Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Farthinder
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14

Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja Farthinder »

Case seuraavanlainen: kajakkini alkuperäisissä kansissa ihan tavalliset venttiilinvarren kumit. Näitä kun katsoo jousien välistä, niin hyvä jos yksikään paikallaan ohjurin päällä.
Syystä x, joka ei tässä yhteydessä ole relevantti, otin varaosakoneesta kannet ja vein koneistukseen. Näissä kansissa oli venttiilinvarren"kumit" mallia "sateenvarjo". Nämäkään eivät pysy tiiviisti ohjurin päällä.

Minulla on uudet kumit ja nämäkin erittäin väljät.

Mikä juju tässä on?

Ja kyllä, olen täysi amatööri, jos sattumalta termit eivät käy täysin järkeen. :wink:
96+9000
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8133
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja mestari »

Joskus laitettiin nailon holkit kuten majorissa.ne kesti hyvin nuo kumiset slerbat muistaakseni kesti jonkun 40 donaa ja oli riekaleina kun kovettuvat.
Teetkö ltijyttömälle kannet nyt
Kumit on venan varressa joka liikkuu.huomioi se
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Farthinder
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja Farthinder »

Kumit varressa, joka liikkuu? Eikö nuo kuulu pysyä tiukasti ohjurin päällä, jotta tiivistävät?
Kokeilen linkittää kuvaa myöhemmin vielä.
96+9000
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Farthinder kirjoitti:
To Heinä 10, 2025 10:24
Kumit varressa, joka liikkuu? Eikö nuo kuulu pysyä tiukasti ohjurin päällä, jotta tiivistävät?
Kokeilen linkittää kuvaa myöhemmin vielä.
Kyllä ne liikkuu siinä venttiilin varressa halutessaan. Mutta kun kopat irrottaa, niin onhan ne pohjassa
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Farthinder
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja Farthinder »

Jees. Liikkuvat venttiilinvarressa, mutta ongelma siis se, että kumit ovat ns. Liian horot, jolloin eivät passaa tuohon ohjurin päälle. Tai passaavat, mutta ovat liian ison oloiset.
96+9000
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Sateenvarjo -tyyppinen venttiilinkumi ei kiinnity ohjurin päälle vaan luulisin sen lähinnä liikkuvan venttiilin mukana eli sen aikaista tekniikkaa, jossa öljyä pääse enemmän ohjureiden kautta vuotamaan kuin uudemmissa ohjuriin kiinnitettävissä. Itse koneistutin V4:n imuventtiilien ohjurit Ford 2.9 V6 ohjureihin kiinnittyville kumille sopiviksi eli saman moottoriperheen uudempaa versiota vastaavaksi. Oli tuolla sitten merkitystä tai ei, niin teoriassa pitäisi öljyt pysyä paremmin ohjureista ja imukanavista pois.

Eli käytännössä V4:n normi sateenvarjokumit paikalleen ja menoksi.
96 V4i -73
timotn
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilinvarren kumien asennus veenelkkuun

Viesti Kirjoittaja timotn »

Ne mustat murenee vuosien varrella, vaaleat muoviset on paremmat. Tuplajousien kanssa on käytetty myös Datsun 100A:n kumeja, ne lyödään paikoilleen.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Vastaa Viestiin