Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4120
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sen verran pitää tarkentaa, että tänä aamuna laitoin tuon kulutusnäytön heti alusta saakka päälle, lämmitys nyki alkukilometrit jopa sellaista 4000 wattia ja yli 3000 watin pysyi yllättävän pitkään. Muutenkin tässä Leafissa tuo AUTO-asento ilmastoinnissa on aika paska, tämä haluaa lämmittää autoa melkein aina ja aivan liikaa minun makuuni. Joutuu normaalia enemmän näppäilemään omia asetuksia ja pakottamaan viilennykselle.
Esimerkkinä, kun lähdet töistä ja auto on ollut auringonpaisteessa koko päivän, mutta auto ilmoittaa ulkolämpötilaksi vain +15 astetta ja pyynti sisällä on +21, niin, alkaa lämmittää kun käynnistää, vaikka auton sisälämpötila on jotain aivan muuta. Vilukissalle hyvä auto, lähes saunan korvike. No, joka tapauksessa ilmastoinnin automaattinen logiikka on aivan erilainen, kuin vaikkapa Yaris Crossissa, jossa sen voi pitää automaatilla, eikä tarvitse koskea ikinä.

Joutui laittamaan auton viikon ajojen päätteeksi latautumaan. Reilun 178 km matkalla hupeni 72% akkua. Keskikulutus nousussa kylmien aamujen myötä.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliko noi ilman etälämmitystä?

Mä tykkään käyttää sitä vaikka keli ei välttämättä vaateis (kun lämpenee/jäähtyy niin nopeasti) mut jää iteltä se alkupöhötys väliin.

Itsellä ooppelit on vaatinut aina et puhallus kovimmalla mikä automatiikassa vaihtoehtona.

Itsee potuttaa omassa välillä asteen välein säätö kun välil joutuu säätää sitä astetta ees taas :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4120
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, en ole käyttänyt esilämmitystä vielä. Pitää kokeilla kun vähän kylmenee, auttaako tuohon alkupöhötykseen. Tää on kyllä tosi kummallinen tämä Lefan logiikka, mutta kai siihen tottuu. Tuossahan on napit Heat ja A/C allekkain. Jos valo palaa vaan A/C, niin viilentää, eli Heatia pitää painaa jos haluaa lämpöä. A/C on todellakin vain viilennin. Automatiikka haluaa sen Heatin jatkuvasti mukaan ja pöhöttää ihan tosissaan.
Mä olen viime aamuina mennyt parin pykälän puhalluksella Heatilla, lämpenee aivan riittävästi ja kuluttaa virtaa paljon vähemmän kuin Auto-asento.

Tänään Lefa kävi Hedinillä etupään naksunnan takia. Tyyppivika se siellä ja kävi ilmi, että tehdas on laajentanut takuuta tämän ongelman takia, eli takuu on naksunnan poistolle 5v/160 tkm. Tehtaalta on tullut ohje toimenpiteelle, eli vaihtoivat vetareihin uudet pultit tai jotain sellaista, kiristivät uuteen momenttiin ja rasvaushoito. Jarruttaessa kuulunut naks-naks katosi kokonaan, paikalta lähdön naks jäi, mutta heikkeni selvästi, kuulee jos vartavasten hakee. Eli homma ok.

Jos alkaa häiritä uudestaan, niin vien uudestaan hoitoon ennen 21.6.2026. jolloin tulee 5v täyteen. Kotipihassa joutui pysähtymään hetkeksi, kun Tipilintu oli kakannut kuskin ikkunaan, sehän oli pestävä pois per heti.
Kuva

Nyt olisi huolto ensi kesänä, katsastus vuonna 2027, verot ja vakuutus maksettu, polttoainekulut olemattomat ja vain vailla kovaa ajoa. Mutta, koska minä olen minä, ajattelin silti kysyä tutulta ostopäälliköltä mitä tuosta maksaisivat ja katselen samalla, löytyisikö jotain halpaa kippoa, jolla voisi ajaa satunnaisia ajoja.

Budjetti mieluimmin satasia tai pari tonnia, tarvittaessa max, 8 tonttua. Silloin saan myös sijoituskuvion hyvään vauhtiin. Jos ei mitään löydy, niin jatkan Leafilla. Tausta-ajatuksena Yaris Crossin kilometrien maksimointi, tämänhetkisen tilanteen perusteella neljännelle autolle tulee korkeintaan 100-300 km ajoa kuussa, mutta jos sitä ei ole, niin joutuu järjestelemään. Mielelläni myös vähän rassailisin jotain, edes joskus.

Yaris Crossin kanssa ajattelin toimia niin, että päivitän sen tilalle jotain kun siltä tuntuu, budjettia on varattu max 400e/kk +- jotain, riippuen kohteesta. Todennäköistä on, että Leaf jatkaa, koska A) siitä ei luvata maksaa tarpeeksi ja B) markkinoilla on pelkkää ylihintaista paskaa. Kertokaa heti, kun näette jossain neliveto-Hiacen webastolla, siisti, kohtuulliset kilsat, just katsastettu ja hinta max. 8000e. Luulen, että aika hiljaista on !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
kaseva
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Heh, pakko kommentoida kun osui tuo Lefan kulutuslukema jotenkin silmään. Samat numerot kuin meidän kulkimissa, mutta eri järkässä.

Karkea yleistys mittariston näyttämistä keskikulutuksista, mutta lähellä todellisuutta;

Polestar: 21.6 kWh
BMW: 26.1 kWh

Polestar osoittaa olevansa piilo-Volvo tässäkin suhteessa. Käyttöenergia maistuu... :roll:

Penarin lukema taas on hyvää ajankuvaa. Ja/no/tai, siinä sähö on polttista tukevaa tekniikkaa. Annettakoon anteeksi, kyyti kattaa kulut :D
96 V4 1980 || G12 740Le xDrive -16 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4120
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No, nuo ovat ihan eri luokan kulkineita kuin Leaf, eihän se voima synny tyhjästä, sähköautoissakaan. Toisaalta taas kun pääsee pidemmälle ja on isommat akut, niin myös painoa siunaantuu ja painon kuljettaminen vie sitä voimaa joka ei synny tyhjästä ja niin edelleen. Aika maltillista silti, kun kyyti on hyvää !

Leafin laitoin piuhan päähän ja oikein ohjelmoin latauksen. Ei tarvinnut ohjekirjaa, hemmetin selkeä systeemi. Pitäisi alkaa klo 23.00 lataamaan ja päättyy huomenna klo 11.00, nyt oli 26% ja n. 92% pitäisi olla klo 11.00 huomenna. Ainakin appi ilmoittaa, että "kytketty, ei lataa" ja autossa vaelsi kojelaudalla valo pallukasta toiseen, ilmeisesti odotuksen merkiksi.

Vaikkei tuossa voi prosentteja määritellä, niin nyt kun tietää että aika tarkkaan 5.5% per tunti pukkaa, niin helppo laskea lataus sinne n. 90% korville. Jätetään se suurin osa siitä viimeisestä kymmenyksestä lataamatta.

Mutta, laitoin whatsapp-viestin Kamuxin Akulle, lupasi huomenna palata asiaan viimeistään. Jos maksaa tarpeeksi, niin huomenna on vapaapäivä ja pystyn kelkkomaan Leafin samoin tein paikalliseen toimistoonsa. Jos ei maksa, niin se siitä. Palataan astialle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin