Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9134
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
Pe Kesä 13, 2025 16:20
Imgurista ei näköjää enää saa JPG linkkii :cry:
Eikö muka saa?
Kuva
Kuva

Jos toimii, niin ihan vaan tökkäsin kuvan päällä oikeata nappia ja open image in new tab Firefoxilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kiitos.
Tosi harvoin tulee tietokonetta enää avattua vaan kännyllä on tehty homma nyt vaikeemmaksi, ennen riitti ku klikkas ladattua kuvaa kerran ja valitsi sen jälkeen jakolinkin niin tuli suoraan jpg linkki
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13469
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkaa olla isossa sähköautossa hinta kohdallaan:

https://tekniikanmaailma.fi/toyotalta-h ... d8223455-4

RAV4:n hinnat alkaa nelisen tonnia ylempää. Alkaa olla aika vähissä järkevät syyt laittaa RAV4 mieluummin kuin BXYZö.

No, ehkä toi mallinimi tai poskille levinneet mustat muovilokarit vois toimia ihan oikeina syinä :mrgreen:

Edit: piti käydä tarkistamassa vastaavan Subaru Solterran hintataso, autohan on tekniikaltaa sama kuin Toyota. Subarulla on isoakkuinen nelivetoinen Solterra kesäkampanjassa 39 990 euroa, eli pistää vielä nokittaen Toyotaa 8O
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sähköauto tuhoutui täysin tulipalossa – tuli levisi rivitaloon
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011321909.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3234
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei tuo sähköautoilukaan kovin halpaa ole, kun arvon lasku on reilut 11000kr/kk ensimmäisen 18kk aikana, ajettu vain 25K km. Tämä on sukulaisen Skodan Enyaq vm -23, johon ei kuulemma saa jotain uutta päivitystäkään, joten hän ei ollut kovin tyyväinen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vähän kommenttia lomamatkailusta sähköautolla. Ns. arkioloissa ei ole mitään helpompaa kun tuolla sähkövatkaimella suristelu. Vehje latautuu aina tarvittaessa auton ollessa parkissa kotipihassa/röissä tms. ja on aina valmiina ilman mitään ihmettelyjä.
Nyt käytiin loman puitteissa vähän tuolla lounaisrannikkolla kikkailemassa, kotoa Paippisista tietty lähdettiin 100% patterilla. Ensin heivattiin rakit Herttoniemeen hoitoon ja painettiin nilkka suorana Turkuun yhdellä vessapysähdyksellä Kaarinassa. Turun Linnassa pyörittiin reilu pari tuntia ja sitten ajettiin Toriparkkiin. Patteria oli vajaa 50%, mutta ajattelin, että nythän sen lataisi kivasti taas täyteen ruokatauon aikana, kun parkkihallissa oli Virran "pikalatauri" (50kW) ja avainnipussa Virran tägi, jonka lasku menee siis firman piikkiin. Laturi oli vielä vapaanakin ja lyötiin katiska lataukseen sen ajaksi, että mennään syömään pizzat 450 astetta celsiusta Pizzeriaan. Tottahan toki auto siinä ilmoitti jo vähän ennen pizzapaikkaan menoa, että latauslaitteen ongelman takia lataus katkaistu, oli saanut kaikki 18km ladattua...No, ongelmaahan tästä ei oikeasti edes pystynyt keksimään, kun kohteeseen asti riittäisi patteria vielä vallan mainiosti.
Vedettiin varsin oivat lätyt naamariin ja autolle päästyämme ärsytin muuta perhettä haluamalla kokeilla aiemmin perätilaan mennyttä laturia uudestaan. Sanoin, että istutaan tässä 4min latausta odotellessa, joka alkoikin hienosti lähennellen jopa 40kW lataustehoa, josta hiipui minuutin jälkeen 30kW:iin ja kolmannella minuutilla oltiinkin jo upeissa 18kW lataustehoissa, vaikka tässä kaksitöpselisessä "pikalaturissa" ei ollut ketään muuta kuin me. Kyllästyin itsekin ja lähdettiin jatkamaan matkaa. En siis voi suositella Turussa Toriparkin K2 kerroksen Virta pikalatausta, ihan paska.

No jo vain, ajettiin sitten Kustavin Salen pihalle, jossa patteria oli jäljellä about 25%. Lyötiin katiska kiinni ABC-Latauksen 150kW max pikalaturiin (senkin lasku menee firmalle suoraan) ja käytiin ostamassa kal^^Z^^ ruokaa ja snäkejä kämpille. Noin kymmenen minuutin kaupassakäynnin jälkeen patteria näytti olevan n. 260km ajoihin (joku 50-60%). Ajettiin vajaa 3km Lootholmaan, tsekattiin sisään ja lompsittiin rantaravinteliin imemään riislinkiä. Katselin siinä samalla, että koko mestan kaksi max 11kW AC laturia (Virta) oli molemmat buukattu, vasemmassa pömpelissä oli T6 plugari XC60 Volvo ja oikealla puolella klonkswagen ID4 (ihan oikea sähköauto). En jaksanut stressata, koska ei ollut oikeaa tarvetta ladata.

Aamusta ajeltiin sitten Raumalle karvan vajaa 100km, pööpöiltiin siellä päivä mm. Merimuseossa, ja kun lounaan jälkeen (klo 14 -->) alkoi saatanallinen vedenpaisumus siellä, niin vihellettiin peli poikki lähdettiin ajelemaan takas käNpille Kustaviin. Mentiin Laitilan Panimomyymälän kautta Uutenkaupunkiin täydentämään kal^^Z^^ ruokavarantoja. Uudenkaupunkin K-Supermarketin pihalla koitin tunkata autoa K-latauksen pömpeliin kiinni ja aktivoida sen taas avainnivaskasta löytyvällä K-latauksen tägillä, josta lasku menee arvaatte varmaan minne, mutta ei ottanut yhteyksiä. Siirsin katiskan toiselle pömpelille, jossa jo hiukan vit...harmitusta aiheuttaneen sohelluksen jälkeen jo toisella yrittämällä alkoi kun alkoikin auto lataamaan. Ensimmäinen yritys piti keskeyttää, kun pyöritti vaan "palluraa" taululla eikä homma edennyt, ottaa piuha irti autosta ja aloittaa alusta. Noh, kun latauksen sai käyntiin, 15% patteri elvytettiin reippaasen 60% pikaisen kauppakäynnin aikana ja ajettiin takas käNpille. Huvikseni kävin pyörähtämässä Lootholman latureiden tilanteen katsomassa ja ilokseni totesin, että se V*TUN SAMA V*LVONP*SKA oli edelleen siinä vasemmassa töpselissä kiinni ja toisessa oli joku Skeidan Octavia plugari. No ei vit...harmittanut, kun ei ollut mikään pakko taaskaan ladata, mutta oishan se ollu kiva saada patteri sen verran täyteen, että ois kotimatka mennyt ilman latausstoppia.

Aamulla ennen paikalta poistumistamme siivottiin käNpästä suurimmat ja vietiin roskat sinne rantaravintolalla sijaitsevaan roskikseen, kuten ohjeistus kuului. Vielä edellisiltaa suuremmaksi ilokseni totesin, että GYYYYYYLLLLLÄÄÄÄÄ!!!, se sama Volvonp*ska seisoi edelleen kiinni siinä töpselissä, oikean puolen plugi oli tyhjä. Kaveri oli siis tehokkaasti blokannut kolmen vuorokauden puolelle levittyneellä aikaikkunalla 50% Lootholman latauskapasiteetista plugarillaan, jolla ei oikeasti ole edes mikään pakottava tarve latailla missään korpimetsissä, kun siinä on se *ITUN POLTTOMOOTTORIKIN kiinni 8O Auto ei takuulla ollut liikkunut mihinkään siinä välillä, piuha oli samassa asennossa ja renkaat yläosastaan kuivat jne. Seuraavalla reissulle pitää printtaa Kikki-Hiiri lappuja noita urpÅja varten.

Kotimatkalla käytiin Salossa vetämässä kevyt lounas ja ladattiin autoa Shittymarketin pihassa olevassa K-latauksen pikalaturissa kauppakäynnin ajan (vajaa vartti). Jälleen vaati kaksi yritystä ennen kuin lähti elektronit liikkeelle, tuntuu olevan yleistä noilla K-latauksen asemilla ainakin tuolla firman tägillä ja meidän Teslalla. Latausnopeus alkuun taas priimaa (150kW), mutta ilmeisesti siinä koko latauskentän tehoraja oli tullut vastaan, kun mestoille oli tullut yksi auto lisää (pikalatureista oli ehkä 70% varattu), koska kun lampsittiin autolle, niin patteria oli vajaa 60% mutta latausteho oli enää 35kW (pitäisi olla ainakin 90...100kW) ja auto ilmoitti lataulaitteen rajoittavan tehoa. Eli jäi varmaan 10% alemmas patteri, mihin oli mahdollisuus, koska laturi nyt vaan päätti alentaa tehoja. Noh, virtaskaa oli enemmän kuin tarpeeksi kotiin pääsyyn (kotipihassa oli 16% patteria), joten ei taaskaan ongelmaa, mutta silti, ei tuo ihan saumattoman ongelmatonta ole vieläkään tuo patteriautolla suhaaminen muualla kuin "arkirutiineissa". Ihmeen paljon osui "ongelmia" tälle reissulle, aiemmin pitemmillä reissulla käyty 2 x Teslan Superchargereilla ja pari kertaa ABC:n teholatauskentällä Heinolassa & Lohjalla, näillä kerroilla oli kaikki mennyt smoothisti.

Nytkään "oikeita" ongelmia ei ollut, mutta kun on arjessa tottunut täysin saumattomaan toimintaan sähköauton kanssa, niin ei tarvitse olla iso "bugi", kun alkaa jo V-käyrä nousemaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vantaalla roihusi rivi vierekkäin pysäköityjä pakettiautoja
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011349613.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V.J.S kirjoitti:
Su Heinä 06, 2025 16:49
Vähän kommenttia lomamatkailusta sähköautolla. Ns. arkioloissa
Nytkään "oikeita" ongelmia ei ollut, mutta kun on arjessa tottunut täysin saumattomaan toimintaan sähköauton kanssa, niin ei tarvitse olla iso "bugi", kun alkaa jo V-käyrä nousemaan.
Aika paljo häröö ollu, vanhimmat K-lataukset on itelläki joskus tajunneet.
Sä et varmaan latausäppistä kattonut mikä noissa ahdisti..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti:
Ma Heinä 07, 2025 11:30
V.J.S kirjoitti:
Su Heinä 06, 2025 16:49
Vähän kommenttia lomamatkailusta sähköautolla. Ns. arkioloissa
Nytkään "oikeita" ongelmia ei ollut, mutta kun on arjessa tottunut täysin saumattomaan toimintaan sähköauton kanssa, niin ei tarvitse olla iso "bugi", kun alkaa jo V-käyrä nousemaan.
Aika paljo häröö ollu, vanhimmat K-lataukset on itelläki joskus tajunneet.
Sä et varmaan latausäppistä kattonut mikä noissa ahdisti..
Mulla ei edes ole tuohon K-lataukseen äppiä, niin ei tullut katsottua. Tägit on paljon helpompia käyttää kun noi äpit, jotka on ihan aina jossain perätilassa kun niitä sattuu tarvitsemaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13469
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla ei ole pian 2,5 vuoden sahköautoilun (ja sitä ennen 3,5 vuoden plugariautoilun) aikana muistaakseni tullut vastaan kertaakaan julkisten latureiden toimimisessa ongelmia. Tosin katsoin logit läpi ja valeponin aikana olen julkisilla ladannut autoa 12 kertaa, eli eipä noita käyttökertoja nyt ole kertynyt ihan hirveää määrää. Mitsua tuli latailtua myös joskus julkisilla, mutta maksulliset lataukset, jotka siis vaatii jonkinnäköistä tunnistautumista tai maksuliikennettä, jäi varmaan luokkaa viiteen kertaan.

Tilastot muuten kertoo että Mussen julkisilla latauksilla on kerätty talteen 218,6 kWh sähköä ja näistä on maksettu 85,32 euroa. Keskihinta siis 39 snt/kWh. Ei-julkiset lataukset, eli pääosin kotona, on olleet yhteensä 7739 kWh ja näihin on rahaa mennyt 541 euroa, keskihinta 7 snt/kWh. Kotilataus on siis toodella paljon halvempaa ja itselläni myös toodella paljon yleisempää.

Siksipä en yleensä jaksa kovin paljon huolia siitä mitä siellä pikalaturillä sähkö maksaa, kun sen vaikutus kokonaiskuluihin on ihan mitätön. Paljon tärkeämpää on ne palvelut siinä laturi liepeillä, eli latauksethan yhdistetään ruoka- ja vessataukoihin. Tämä ihan huomiona siltä kannalta, että jos ei ole bensanmyynti ollut yhdellekään palveluhuoltsikalle se pääasiallinen rahan lähde enää vuosiin, niin tuskinpa sitä tulee olemaan sähköautojen latauskaan ihan heti jos koskaan. Sen sijaan hyvä latauskenttä vilkkaasti liikennöidyn tien varrella on kilpailutekijä, jolla voit yrittäjänä houkutella asiakkaita tulemaan syömään ja kuluttamaan rahaa ostoksiin. Toki näiden palvelujen tulee sitten myös olla kunnossa.

Noilla latauksilla ajettu yhteensä noin 28 500 km ja tämä kertynyt siis kahden vuoden ja noin neljän kuukauden aikana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3234
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Voi sanoa, että edullista autoilua, jos vertaa vaikka bensa ja diesel käyviin ajoneuvoihin. Ei vain raski luopua noista Saabeista ja mese on niin huippu kärry pitkillä matkoilla, nyt suunnitteilla taas noin 5000km keikka.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5502
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja VKe »

^tekis mieli pyytää Viggeniä kehumaan tässä ketjussa Mjerssua...

Itsellä on käyttiksen haku menossa kuumimmillaan ja tuollainen 300 de All-Terrain nyt shortlistattuna. Nykyinen V60 on jo 5 vuotias 135 tkm liikkunut vanhus. Mokoma kun aidot Diesel-Volvot (uusimmat V60 ja V90) menee käsistä. Faktana kyllä kirjoitettiin jokunen tovi sitten että ei kannata dieseliä, niiden hinnat romahtaa :o

No ei oo hinnat romahtanu eikä tommosia ole edes myynnissä...

Pyydän hiukan off-topiccia.... Eli kehu ja kirjoittele kokemuksia, Viggen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13469
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:
Ma Heinä 07, 2025 14:40
Voi sanoa, että edullista autoilua
Ajaminen (=muuttuvat kulut per km) toki on melkein ilmaista kotona ladatulla sähköautolla, mutta en tiä onko autoilu koskaan kokonaisuudessa halpaa kun hankkii tän hintaisen kärryn. Oli käyttövoima sitten mikä tahansa. Euromääräinen arvonalenema on niin kova, että kalliiksihan se tulee joka tapauksessa. Ja sanotaan mitä tahansa, niin kyllä noi sähköautot näyttää seuraavan sitä ihan samaa tuttua kaavaa kuin polttomoottoriautotkin: hinta putoaa puoleen 4-5 vuodessa oston jälkeen. Ihan sama laittaako 60 t€:n bensa-, diesel-, plugari- tai sähköauton, niin tässä kohtaa kun auto on reilu nelivuotias, on arvonalenema syönyt varallisuutta noin 30 t€.

Mähän toki ostin valemussen vajaa kaksivuotiaana käytettynä, että ihan noin paljon en ole ehtinyt ottaa turpaan (vielä :D ).

Lähinnä siis sitä että jo nyt bensaan olis mennyt polttomoottoriautolla vuositasolla 1500-2000 euroa ja sähköllää meneekin vain 300 euroa, niin onhan se toki säästö, mutta kokonaiskuluja kun katsoo niin en kehuisi touhua edulliseksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin