tukivarren pusla väliä
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Ja nyt ne äänet oikeasti on hävinneet.
Syylliseksi paljastui väljä tukivarren nivel laakeri.
Kyseessä tarvike tukivarsi, tähän ei laitettu vaseliiniä nivellaakeriin, uusiin laitettiin.
SAAB, minä 1-2
Syylliseksi paljastui väljä tukivarren nivel laakeri.
Kyseessä tarvike tukivarsi, tähän ei laitettu vaseliiniä nivellaakeriin, uusiin laitettiin.
SAAB, minä 1-2
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
SAAB minä 2-2
Hermot menee, ei narise eikä pauku esim hidastetöyssyissä eikä kaarteissa
esim liikenneympyrässä.
Mutta annas olla kun tulee "nimismiehen kiharaa" alkaa sellainen kolina ja pauke
ettei mitään rajaa.
Voiko se tuo iskunvaimentaja kolista siellä putken sisällä..?
Yläruuvia on kiristelty harvase päivä, eikä se tunnu mihinkään kiristyvän.
Hermot menee, ei narise eikä pauku esim hidastetöyssyissä eikä kaarteissa
esim liikenneympyrässä.
Mutta annas olla kun tulee "nimismiehen kiharaa" alkaa sellainen kolina ja pauke
ettei mitään rajaa.
Voiko se tuo iskunvaimentaja kolista siellä putken sisällä..?
Yläruuvia on kiristelty harvase päivä, eikä se tunnu mihinkään kiristyvän.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Niitä iskarin isoja holkkimuttereita on kyllä toisilla löystynyt, esim allekirjoittaneella. Saa putkitongeilla paikallaan kiristettyä kun sen verran tunkilla nostaa keulaa että sopii jousen kierteiden välistä.9000CD23T kirjoitti: ↑To Helmi 01, 2024 14:56SAAB minä 2-2
Hermot menee, ei narise eikä pauku esim hidastetöyssyissä eikä kaarteissa
esim liikenneympyrässä.
Mutta annas olla kun tulee "nimismiehen kiharaa" alkaa sellainen kolina ja pauke
ettei mitään rajaa.
Voiko se tuo iskunvaimentaja kolista siellä putken sisällä..?
Yläruuvia on kiristelty harvase päivä, eikä se tunnu mihinkään kiristyvän.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: tukivarren pusla väliä
Mulla paukkui jotakuinkin noin ja ääni tuli pakoputken hakkaamisesta pohjaan, oli vähän liian lyhyillä kumeilla kiinni, lisäksi iskarin mutteri oli löystynyt ja kolisi sekä ilmanputsarin kotelo irronnut kiinnikeistään ja sekin piti yllättävän kovaa kolinaa, oli vähän hämmentävä tilanne kun kolina vaan muuttui aina korjauksen jälkeen mutta lopulta on aika hiljainen alusta
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: tukivarren pusla väliä
Ettei kontissa ole mitään joka pääsee kolisemaan pyöränkotelossa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Iskarin yläpään mutterit olivat kiinni, eivät kiristyneet yhtään.
Koiranluut vaihdettu, alatukivarret vaihdettu, jouset on ehjät, jousilautaset on ehjät.
Kääntölaakeri vaihdettu, kallistuksen vakaajan kumit vaihdettu, iskuvaimentajat vaihdettu
Etu jarrusatulat vaihdettu, levyt ja palat vaihdettu. Kuitenkin kolisee kolisee kolisee.
Voiko tuo iskari liikkua siellä putken sisällä. Mikään muu ei tule enää mieleen, mikä se voisi olla.
Koiranluut vaihdettu, alatukivarret vaihdettu, jouset on ehjät, jousilautaset on ehjät.
Kääntölaakeri vaihdettu, kallistuksen vakaajan kumit vaihdettu, iskuvaimentajat vaihdettu
Etu jarrusatulat vaihdettu, levyt ja palat vaihdettu. Kuitenkin kolisee kolisee kolisee.
Voiko tuo iskari liikkua siellä putken sisällä. Mikään muu ei tule enää mieleen, mikä se voisi olla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Problem solved.
Iskunvaimentajan varren yläpään mutteri löysällä.
Minä-SAAB 3-2
Ihme juttu etteivät katsastuksessa kuulleet tuota kolinaa.
Iskunvaimentajan varren yläpään mutteri löysällä.
Minä-SAAB 3-2
Ihme juttu etteivät katsastuksessa kuulleet tuota kolinaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Joo mutta nämä ei ollut niitä muttereita jotka on siinä putken päässä.
Nämä mutterit olivat varren yläpäässä, siinä muovi suojan alla.

Tuossa sitä kiristellään, tosin tämä kuva ei ole og kolkista, vaan ng satkusta ( taitaa kumminkin olla sama osa )
Nämä mutterit olivat varren yläpäässä, siinä muovi suojan alla.

Tuossa sitä kiristellään, tosin tämä kuva ei ole og kolkista, vaan ng satkusta ( taitaa kumminkin olla sama osa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Nyt on vaihdettu molemmille puolille uudet tolpat,iskarit,hammastangon nivelet.
Huolella kiristelty iskarin yläpää mutterit/mutteri.
Mutta mielestäni kolahtelee, ja kun pihassa painoin lokasuojan etukulmaa.
Kova napsahdus tuli jostain akun suunnasta...?
Ja korin heiluttelu ei tuonut enää ääntä takaisin..?
Mikä tuon napsahduksen/melkein paukahduksen voi tuolla akun alla pitää..?
Huolella kiristelty iskarin yläpää mutterit/mutteri.
Mutta mielestäni kolahtelee, ja kun pihassa painoin lokasuojan etukulmaa.
Kova napsahdus tuli jostain akun suunnasta...?
Ja korin heiluttelu ei tuonut enää ääntä takaisin..?
Mikä tuon napsahduksen/melkein paukahduksen voi tuolla akun alla pitää..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Moottorin ja voimansiirron tuenta ja sen kunto?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Moottorin kumityynyt ovat aivan hyvässä iskussa.
TAAS oli se iskarin varren yläpään mutteri löysällä, apparin puolelta.
**ihan itse olin jättänyt sen löysälle**
Kiristelin myös kuskin puolelta varmuuden vuoksi.
Mutta mutta, kuitenkin apparin puolelta kuuluu tuttu napse kun ajaa rauhallisesti mm..nimismiehen kiharien yli.
Itse en muuta keksi enää kuin vakaajatangon uretaani pusla varmaankin pitää tuon napseen.
Koiranluut on ehjät, alatukivarret vaihdettu reilu vuosi sitten.
Uudet tolpat, laakerit yms vaihdettu viikko sitten.
Samalla vaihtui myös raidetangon päät, ja auraus säädettiin samalla.
Apurunkoon ei ole koskettu.
Hidaste töyssyyn ajaessa rajoitusten mukaan ei napsahtele.
No jos ei SAABin keula pidä mitään ääntä, niin se on rikki..
TAAS oli se iskarin varren yläpään mutteri löysällä, apparin puolelta.
**ihan itse olin jättänyt sen löysälle**
Kiristelin myös kuskin puolelta varmuuden vuoksi.
Mutta mutta, kuitenkin apparin puolelta kuuluu tuttu napse kun ajaa rauhallisesti mm..nimismiehen kiharien yli.
Itse en muuta keksi enää kuin vakaajatangon uretaani pusla varmaankin pitää tuon napseen.
Koiranluut on ehjät, alatukivarret vaihdettu reilu vuosi sitten.
Uudet tolpat, laakerit yms vaihdettu viikko sitten.
Samalla vaihtui myös raidetangon päät, ja auraus säädettiin samalla.
Apurunkoon ei ole koskettu.
Hidaste töyssyyn ajaessa rajoitusten mukaan ei napsahtele.
No jos ei SAABin keula pidä mitään ääntä, niin se on rikki..

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Minä sain aikanaan ohjeeksi aloittelevana saabistina kokeneelta saabkorjaajalta, että vakaajan runkoheloja ei kannata uretaanisiksi laittaa. Niistä aiheutuu kaikenlaista ongelmaa ja sivuääniä. Joten ehkä kannattaa tilata alkuperäiset helat ja laittaa ne uretaaniset johonkin piiloon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7783
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
No ne kumiset vaihdettiin pois pakkasessa kuuluvan nitinän vuoksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Ei mulla ainakaan ole laadukkaat uretaanipuslat (esim. Powerflex) muissa autoissa ikinä aiheuttaneet mitään lisä-ääniä kallistuksenvakaajissa. Pitäs iteki tiputella apurunkoa että pääsisi puslat uusimaan, tuossa mahtaa olla orkkikset vielä paikoillaan..
”Hauskana” havaintona vielä omasta kolkista sellainen että kun viimein sain aikaiseksi kiristää kuskin puolen etuiskarin kiinnitysmutterin niin lähinnä sillä oli sellainen vaikutus että nyt se iskarin yläpää sitten narisee.
Yläpäänä siis muutaman tuhat km ajettu KYB, jollainen myös apukuskin puolella ilman mitään ongelmia. Ei taida ainakaan Euroopasta saada enää mitään parempiakaan yläpäitä uusina?
”Hauskana” havaintona vielä omasta kolkista sellainen että kun viimein sain aikaiseksi kiristää kuskin puolen etuiskarin kiinnitysmutterin niin lähinnä sillä oli sellainen vaikutus että nyt se iskarin yläpää sitten narisee.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA