Kampiakselin asentotunnistin
Kampiakselin asentotunnistin
Autoni lähtee aina säässä kuin säässä heti käyntiin oli tankissa etanoli tai bensa. Sid näyttää että 0,5 sek.kylmänä. Jos sammutan lämpimänä ja heti käynnistän uudelleen niin lähtee heti käyntiin. Ongelma on että jos auto seissyt jonkin aikaa mutta moottori vielä lämmin niin käynnistys aika on 2,5 s tai enemmän. Lähtee toki käyntiin ja pelaa normaalisti mutta mistä johtuu tuo käynnistys ajan venyminen. Mittasin että kylmänä kun virrat laitetaan päälle niin pumppu nostaa jakotukkiin paineet mutta tekeekö se saman myös läpimänä eli pitääkö pumpun hurahtaa . Sen mittasin että jakotukkiin jää paineet kun virrat on käyttänyt kylmänä päällä. Suuttimet on huollettu ja mitattu. Jakotukissa oleva paineen säädin vaihdettu. Pumppu vaihdettu.Pensasuodatin vaihdettu. Sytkäkasetti vaihdettu vuosia sitten. Lambda on vaihdettu. kampiakselin asentotunnistin vaihdettu pari vuotta sitten (Bosch). Ilmamäärä mittari vaihdettu uusi vuosia sitten.Sidissä kaikki näyttää ok. Kun lämpimänä käynnistyy niin tuoksahtaa bensa tai etanoli riippuu mitä tankissa on. Siis aivan kuin sais liikaa mutta käynti ok ja auto kulkee normaalisti.
En saa mieleeni milloin tämä oire tuli mutta kun vertaan kaverin autoon niin tuo käynnistyminen ei ole ok. Vuosia sitten minulla oli ongelma käynnistettäessä että pyöritti hyvin mutta vasta kun laittoi valot parkille niin käynnistyi. Akku oli ja on ok. Laitoin ylimääräisen releen joka sammuttaa valot kun startille menee virta kuten vanhoissa 900 teki muinoin. Koelaudassa myös nappi josta voi käynnistää eli ei ei virtalukon pohja joka ongelmois ja olen senkin purkanut ja putsannut kärjet. Sama juttu käynnistymis aikojen kanssa napista kuin avaimesta käynnistettäessä. Kampiakselin tilanaturin ohmit +20C Wissin ilmoittamissa rajoissa. En ole mitannut mitä näyttää kuumalla koneella. Täytyy tarkistaa.. Tiedän että pääasia että käynnistyy mutta jokuhan tuon muutoksen aiheuttaa.. mutta mikä..
-Arska-
En saa mieleeni milloin tämä oire tuli mutta kun vertaan kaverin autoon niin tuo käynnistyminen ei ole ok. Vuosia sitten minulla oli ongelma käynnistettäessä että pyöritti hyvin mutta vasta kun laittoi valot parkille niin käynnistyi. Akku oli ja on ok. Laitoin ylimääräisen releen joka sammuttaa valot kun startille menee virta kuten vanhoissa 900 teki muinoin. Koelaudassa myös nappi josta voi käynnistää eli ei ei virtalukon pohja joka ongelmois ja olen senkin purkanut ja putsannut kärjet. Sama juttu käynnistymis aikojen kanssa napista kuin avaimesta käynnistettäessä. Kampiakselin tilanaturin ohmit +20C Wissin ilmoittamissa rajoissa. En ole mitannut mitä näyttää kuumalla koneella. Täytyy tarkistaa.. Tiedän että pääasia että käynnistyy mutta jokuhan tuon muutoksen aiheuttaa.. mutta mikä..
-Arska-
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Se vielä että onko koemuksia esim. Ridex merkkisestä kampiakselin asentunnistimesta. Tuo Bosch on törkeän kallis.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24659
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Laatu maksaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Aeromotorsilla Bosch 50e, ridex 5e
En pidä törkeän kalliina tärkeästä osasta. Ridexiä ostaisin 2kpl, toisen hanska lokeroon varalle.
En pidä törkeän kalliina tärkeästä osasta. Ridexiä ostaisin 2kpl, toisen hanska lokeroon varalle.
Re: Kampiakselin asentotunnistin
No tilasin Ridexin ja yllätys että liitin on erinlainen. Kaivoin johtoja esiin liittääkseni vanhan bosch in liittimen siihen mutta kuinka ollakaan. liittimessä on kolme nastaa kuten pitääkin mutta johdossa piuhoja olikin vain kaksi. Nyt tulee epäilys että mitäs sen kolmannen tarkoitus on ja lieneekö toimii vaikka laittaisikin ne kaksi niihi mistä bossilaisessakin oomit mitataan. Palauttaa en viitsi tuota joten testaamaan jos toimii vai onko jotain miksi turha edes kokeilla. Netti kertoo että kolmanteen pitäis tulla jännite mutta kun auton liittimestä mittasin niin ei siihen tule jännitettä virrat päällä.
Olis mukava löytää sähkökaavio jostain mitä noissa karvoissa pitäis mennä ja minne toinen pää vie..
-Arska-
Olis mukava löytää sähkökaavio jostain mitä noissa karvoissa pitäis mennä ja minne toinen pää vie..
-Arska-
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Mä olen käsityksessä että kyseessä on pelkkä kela (ja magneetti?), eli ei sisällä mitään elektroniikkaa.
Kokeiluun kannattaa laittaa johdot niin että voi vaihtaa napaisuutta helposti, jos vaikka pulssin suunnalla on väliä.
Kokeiluun kannattaa laittaa johdot niin että voi vaihtaa napaisuutta helposti, jos vaikka pulssin suunnalla on väliä.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Kampiakselin asentotunnistin
No entä tuleeko siihen jännite auton käynnissä ollessa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Tein tilapäiset kytkennä liittimien erinlaisuudesta johtuen ja laitoin ridexin lohkoon kiinni. Starttasin ja heti lähti käyntiin. No nyt käytän lämpimäksi ja paljonko näyttää ohmeja kun anturi on kuuma ja lähteekö nyt herkemmin käyntiin lämpimänä kuin vanhalla anturilla. Onkohan tuolla lämpösuojalla joka siihen eteen on suunniteltu asentamisen hankaloittamiseksi mitään hyötyä. Mieluummin siihen pitäisi saada ilmavirtaa ohjatuksi kuin suljettu lämmin alue ympäröimään.
Sukulaisen BMW ABS boksi on pakosarjan puolella ja siksi lämpenee. Tein alumiinista sopivan etäälle suoja suoralle lämpösäteilylle auttoi niin ettei valo syttynyt koneen lämmetessä. Jospa tässäkin olisi syytä jonkinlaiseen pakoputken ja katalysaattorin lämmöiltä suojaamiseen. Olisipa oskillaattori niin voisi nähdä pulssien muuttuminen lämpötilojen mukaan. Ohmit muuttuu ylöspäin joka tapauksessa ja eiköhän se lämpimänä käynnistymisen estävä ongelmakin ole lämmön aiheuttama joka poistuu koneen eli anturin jäähdyttyä riittävästi. Kohtahan tuokin selviää vaikka onhan autoni käynnistynyt mutta starttaus pidempi kuin kylmänä. Täytyy myös testata se että jos sen kolmannen piuhan joka liittimessä on jättäis irti lähteekö sitten käyntiin. Jos sillä on merkitystä niin silloin liittimessä on jotain komponentteja jotka sitten muuttavat jotenkin pulsseja ecuun sopivaksi. Boschin liittimeen tulee 3 piuhaa mutta Ridexissä vain kaksi siis anturilta.
-Arska-
Sukulaisen BMW ABS boksi on pakosarjan puolella ja siksi lämpenee. Tein alumiinista sopivan etäälle suoja suoralle lämpösäteilylle auttoi niin ettei valo syttynyt koneen lämmetessä. Jospa tässäkin olisi syytä jonkinlaiseen pakoputken ja katalysaattorin lämmöiltä suojaamiseen. Olisipa oskillaattori niin voisi nähdä pulssien muuttuminen lämpötilojen mukaan. Ohmit muuttuu ylöspäin joka tapauksessa ja eiköhän se lämpimänä käynnistymisen estävä ongelmakin ole lämmön aiheuttama joka poistuu koneen eli anturin jäähdyttyä riittävästi. Kohtahan tuokin selviää vaikka onhan autoni käynnistynyt mutta starttaus pidempi kuin kylmänä. Täytyy myös testata se että jos sen kolmannen piuhan joka liittimessä on jättäis irti lähteekö sitten käyntiin. Jos sillä on merkitystä niin silloin liittimessä on jotain komponentteja jotka sitten muuttavat jotenkin pulsseja ecuun sopivaksi. Boschin liittimeen tulee 3 piuhaa mutta Ridexissä vain kaksi siis anturilta.
-Arska-
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Boshin anturin johto on ilmeisesti häiriösuojattu.Yxvaan kirjoitti: ↑To Heinä 24, 2025 09:26...
Täytyy myös testata se että jos sen kolmannen piuhan joka liittimessä on jättäis irti lähteekö sitten käyntiin. Jos sillä on merkitystä niin silloin liittimessä on jotain komponentteja jotka sitten muuttavat jotenkin pulsseja ecuun sopivaksi. Boschin liittimeen tulee 3 piuhaa mutta Ridexissä vain kaksi siis anturilta.
-Arska-
tuontapainen:

eli se johto olisi signaali maa.
Ko anturi osa no: 345 kuvassa
jatkuu toiseen kuvaan, kuuluvat vierekkäin.
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Kumpikas noista Bosch:in antureista on oikea: 0 261 210 133 vai 0 261 210 269 vaiko molemmat? Siis T7 koneeseen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Se anturilta tuleva piuha on täysin pyöreä josta ei näe onko johto kierretyä. No lämpimänä käynnistyminen oli samanlainen kuin ennenkin joten syy ei ole asentoanturissa.
Re: Kampiakselin asentotunnistin
No et sä sitä oikein jollain Ridexillä tms. markan anturilla voi varmaksi todeta onko vika siinä vai ei. BMW:n (E39 ilmeisesti?) kun mainitsit niin esim. niissä on tiedetty vuosikausia jo että asentoanturina toimii luotettavasti vain orkkis, ns. hyvien tarvikevalmistajienkin (esim. Hella/VDO) antureilla toiminta on mitä sattuu, saati sitten jollain kiinanpaskoilla. Heti kun sinne vaihdetaan orkkisanturi niin toimii taas täydellisesti. En väitä että B2x5 on niin herkkä tuolle, mutta..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Kampiakselin asentotunnistin
Saab 9-5 2005 autoni ja otin äsken imusarjassa vänkärin puolella olevan olisiko MAP anturi ja huomasin että imusarja sisäpuolelta kostea ja puhalsin letkulla ilmaa huuhdellakseni sen ja auto käynnistyi paremmin mutta mistä se ylimääräinen sinne tulisi. Jakotukin paineensäädin on noin vuodi pari sitten vaihdettu. Jakotukista kyllä hiljalleen paine laskee puolessa tunnissa 3barista 2bariin. Jos suuttimista vuotais niin tuskin nousis imusarjaan vaan laskis mieluummin venttiilien puolelle.
No tutkitaan mutta jostai syystä lämpimänä saa liikaa polttoainetta käynnistettäessä. Saattaa tietysti saada myös kylmänä mutta käynnistyy heti eikä mitään outoa ilmene. Minulla on kaksi eri ecua ja molemmilla samanlainen toiminta. Mitenkähän imuilman lämpötila mittaus. Jos se olettaa olevan kylmä niin silloinhan rikastaa.
No tutkitaan mutta jostai syystä lämpimänä saa liikaa polttoainetta käynnistettäessä. Saattaa tietysti saada myös kylmänä mutta käynnistyy heti eikä mitään outoa ilmene. Minulla on kaksi eri ecua ja molemmilla samanlainen toiminta. Mitenkähän imuilman lämpötila mittaus. Jos se olettaa olevan kylmä niin silloinhan rikastaa.