Tärinä ja misfiret

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Silloin tällöin on nypyttänyt ahdoilla, ja joka ikinen kerta syy on löytynyt sytytyksestä. Joko puolan vaihdolla tai asianmukaisilla tulpilla asianmukaisesti asennettuna on korjaantunut.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4845
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Palatakseni ihan tähän vikaan eikä merkin vaihtoon, niin...

Kuten täällä on jo todettu, niin katsastuksessa ei kaikkia vikakoodeja lueta. Lähinnä vain päästöihin vaikuttavat, jotka yleensä vielä jatkuvana aiheuttavat vikavalon syttymisen mittaristoon.

Merkkitesterillä tai OpCom:lla yleensä saadaan nykimisestä vikakoodi esille. Tämän nykimisen aiheuttaa tyypillisesti sytytyskatkokset, jotka johtuvat:
- puolan tai sytytystulpan viasta (rikki tai sitten väärät osat)
- polttoainesyötön eli sen paineen viasta (polttoainepumppu tai paineensäädin)

Tuosta jälkimmäisestä ei suoraan tule vikakoodia, koska polttoainepainetta ei mitata mistään. Seurannaisena on vain sytyskatkokset.

Yleinen ohje on, että
- mikäli puola tai tulppa on vialla niin sytytyskatkokset esiintyy ko. sylinterissä ja siitä seuraa oma vikakoodi/sylinteri.
- polttoainepuolen vika johtaa sytytyskatkoksia useisiin eli käytännössä kaikkiin sylintereihin. Tähän on oma vikakoodinsa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5875
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Myös idm-ionisaatiomoduuli voi aiheuttaa sytytykseen häiriöitä. Se valitettavasti ei selviä oikein muuten kuin vaihtamalla varmasti ehjään osaan.

En jaksa etsiä eri ketjuja, niin mikä tämän ongelma-auton mallivuosi oli?
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Vm 2006. Pensa, manual
Polttoainepuoli, kokeilin ajoa ilman pensatankin korkkia, ei vaikutusta.
Sytkärit, puhdistin tenulla eriryisesti pitkät muoviputkilot, ihan vähän tais tällä olla vaikusta, vähän tasasemmin kulkee nyt.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900
2001 Volvo V40
1997 Volvo V40
1995 Volvo 340
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5875
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, eli ei vaivaa uudempien suuttimien vaivat. Eiköhän siellä yksi tai useampi puola lyö läpi.. tulpat voi ylikiristää ja silloin posliinin ja metallin välistä nousee ruskeaa väriä. Tulpista kyllä näkee jos puola lyö läpi.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Totta, tulpat on just kuten kuvailet, eivät ole kovin kireellä...
Onko ongelma siis puolat tai ylikiristetyt tulpat ?
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900
2001 Volvo V40
1997 Volvo V40
1995 Volvo 340
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

En ihan ymmärrä ylikiristetyn tulpan ongelmaa ? :?:
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900
2001 Volvo V40
1997 Volvo V40
1995 Volvo 340
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5884
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tulpista voi haljeta eriste jos ne ylikiristetään, jos sulla on halkemia tulpissa niin se aiheuttaa MiFit koska lyö puolista läpi. Syy voi olla myös tulppien laadussa, että ovat haljenneet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Tsekattu, ehjiä tulpat on.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900
2001 Volvo V40
1997 Volvo V40
1995 Volvo 340
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

petrosaab kirjoitti:
To Elo 07, 2025 12:45
Tsekattu, ehjiä tulpat on.
Ja ne on NGK BKR7ESC-11? Trionicissa mikään "korvaava" ei tule kyseeseen. Koska se tulppa toimii myös anturina, ja ecu seuraa palotapahtumaa sen kautta.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Kyllä, 1,1 mm.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900
2001 Volvo V40
1997 Volvo V40
1995 Volvo 340
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tsekkaapa vielä tuo viewtopic.php?t=157972 . Paljon samankaltaista tarinaa kuin sulla. Ja jos sulla ei ole Biopower, niin tuolla tulee esiin se että huonoilla puolilla bensasofta ei noilla tulpilla välttämättä toimi. Pelkälle bensalle olis sitten se NGK PFR6H-10.

Mutta juurisyynä tässäkin ongelmassa on väsähtänyt puola. Techillä näkee ne misfiret, vaikkei vikakoodia vielä olisikaan.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Monikossa
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrosaab kirjoitti:
To Elo 07, 2025 12:45
Tsekattu, ehjiä tulpat on.
Kynnellä tunnet onko porsliini halki, tuoreeseen halkeamaan ei ole vielä mennyt likaa niin se ei näy silmällä.
Muulla kuin tulppa avaimella tai hylsyllä rikkoo helposti tulpan, kun kuuluu kiristäessä kraks on se entinen.
Tulpan löystymiset vaivaa omia ja ne pätkii vedossa kun ovat löysällä.
Löysän tulpan koneessa olleena erottaa porsliinin juuressa olevasta tummasta rannusta jonka tekee karkaavat kaasut ja kuumuus.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5875
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

shamrock kirjoitti:
To Elo 07, 2025 16:06
Tsekkaapa vielä tuo viewtopic.php?t=157972 . Paljon samankaltaista tarinaa kuin sulla. Ja jos sulla ei ole Biopower, niin tuolla tulee esiin se että huonoilla puolilla bensasofta ei noilla tulpilla välttämättä toimi. Pelkälle bensalle olis sitten se NGK PFR6H-10.

Mutta juurisyynä tässäkin ongelmassa on väsähtänyt puola. Techillä näkee ne misfiret, vaikkei vikakoodia vielä olisikaan.
BKR7ESC-11 toimii bensallakin ja ehkä jopa paremmin kuin platina. En näe itse järkeväksi maksaa yhdestä platina tulpasta sen verran mitä sarja tavallisia maksaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tiedä sitten mitkä kaikki olosuhteet vaikuttaa, tuossa toisessa ketjussa tuli kuitenkin tuollainen tapaus, jossa toki perussyynä oli se väsynyt puola, mutta platinalla toimi, kuparilla ei. Ja ilmeisesti myös kestävyys platinalla on sen verran parempi, että hintaeroa ei pitkässä juoksussa juurikaan muodostu. Omaa kokemusta ei ole, tämä oli tuossa linkitetyssä ketjussa olevien kokemusten perusteella.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin