Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Koska työpäivän loppupää näytti aika tyhjältä, löin veekasin tulille ja huristin kylille morjestamaan katsastusinsinööriä. Oikea käsijarru on heikko, muttei liian heikko ja vasen rekkarikilven valo on pimiä. Jälkimmäisestä kehari ja muuten puhdas leima lappuun. Nyt saa taas vuoden pörmööttää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
0009
"Hirsch"
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja 0009 »

tetammi kirjoitti:
Ti Touko 13, 2025 08:16
....
Mikäköhä idea tossa erikoismutterissa tuolla ratissa...
Edit. Tuossa rattiakselissa on kyllä hyvä tuurnan paikka et vaimo kiskomaan rattii ja pieni napautus keskelle, lienee pienempi rasitus ku kauhee riuhtominen..
Mutteri kannattaa kiertää vähän jengoille, jos ratti sattuu irtoamaan vauhdilla.
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, aina rattia irroittaessa mutteri sopivasti löysällä, ei koskaan irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5886
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tturku »

No hei, eihän siitä seurais ku mahdollisesti väliaikainen Italian orin logo otsaan hetkeks? :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja anv »

Vuosia sitten luin jostain "v***taa" palstalta tarinaa. "Olin romuttamolla ostamassa rallirattia. Tiukassa oli, mutta aikani kun kiskoin, lähtihän se. Suoraan otsaan ja siitä refleksiliikkeellä akseli edellä tuulilasista läpi. Menin sitten ostamaan myös käytetyn tuulilasin" :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Sovin joskus syssymmällä alustavasti kaverin kanssa seuraavalle kesälle tallilainasta Ferrarin isoa huoltoa varten. Valmistelu tietäisi pieniä talkoita kaverin auton saamiseksi pois edestä, mutta järjestyy. Aika lähestyi ja ruvettiin lyömään tarkempia päiviä kiinni, tarkoituksena tehdä viikonloppuisin reilulla kouralla. Aika lähestyi ja tuli puhelu, joka muokkasi aikatauluja. Tiedättehän, sellainen puhelu että joku on kuollut ja sen seurauksena vapaa-aikaa uudelleenallokoitiin hyvin nopealla aikataululla. Se niistä viikonlopuista ja vähän muustakin - kello käy eikä nosturia pääse talkoilemaan tyhjäksi, tottakai kaverinkin menot pitää ottaa huomioon. Mulla on kuitenkin deadline, mitä ennen pitää saada tehtyä tai koko homma siirtyy eteenpäin, koska tämän pitää olla tiettynä päivänä ajossa.

Plan B, soitto toiselle kaverille, että olisiko hällä tallissa ja nostimella tilaa pariksi viikoksi. Järjestyy, tallia saa lainaan ja apuakin satunnaisesti kaverin ehtiessä. Joten sunnuntaina 13.7. suunta kohti kaverin tallia. Tai sitten ei, koska Ferrari ei käynnisty - solenoidi vetää mutta startti ei pyöri. Vähän kopautusta, kääntö avaimesta ja pienellä viiveellä startti pyörähtää ja veekasi hörähtää tulille. Päästään perille ja ruvetaan sovittelemaan Maranellon oria nostimelle - puupalikoita, tarkkaa tähtäilyä ja onnistuu. Kuskin ovi on pakko ottaa irti, jotta autosta pääsee ulos ja sinne pääsee sisään, nostimen tolppa blokkaisi oven aivan täysin.

Valmisteluihin kuuluu luonnollisesti luntata Ricambi Americalta yleinen ison huollon osalista ja etsiä vastaava nippu EU:n puolelta. Koska vesipumpun iästä ei ole varmaa tietoa, niin pistetään sellainenkin tilaukseen. Paketti saapuu ja sieltä puuttuu jakohihna sekä sen rullat, viesti myyjälle ja puutokset tulee jälkitoimituksena.


Kuva
Ovi irti, niin mahtuu paremmin

Otetaan testinosto, irroitetaan bensapumppujen releet ja pyöritetään konetta, jätetään auto siihen ja lähdetään hakemaan koira hoidosta. Niin, se muukin elämä pitää kuitenkin hoitaa huollon yhteydessä.

Maanantai-iltana aloitetaan purkamaan. Koetin pitää listaa irroitettavista asioista:
-Ilmanotto
-Huohotinletkut
-Maapiuha akun viereltä
-Ilmastoinnin putket (systeemi on jo tyhjä)
-ABS-piuhat
-Öljyt ulos
-Öljylinjat sekä öljysäiliöltä että öljynjäähdyttimeltä
-EVAPin letkut ja johdot
-Sisälokarit
-Akku
-Takapuskuri
-Pakoputkisto
-Moottorinohjausten johtosarjat (johdot pitää pujottaa tulipellistä läpi, koska ECUt on kabiinin puolella)
-Vaihdevaijerit
-Käsijarrun vaijeri
-Kytkinlinja
-Jarrulinja
-Jäähdytysletkut
-Lämppärin letku (toista ei tarvi, se menee syyläreille)
-Bensalinjat, sekä syöttö että paluu

Tätä siis tehdään minä, vaimo ja kaveri. Kukaanhan meistä ei ole ennen tehnyt Ferrarille isoa huoltoa ja 348 on tiettävästi sieltä työläimmästä ja vaikeimmasta päästä, joten otetaan rauhallisesti ja opetellaan.Enstennä yläkautta irti ilmanotto, sitten alakautta takarenkaat, sisälokarit, takapuskuri, akku ja pakoputkisto.

Kuva
Purkautuu, purkautuu, mutta vielä ei putoa

Seuraavaksi etsitään notia muita irroteltavia ja sitä, mitä kaikkea ei olla tajuttu listata ja ajatella etukäteen. Jarrulinja löytyy taka-apurungon katveesta, mutta aiempi asentaja on vissiin tykännyt lukkopihdeistä enempi kuin avolenkistä, kun nippa on mylvätty paskaksi. Lähtee sekin kun tarpeeksi taistelee, mutta vähän pitää taikoa. Ei siis ole ihan minuutti ja auki. Tähän yllättäen vaihdettiin uusi nippa.

Kuva
Nippaa on hyvä aukoa lukkopihdeillä, tai siltä ainakin saattaa tuntua

Kytkinlinja löytyy vasemmalta ylempää ja aukeaa helpolla. Ilmanotto nostetaan yhtenä könttinä pois ja kaikki lävet tukitaan paperilla - MAFfeja ei meinaa enää löytää ja jos löytää, niin niillä on hintalappu isolla fontilla. Enimmäkseen homma on geneeristä ruuvausta ja etsimistä - ei sinänsä mitään ihmeellistä, mutta työlästä.

Keskiviikkona päästään pisteeseen, jossa voimalinjan pitäisi olla irroitettavissa. Jätetään siihen ja lähdetään nukkumaan.
Torstaina rullataan auton alle kolmen kuormalavan nippu, jolle peräosa lasketaan ja aletaan irroittaa apurunkoa korista. Alhaalla edessä on 6 pulttia per puoli, taaempana 2 pulttia per puoli (toinen vaakatsossa, toinen pystyssä) ja joustintolpissa on neljä mutteria per puoli. Nämä irti ja varovasti nostamaan. Kori erkanee voimalinjasta. Nostellaan varovasti ja katsotaan mitä kaikkea vielä on kiinni - öljyjäähdyttimen linjan ja ilmastoinnin putket pääsee aukomaan oikeasta pyöränkotelosta käsin. Moottorinohjausten johtosarjat on hyvä pujotella kun kone on hieman laskettuna, kanaviin pääsee paremmin käsiksi. Myös lämppärin kennon letku löytyy tässä kohtaa, vaimo pujottautuu vasemman pyöränkotelon kautta ruuvaamaan sen irti. Konehuone on huoltoasennossa eli voimalinja on kuormalavalla korista irtonaisena n. 20:40 torstai-iltana.

Kuva
Se on siinä! Voimalinja on irti eli valmistelut tehty, nyt voi aloittaa itse huollon

Irroitetaan startti huoltoa varten. Vielä napsitaan venakopat irti ja mitataan ventitilinvälykset, ne on kirjattu ylös n. 22:30. Lähdetään nukkumaan.

Minun ja vaimon viikonloppu menee välimatkan takia kokonaan hautajaisissa, mutta kaveri purkaa jakopään ja mittaa venttiilien shimmit, jotta tiedetään millaisia pitää tilata. Tilaus lähtee Saksaan, josta myyjä lupaa että shimmit ovat minulla saman viikon aikana.

Mekin päästään maanantaina jatkamaan. Korin puolella bensansuodattimet vaihdetaan uusiin, samaten jarrulinjasta pilalle mälvätty nippa. Moottorin irroitetuista osista - venakopista, nokkakeppien päätykopista ja vesipumpun kotelosta - rapsutellaan irti järjetön määrä tiivisteliimaa, joku aiempi asentaja ei ole sitä säästellyt. No, ei ole ainakaan vuotanut...

Tiistai skipattiin ruuvaamisesta, haettiin kaupungilta tarviketta yms. Keskiviikkona tarkistin startin hiilten ja liukurenkaan statuksen, totesin OK:ksi. Seuraavaksi avasin solenoidin, totesin ei-OK:ksi. Kytkentärengas sekä kytkentäpinnat ovat kokeneet vahvaa eroosiota, toinen kytkentäpinta on vinossa ja kipinöinnistä on nokeakin pinnoilla reilusti. Putsasin kytkentäpinnat ja käänsin toisen kytkentäpinnan suoraan. Kytkentärenkaan ankkurin suojasin teipillä, pistin kiinni porakoneeseen ja "sorvasin" pinnan siistimmäksi. Testasin kuolleella starttiapurilla ja tuntuisi toimivan. Venttiilishimmitkin saapuivat.

Kuva
Johtaa, ei johda, johtaa, ei johda...? Kas kummaa jos ei sähkö kulje

Kuva
Hitusen parani, ehkä taas lähtee

Torstaina säädettiin venttiilinvälykset shimmejä vaihtamalla ja puhdisteltiin paikkoja. Asennetut paksuudet otettiin ylös, jotta ne on tiedossa ensi kerralla. Perjantaina skipattiin ruuvaaminen ja suunnattiin Turkuun, jossa kaverilla makasi hyllyssä ylimääräinen vakiomallinen pakoputkisto, josko sellaisen kanssa kehtaiis vaikka lähteä aamulla töihin kun ei herää koko kylä.

Lauantaina taas ruuvaamaan. Vaimo alkaa katsella, että mikä lärväke tuolta oikean takalampun alta roikkuu ja se paljastuu lampun tiivisteeksi, joka on pois paikoiltaan. Ei muuta kuin takavalojen ritilä irti ja purkamaan valosta kupua/linssiä irti. Vasenkin näyttää kaipaavan huomiota joten myös se käsittelyyn samantien. Joku on joskus experimentoinut ylitehoisilla polttimoilla ja aineuttanut pientä sulamisefektiä. Uusia valoja saa, mutta neljän tonnin hintalappu per puoli ei houkuttele joten hierotaan vaan nämä niin hyviksi kuin saadaan. Voidellaan nokkapukit ja venttiilinpainimet ja asetellaan nokka-akselit takaisin paikoilleen. Asennetaan uusi vesipumppu, rullat ja jakohihna ja laitetaan kone aikaan. Jostain kuuluu vähän hankaava ääni kun kaveri pyörittelee konetta, joten kyykistyn koneen äärelle ja tuen jakopään koteloita. Kaveri pyörittää taas konetta ja mietin, että miksei tuo vesipumppu pyöri.

Joten, kuten teletappi tässä kohtaa sanoisi, "Uudestaan!". Hihna irti, vesipumppu irti ja ihmettelemään. Siipipyörä pohjaa pumpun koteloon ollessaan milliä vanhaa paksumpi. Mietitään hetki ja tullaan siihen tulokseen, että on parempi korjata uusi pumppu kuin vanha, kun uusi kuitenkin on muuten moitteeton. Lähdetään välillä nukkumaan.

Kaveri sorvaa siipipyörästä sen ylimääräisen millin pois ja taas kasaamaan. Tällä kertaa vesipumppu pyörii koneen mukana kuten pitääkin ja kaikki näyttää hyvältä, joten jatketaan kasausta. Venakopat paikoilleen, jakokopat paikoilleen. Tuilpat paikoilleen, Muistetaan vasemmalla puolen alkuperäisen korvannut AEM:n polttoaineen paineensäädin, jonka kiinnitys on ollut huterahko, joten kaveri valmistaa tälle alumiiniprofiilista telineen, jolla regu istuu kivasti sijoillaan.

Kuva
Itse jakopää, yksi pitkä hihna hoitaa koko homman

Kuva
Nyt on bensaregukin kunnolla kiinni

Venttiilikoppien päätykopat kiinni, tulpanjohdot paikoilleen. Ölyjnsuodatin vaihtoon. Laturin ja ilmastoinnin hihnat paikoilleen, paitsi että ei. Ilmastoinnin hihna kiristetään kompuran asentoa säätämällä, laturilla on kiristin. Laturin kiristintä käpistellessä huomataan, että sen laakeri ei enää oikein tykkää laakeroida. Ja laturin hihnaksikin on valikoitunut liian lyhyt versio, kun otin rohkeasti sen mikä edellisen huollon kuitissa näkyy. Mittaillaan laakerin kooksi 62*35*14mm ja todetan sen olevan standardi 6007 -laakeri, joita saa ihan kaupasta. Kaveri metsästää uuden laakerin ja kaupungin sopivimman hihnan.

Seuraavaksi kaikki letkut mitä saadaan paikoilleen ja loput tukkoon, siirretään moottori pesupaikalle ja pestään se. Ae jösses että on paljon puhtaampi. Todetaan eräästä alipainepöntöstä lohjennut nippa, joka jo aiemminkin on kerran liimattu. Kaveri tulostaa nipan ympärille tukirinkelin ja liimaa nipan takaisin paikoilleen.

Lauantaina 2.8. rullataan kuormalavanippu takaisin korin alle ja aletaan tähtäämään. Koria rauhallisesti alaspäin, välillä vähän ylöspäin, väännetään ja veivataan voimalinjaa parempaan asentoon ja lopulta se lumpsahtaa kohdilleen. Pujotellaan moottorinohjausten johtosarjat sijoilleen, kiinnitellään irroitettuja juttuja. Vakioputkisto on kahdessa osassa kun Tubi on yksiosainen, niistä ensin ylempi paikalleen, sitten alempi perään.

Kuva
Nousee nousee. Tai siis laskee laskee, koriahan tässä humpataan pystysuunnassa eikä voimalinjaa

Ilmataan jarrut, ilmataan kytkin. Lisätään öljyt ja jäähdytinnesteet. Öljyt pysyy sisällä, samoin jäähdytinnesteet. Jarruneste ei pysy. Kiristetään löysälle jäänyt liitos ja otetaan uusiksi. Näytetään hyppylankaa bensapumppujen releiden paikalla, todetaan bensavuoto ja korjataan se.

Sunnuntaina on hyvä huomata, että yksi pakoputken korvake on hieman revennyt, joten ei muuta kuin viilaa päälle ja pintaa puhtaaksi, jotta siihen on hyvä täpätä migillä vahviketta. Ilmaputkisto paikalleen ja vielä ilmansuodatin vaihtoon, vanha oli muuten yllättävän törkyinen siihen nähden ettei silläkään ole paljoa ajettu.

Takapuskuri paikoilleen ja toteamaan, että vakioputkiston alempi pönttö nojaa 355:n puskurin alareunaan. Shimmataan puskuria pari milliä ulommaksi ja lisätään alareunaan alumiiniteippi suojaksi. Jossain vaiheessa sunnuntain ruuvaamista totean kaverille, että taidan muuten ajaa tänään Ferrarilla kotiin. Hän lupaa ajaa TVR:n, jos heitän hänet vielä kotiin. Deal, tätä päivää ei enää jätetä kesken. Akku paikoilleen, sisälokarit paikoilleen, takarenkaat kiinni.

Tarkastellaan vähän ja kaikki tuntuu olevan ok. Bensapumppujen ja suutinten releet irti ja avaimesta kiinni. Koskaan, ikinä, milloinkaan autohuollon tai -rempan jälkeen ei ole näin paljoa jännittänyt kääntää avaimesta. Startilla kokeilu, pyörii, kuulostaa hyvältä. Releet kiinni ja kuten teletappi huutaisi, "Uudestaan!". Kotvan pyörittelyn jälkeen bensat pääsee suuttimista läpi asti, veekasi tömähtää tulille käyden nättiä, tasaista tyhjäkäyntiä maltillisesti muristen. Tunne on mahtava, fiilis on katossa. Öljynpaineet on hyvät, öljyntaso on minimiviivan yläpuolella. Annetaan käydä lämpimäksi asti, kirraillaan vielä jotain pultteja ja rakennellaan takaisin rampit, jotta saadaan auto ehjänä pyörilleen.

Kuva
Takaisin Xanad.. eikun alas, siis pyörilleen.

Auto alas, nosturin tallat pois alta ja puupalikkapetiä paikalleen. Tulille, pakki päälle ja pihalle. Peruuttaminen on outoa ja tuntuu siltä että oven puute häiritsee, mutta vielä pahempi on peilin puute, se peilihän on ovessa kiinni. Pakittelin pihalle asti ja yhdessä kaverin sekä vaimonsa kanssa laitettiin ovi kiinni.

Vielä kirrataan pyöränpultit ja lähdetään ajamaan meille - minä Ferrarilla, kaveri TVR:llä.
Kuva
Suomen kaunis kesäyö

Aivan mahtava fiilis, auto toimii just eikä melkein ja vakioputkisto on paljon Tubia mukavampi ja sivistyneempi. Lopuksi vielä kaveri takaisin kotiin ja minä yksin kohti kotia. Stoppaan ottamaan kuvan bensapumppujen valojen alla ja ruisaan kotiin. Pääsen kotiin 00:50 ja saan auton talliin herättämättä vaimoa, jälleen plussa orggisputkelle. Puoli kahden maissa kömmin nukkumaan. Maanantaina väsyttää, mutta se ei haittaa. Legendaarinen huolto on selätetty ja Ferrari on taas ajossa kolmen viikon operaation jälkeen. ISO kiitos Janille.

Kuva
Ferrari yössä, uusi jakopää työssä

Tänään vielä vaihdoin eteenkin jarrunesteet. Lisäksi laseroin mitattuihin venttiilishimmeihin paksuudet talteen.

Kuva
Laseri laseroi merkintää shimmiin

Kuva
Vasen on pyyhkäisty puhtaaksi, oikeassa on vielä musta tussi varmistamassa laserin "tarttuvuutta". Lisäsin seuraaviin vähän tehoa niin erottuu vielä paremmin

52033km: Isohko huolto:
-Öljyt
-Jäähdytysnesteet
-Jarrunesteet
-Kytkinnesteet
-Öljynsuodatin
-Ilmansuodatin
-Jakopää
-Venttiilinvälykset
-Sytytystulpat
-Apulaitehihnat
-Laturin kiristimen laakeri
-Bensaregun teline
-Takavalojen läpikäynti
-Startin solenoidin kevyt kunnostus
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ziisus 8O
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ku Ferrari :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13500
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on tehty harrastamista! Ens vuonna uudestaan? :mrgreen:

Mitkä noista listauksen vaihtotöistä vaatii voimalinjan pudotuksen ja miten usein kyseiset hommat on ohjelmassa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Käytännössä jakopää ja venttiilinvälykset, muut voi tehdä kone paikallaan. Jakopäänkin kuulemma voi tehdä pudottamalla tankin, mutta tarjolle tuleva väli on ahdas eikä ajoitusta saa tarkistettua oikein niin tehdessä. Toki kaikki on melko tarjottimella voimalinjan irroittamalla ja samalla pääsee tarkistelemaan paljon paikkoja että kaikki on ok.

Virallinen väli on 3v/30tkm, käytännössä 5v on aika suosittu. Nytkin jakopää oli vuodelta 2020 eikä siellä mitään hätää ollut vaikka olisi ajanut pidempäänkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7707
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt on komiaa harrastamista :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5443
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuo on oikea tapa harrastaa! Sehän on hyvä kannuste viiden vuoden päähän, et toisella kertaa ton tekee puoles ajas...

Ja samallahan tossa tuli monta pikkuhommaa huollettua ja korjattua. Et ihan hyvää laajaa huoltoa, kun vaihtu muutakin kuin sytytystulpat ja raikkari :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9166
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
To Elo 07, 2025 10:37
Et ihan hyvää laajaa huoltoa, kun vaihtu muutakin kuin sytytystulpat ja raikkari :D
Nimenomaan, paljon on tarjottimella suoraan käsillä tuossa kohtaa, niin on helppo käydä paljon läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saabcabrio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2013 13:34

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja saabcabrio »

Hieno auto ja hienoa tekemistä! 8)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13500
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko muuten venttiilivälykset eläneet paljonkin viime säädöstä? Olettaen että edellisellä kerralla on kaikki säädöt napsautettu kohilleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin