4AV19F Hall-Effect Vane with 24 AWG IrradiatedPolyethelene 558, 8 mm Lead Wires" anturin hankin 2v. sitten RS componentin (silloin vielä toimineesta ) linkistä. Hinta oli rahteineen alle 80€. Koska en laittanut anturia heti saabin hanskalokeroon, ehti se hukkaantua jonnekin, joten nyt joudun käymäään romulaatikoitani läpi, jotta löydän osan.

Tässä sisällysluettelossa https://townsendimports.com/Web/engine_ ... iindex.htm mainitaan 90-92 vuosimallit, joten siksi ajattelin että vm 91 DI/APC täytyy olla olemassa. Auto on mailimittarilla (ja kattoluukulla), joten boxin sijainti saattaa olla eri kuin normaalisti ?
aero
-
Viestit: 9132
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja aero »

Aina sitä oppii uutta - minä oon kuvitellu että vaparitonnariin tuli DI vasta Trionicin myötä, mutta näköjään sitten jo aiemmin, kiitos.

'89 Turbossa purkki tosiaan oli kuskin penkin alla, eikä penkkiä tarvinnut irrottaa kun siihen pääsi käsiksi takajalkatilan kautta. Kävisi saabbimaisesti järkeen että vaparissa olisi käytetty samaa sijaintia, johtosarjaa ja jopa purkkia (eri ohjelmoinnilla toki), mutta jos se ei sieltä löydy niin sitten ei ole.

SaabCentralilla väittävät, että '92 DI/APC olisi sitten akvaariokotelossa, mutta sieltäkin olet jo katsonut ja siellä on vaan Jetronicin ruiskuboksi.

Itse anturille sinänsä on varmasti liitin anturia lähempänäkin ja myös siitä voi itse anturin mitata - ECUn liittimeltä se on varmaan helpompaa kun nuo mittaukset pitää tehdä johdot kiinni ja jos ECU on kuivassa, niin sen liitin tuskin on kosteussuojattu ja samalla tulee mitattua johtosarja - mutta onhan tuo myös mielenkiintoa kutkuttavaa että mihin se purkki on piilotettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Meillä on 92 200hp b234 siinä on DI/APC ja jetronic boksi akvaariokotelossa tcs boksi on kuskin penkinalla.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 9000 di/apc

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

aero kirjoitti:
Pe Heinä 04, 2025 07:07
Aina sitä oppii uutta - minä oon kuvitellu että vaparitonnariin tuli DI vasta Trionicin myötä, mutta näköjään sitten jo aiemmin, kiitos.
2,3i:ssä taisi olla DI heti ensiesittelystä alkaen, 2,0i oli silloin vielä jakajalla, mutta tulikohan siihen DI sitten lyhytlohkon myötä?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin