Joo, en ole käyttänyt esilämmitystä vielä. Pitää kokeilla kun vähän kylmenee, auttaako tuohon alkupöhötykseen. Tää on kyllä tosi kummallinen tämä Lefan logiikka, mutta kai siihen tottuu. Tuossahan on napit Heat ja A/C allekkain. Jos valo palaa vaan A/C, niin viilentää, eli Heatia pitää painaa jos haluaa lämpöä. A/C on todellakin vain viilennin. Automatiikka haluaa sen Heatin jatkuvasti mukaan ja pöhöttää ihan tosissaan.
Mä olen viime aamuina mennyt parin pykälän puhalluksella Heatilla, lämpenee aivan riittävästi ja kuluttaa virtaa paljon vähemmän kuin Auto-asento.
Tänään Lefa kävi Hedinillä etupään naksunnan takia. Tyyppivika se siellä ja kävi ilmi, että tehdas on laajentanut takuuta tämän ongelman takia, eli takuu on naksunnan poistolle 5v/160 tkm. Tehtaalta on tullut ohje toimenpiteelle, eli vaihtoivat vetareihin uudet pultit tai jotain sellaista, kiristivät uuteen momenttiin ja rasvaushoito. Jarruttaessa kuulunut naks-naks katosi kokonaan, paikalta lähdön naks jäi, mutta heikkeni selvästi, kuulee jos vartavasten hakee. Eli homma ok.
Jos alkaa häiritä uudestaan, niin vien uudestaan hoitoon ennen 21.6.2026. jolloin tulee 5v täyteen. Kotipihassa joutui pysähtymään hetkeksi, kun Tipilintu oli kakannut kuskin ikkunaan, sehän oli pestävä pois per heti.
Nyt olisi huolto ensi kesänä, katsastus vuonna 2027, verot ja vakuutus maksettu, polttoainekulut olemattomat ja vain vailla kovaa ajoa. Mutta, koska minä olen minä, ajattelin silti kysyä tutulta ostopäälliköltä mitä tuosta maksaisivat ja katselen samalla, löytyisikö jotain halpaa kippoa, jolla voisi ajaa satunnaisia ajoja.
Budjetti mieluimmin satasia tai pari tonnia, tarvittaessa max, 8 tonttua. Silloin saan myös sijoituskuvion hyvään vauhtiin. Jos ei mitään löydy, niin jatkan Leafilla. Tausta-ajatuksena Yaris Crossin kilometrien maksimointi, tämänhetkisen tilanteen perusteella neljännelle autolle tulee korkeintaan 100-300 km ajoa kuussa, mutta jos sitä ei ole, niin joutuu järjestelemään. Mielelläni myös vähän rassailisin jotain, edes joskus.
Yaris Crossin kanssa ajattelin toimia niin, että päivitän sen tilalle jotain kun siltä tuntuu, budjettia on varattu max 400e/kk +- jotain, riippuen kohteesta. Todennäköistä on, että Leaf jatkaa, koska A) siitä ei luvata maksaa tarpeeksi ja B) markkinoilla on pelkkää ylihintaista paskaa. Kertokaa heti, kun näette jossain neliveto-Hiacen webastolla, siisti, kohtuulliset kilsat, just katsastettu ja hinta max. 8000e. Luulen, että aika hiljaista on !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634