Tärinä ja misfiret

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4848
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petrosaab kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 10:52
Vanhassa autossa pelataan säkällä, mutta tosiasia on että yksinkertaisimmalla tekniikalla mennään pisimpään ja halvimmalla.
Saab on ollut kallis ja monimutkaisuuden takia huono valinta, huono valinta myös siksi että saapeja on aina ollut vähän myytynä; korjaamoilla huonosti tietoa saapin korjauksista jne.
Miksi sitten ostit Saabin?

Yksinkertaisella tekniikalla olevan auton saat kun ostat:
- kaasari version
- perinteisellä katkojan kärjillä ja virranjakajalla
- mekaanisella bensapumpulla

Auto on varmasti vanha, mutta silloin saat sitä mitä haluat tekniikan suhteen :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Totta, koska
-20 vuotta sitten ei vieläkään osattu elektroniikkaa
- nyt harjoitellaan softan tekemistä autoihin ja menestys on bukisen surkea
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 758
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

petrosaab kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 13:09
Totta, koska
-20 vuotta sitten ei vieläkään osattu elektroniikkaa
- nyt harjoitellaan softan tekemistä autoihin ja menestys on bukisen surkea
Anna mun kaikki kestää :lol: Sä alat kuulostaa pelkältä trollilta, mutta koitan vielä pysyä asiallisena. Siis, jos sä menet nyt johonkin "merkkikorjaamolle" jonka ajattelet joskus olleen Saab-korjaamo, ne sällit siellä opetteli vielä vaipoista pois kun näitä tehtiin. Ne ei osaa muuta kuin katsoa mitä tietokone sanoo ja tehdä sen mukaan. Ne on sitten erikseen ne korjaamot, joissa on sitä vanhaa tietotaitoa, ja ne myös täällä tiedetään.

Siksi mä ajan noilla vanhoilla Saabeilla, kun se tekniikka on niin fiksua ja idioottivarmaa, että ilman mitään autonasentajan koulutustakaan kaiken pystyy selvittämään kotikonstein, korjaamaan itse ja WIS ym dataa on niin loistavasti saatavilla. Ja apua saa aina tältä foorumilta. Toki vittuilemalla sitä ei saa.
Viimeksi muokannut shamrock, Su Elo 17, 2025 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 758
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

petrisa kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 11:33
petrosaab kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 10:52
Vanhassa autossa pelataan säkällä, mutta tosiasia on että yksinkertaisimmalla tekniikalla mennään pisimpään ja halvimmalla.
Saab on ollut kallis ja monimutkaisuuden takia huono valinta, huono valinta myös siksi että saapeja on aina ollut vähän myytynä; korjaamoilla huonosti tietoa saapin korjauksista jne.
Miksi sitten ostit Saabin?

Yksinkertaisella tekniikalla olevan auton saat kun ostat:
- kaasari version
- perinteisellä katkojan kärjillä ja virranjakajalla
- mekaanisella bensapumpulla

Auto on varmasti vanha, mutta silloin saat sitä mitä haluat tekniikan suhteen :!:
Mä suosittelisin polkupyörää. Mutta ei sähköpyörää, senkin saa aika helposti rikki jos ei tiedä mitä tekee. Ehkä Jopo, sellainen alkuperäinen.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Polkupyörä on.
Käyty vikakoodit lukemassa; sytkät ja ilmamassa anturi pitäis vaihtaa, just niinkuin voi saman todeta lukemalla saab foorumia. Autolla ajettu 170 t km.
Alkuperäisinä kamat maksaa yht noin 650 €....
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 758
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Missä? Jopa Trollpartsilla orkkispuola 111 euroa, ja paljon halvempiakin maailmalta löytyy. Eli koko setti 444 euroa ja löytyy hyllystä. Ja jos on luettu kunnolla dataa niin tiedät varmaan missä pytyssä misfiret on, ei kaikkia tarvitse vaihtaa. Ilmamassamittari todennäköisesti menee putsaamalla, tai on toissijainen vika, mutta laatumerkkejä niitäkin löytyy 100-150 euroa.

Jos sitten taas nuo misfiret on ihan randomia, niin välttämättä vian selvittäjä ei ole ollut kaikesta ihan tietoinen, ja mielenkiinnon kohteeksi tulee se ionisaatiomoduli.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Uskon, on kuulemma sytkät sen verran loppu että ennen joulua pitäis vaihtaa, mutta en usko että kaikki sytkät on loppu.
Tulipa kuitenkin kokeiltua vikakoodi palvelua, en toista kertaa kokeile.
Sain tietää sen, mitä jo tiesin ennen koodinlukuun menoa.
Uskoa hapertaa se, ettei moottorin vikavalo syty. Sen pitäisi syttyä, kun noin monessa osassa on koodinlukijan mukaan selvää vikaa.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Scraab
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Motomaatillako kävit koodeja luetuttamassa :mrgreen:?
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Eikun yksityisellä vantaalla. Sillä oli noin 650 € analysaattori
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Voin tulla hakemaan tuon ”ongelmapesän” pois jos kovasti ahistaa?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Voin tuoda sen sulle, ettei tule liikaa vaivaa. Lohdutukseksi saat mukana täyden tankin pensaa.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

petrosaab kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 21:10
Eikun yksityisellä vantaalla. Sillä oli noin 650 € analysaattori
Toivottavasti mun käynti koodinluvussa auttoi muita.
Koodinlukija tyyppi ei ollut riippumaton hommassa, vaan samalla kauppas alkuperä varaosia.
Tietysti vika poistuu, kun muovisia elektroniikkalaatikoita vaihtelee tarpeeksi. Mutta se ei rahallisesti kannata.
Helppoheikki hommaa lueskella vikailmoituksia analysaattorilla.
Ei takuuta.
Motto, älä osta autoa, jolle ei ole enää valmistajaa.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 758
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Samahan se on minkä tahansa 20 vuotta vanhan auton kanssa, oli valmistaja olemassa tai ei. Samaa konetta on ollut Ooppelissa ja Cadillacissa ja molemmat on yhä hengissä, joten se ei ole tässä kohtaa mikään ongelma. Toki Opel on myyty Stellantikselle. Ostat vanhan Volvon, sekin on myyty kiinalaisille. Maahantuontisopimukset monen merkin kohdalla ovat ehtineet vaihtua moneen kertaan. Ongelma muodostuu siitä, että siellä tämän päivän "merkkihuollossa", oli merkki mitä tahansa, on töissä kavereita jotka eivät ole aikanaan ehtineet olla näiden kanssa missään tekemisissä. Eli se osaaminen pitää etsiä muualta.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Scraab
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Scraab »

petrosaab kirjoitti:
Su Elo 17, 2025 21:10
Eikun yksityisellä vantaalla. Sillä oli noin 650 € analysaattori
En ole joutunut Saabin kanssa vikoja etsimään, mutta elän siinä luulossa, että oikea ”analysaattori” on Tech2 ja OpCom on myös kelpoinen moneen.

Volvo on tutumpi, ja siinä ainoa oikea on Vida, P80 harrasteissa ainoa on Vol-FCR ja aikaan ennen SPA:ta Vdash saattaa helpottaa.

Hinta ei takaa, että diagnoosityökalu olisi sopiva vanhempaan ajoneuvoon. Vanhat Saabit eivät varsinaisesti enää ole korjaamoyrittäjien kohderyhmää noin Suomea laajemmin tarkasteltuna.

Mitä elektroniikkaan tulee, taidettiin 20-30 vuotta sitten Pohjoismaissa olla jo aika huipulla. Tehtiin merentutkimuslaitteita ja taisteluvälineitä. Joku väkersi jotain tietokoneita ja matkapuhelimia :D.
petrosaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Miten esimerkiksi voin sulkea ilmamassa anturin vian ulkopuolelle, puhdistus eikä anturin irtiotto putkesta vaikuttanut mitään, käynnistyy ja kulkee ilman anruriakin ?
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Vastaa Viestiin