Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Heissan,
Aiheesta paljonkin ohjetta ja vinkkiä täällä, kiitos vaan kaikille.
-03 9-5 2.0t Linear Wagon ompi kiesi. Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas + nokkakopan tiivisteet vaihdettu ja vielä tihuttaa öljyä. Näyttäisi tulevan ketjun kiristimestä sen mitä sinne nyt näkee mitään vielä irrottamatta.
Tyhmä kysymys kenties, mutta WIS sanoo että pitää kääntää kampiakselin rullasta 0-merkki kohdilleen ja laittaa siihen jonkinlainen kiila.
Miksi? Ja voi varmaan jonkun muunkin laittaa kuin sen varsinaisen erikoistyökalun "wedge 83 95 238"?
Aiheesta paljonkin ohjetta ja vinkkiä täällä, kiitos vaan kaikille.
-03 9-5 2.0t Linear Wagon ompi kiesi. Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas + nokkakopan tiivisteet vaihdettu ja vielä tihuttaa öljyä. Näyttäisi tulevan ketjun kiristimestä sen mitä sinne nyt näkee mitään vielä irrottamatta.
Tyhmä kysymys kenties, mutta WIS sanoo että pitää kääntää kampiakselin rullasta 0-merkki kohdilleen ja laittaa siihen jonkinlainen kiila.
Miksi? Ja voi varmaan jonkun muunkin laittaa kuin sen varsinaisen erikoistyökalun "wedge 83 95 238"?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Kiristimelle pääsyä varten puretaan jakopään puoleista moottorikiinnikettä. Purkamista varten moottori pitää kannatella korvaavilla konsteilla. Virallisen kiilan tilalla laudanpätkä apurungon päällä ajanee saman asian. Pelkkä tunkki öljypohjan alla ei riitä, koska tunkit tuppaa lipsumaan ja painumaan.
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... ming-chain
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... ming-chain
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Ok, kiitos ja kyllä.
Sivulla 1 kohta 2: "Turn the crankshaft pulley round to the 0 mark and drive a wedge 83 95 238
between the oil sump and subframe."
Eli pyörittää 0-merkkiin ja sitten kiila öljysumpun ja apurungon väliin?
Mikä taika tuolla 0-merkillä on? Ja onko tuo kiila sen takia, ettei kone tipsahda kun ottaa sen kannakkeen pois vaiko ettei kone pyöri? Koska eihän konetta pyöritetä hommassa. Ja periaatteessa kai sama missä asennossa kone on kun ottaa kiristimen pois? Ja kiila ei mene kampiakselin rullan ja lohkon väliin (niinkuin WISin kuva antaisi ehkä ymmärtää) vaan nimenomaan koneen alle?
Ketju tietty kai löystyy kun ottaa kiristimen pois, mutta eikös se sitten kiristy takaisin kun laittaa kiristimen taas paikalleen? Ja öljyn paineella sitten loput kun laittaa taas käyntiin. Ja tuolla kiilalla ei ole mitään vaikutusta ketjuun.
Sivulla 1 kohta 2: "Turn the crankshaft pulley round to the 0 mark and drive a wedge 83 95 238
between the oil sump and subframe."
Eli pyörittää 0-merkkiin ja sitten kiila öljysumpun ja apurungon väliin?
Mikä taika tuolla 0-merkillä on? Ja onko tuo kiila sen takia, ettei kone tipsahda kun ottaa sen kannakkeen pois vaiko ettei kone pyöri? Koska eihän konetta pyöritetä hommassa. Ja periaatteessa kai sama missä asennossa kone on kun ottaa kiristimen pois? Ja kiila ei mene kampiakselin rullan ja lohkon väliin (niinkuin WISin kuva antaisi ehkä ymmärtää) vaan nimenomaan koneen alle?
Ketju tietty kai löystyy kun ottaa kiristimen pois, mutta eikös se sitten kiristy takaisin kun laittaa kiristimen taas paikalleen? Ja öljyn paineella sitten loput kun laittaa taas käyntiin. Ja tuolla kiilalla ei ole mitään vaikutusta ketjuun.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Kiila kannattelee vaan moottoria tuen ollessa irrotettuna. Nollamerkkiin pyörittelyllä ei taida isommin olla väliä, jos kaikki menee OK, mutta saattaa auttaa ajoituksen tarkastamisessa, jos tulisi jotain hämminkiä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Nojoo ja ok, kiitoksia.
Ehkäpä hommaan uskaltaa ryhtyä kun tiiviste ja o-rengas tulevat ensi viikolla Maptunilta (23.47 EUR sis. postikulut).
Ehkäpä hommaan uskaltaa ryhtyä kun tiiviste ja o-rengas tulevat ensi viikolla Maptunilta (23.47 EUR sis. postikulut).
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Sen verran vielä, että tarviiko tuo kiristimen irrottamisen 27mm olla pitkä hylsy vai meneekö tavallisella?
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Ainakin kolkissa kokemuksen perusteella normihylsy riittää, kaiken järjen mukaan femmassa sama homma.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Mie tein tiivisteiden vaihdon kesällä. Moniurahihna löysälle. Sitten kulmapyörän löysyttää sen verran, että sen ruuvin kierre menee vähän matkaa ulos. Se muuten yltää hylsyyn jolla avataan kiristin. Sen jälkeen voikin ottaa kiristimen pienen jousta painavan ruuvin auki ja tämän jälkeen saa kiristimen pois.
Kokoaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
Kokoaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Ei tarvitse purkaa kannaketta.jus kirjoitti: ↑Su Elo 10, 2025 12:24Kiristimelle pääsyä varten puretaan jakopään puoleista moottorikiinnikettä. Purkamista varten moottori pitää kannatella korvaavilla konsteilla. Virallisen kiilan tilalla laudanpätkä apurungon päällä ajanee saman asian. Pelkkä tunkki öljypohjan alla ei riitä, koska tunkit tuppaa lipsumaan ja painumaan.
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2005 ... ming-chain
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Meinasin kyllä ottaa kannakkeen pois, koska eihän sinne muuten mahdu sormet eikä näe ollenkaan.
Saa nähdä miten tiivisteiden kanssa käy... Tulevat PostNordilla Lähiboksiin. Ja sitä varten oli pakko asentaa luuriin (Android 10) sovellus, joka ei siinä toimi.
Onneksi vanha puhelin (Android 8 ) oli vielä tallessa ja siinä toimii jollain tapaa. Pitää kai mennä kahden puhelimen kanssa hakemaan. Ja ehkä vielä läppäri varuiksi mukaan. Tosi kätevää se.
Saa nähdä miten tiivisteiden kanssa käy... Tulevat PostNordilla Lähiboksiin. Ja sitä varten oli pakko asentaa luuriin (Android 10) sovellus, joka ei siinä toimi.
Onneksi vanha puhelin (Android 8 ) oli vielä tallessa ja siinä toimii jollain tapaa. Pitää kai mennä kahden puhelimen kanssa hakemaan. Ja ehkä vielä läppäri varuiksi mukaan. Tosi kätevää se.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Ei sinne nähdä tarvikkaan. Ei siellä montaa liikkuvaa osaa ole. Toki se jousi ja se muovi klipsu siinä saattaa tuottaa haasteita.AarniR kirjoitti: ↑Ke Elo 13, 2025 09:19Meinasin kyllä ottaa kannakkeen pois, koska eihän sinne muuten mahdu sormet eikä näe ollenkaan.
Saa nähdä miten tiivisteiden kanssa käy... Tulevat PostNordilla Lähiboksiin. Ja sitä varten oli pakko asentaa luuriin (Android 10) sovellus, joka ei siinä toimi.
Onneksi vanha puhelin (Android 8 ) oli vielä tallessa ja siinä toimii jollain tapaa. Pitää kai mennä kahden puhelimen kanssa hakemaan. Ja ehkä vielä läppäri varuiksi mukaan. Tosi kätevää se.
Tuon postnordin boxi homman voi ohittaa kun soittaa sinne aspaan että haluaa paketin noutopisteseen, toki kestää pari päivää extraa mutta onnistuu.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Kone pyöritellään siksi nollakohtaan, että tällöin kumpikaan nokka ei halua liikkua mihinkään suuntaan. On mahdollista, että kone jää sellaiseen kohtaan sammuttaessa että jompikumpi nokka on jännityksessä venttiilinjousien työntämänä ja haluaakin liikkua, kun ketju löystyy.
Sitten on ajoitus sekaisin...
Sitten on ajoitus sekaisin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Jakopään ketjun kiristimen tiivisteet 9-5 2.0t Wagon -03
Noniin! Kiitoksia.
Tällaista ounastelin / "järkeilinkin", että onko koneessa joku kohta missä nokat ovat vapaina tai mahdollisimman vapaina ja se on siis se nolla. Ok.
Lähipäivinä meneepi tiivisteet vaihtoon.
Tällaista ounastelin / "järkeilinkin", että onko koneessa joku kohta missä nokat ovat vapaina tai mahdollisimman vapaina ja se on siis se nolla. Ok.
Lähipäivinä meneepi tiivisteet vaihtoon.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel