Saabismi
Saabismi
Pitääpä kysyä tämmöinen varmaan ennenki kysytty kysymys.
Eli milloin Saabismi tarttui sinuun?
Itse olen sairastanut kyseistä tautia suht. vähän aikaa (n.vuoden).
Kauan aikaa kyllä katselin haikeasti turbo ysisatasia ja kun se autoliikkeessä tuli vastaan niin olin myyty.
Siitä se alkoi......................
Eli milloin Saabismi tarttui sinuun?
Itse olen sairastanut kyseistä tautia suht. vähän aikaa (n.vuoden).
Kauan aikaa kyllä katselin haikeasti turbo ysisatasia ja kun se autoliikkeessä tuli vastaan niin olin myyty.
Siitä se alkoi......................
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Oiskohan se tarttunu tossa 18vuotta sitten äitin mahassa.
Mutta ite kai sen tajus vasta kunnolla tossa 7vuotta sitten.
Nyt kai se ei oo enää iha normaalia ku on jo turbo alla, tai mun mielestä se on, mutta on ollu täälläkin juttua joistain lisä tartunnoista
Mutta ite kai sen tajus vasta kunnolla tossa 7vuotta sitten.
Nyt kai se ei oo enää iha normaalia ku on jo turbo alla, tai mun mielestä se on, mutta on ollu täälläkin juttua joistain lisä tartunnoista
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jo vuonna 69 kun synnyin. Isäukko käytti Rovaniemellä autoliikkeissä, kun mä nukuin vaunuissa ja bongas siellä autoja. Osti aikoinaan Isuzu Belletin, jolla voitettu hankiralli joskus 60 luvulla.
Ja lopullinen niitti joskus 70-luvun lopulla, kun faija osti viulutaitelija Heimo Haiton omistaman 95 farkun ( vuosimallia en muista). Siitä se perskeles lähti!!!
Ja se isukin beige -72 ysikuuppa, isoilla lisävaloilla ja vauhtiraidoilla!!!
Emäntä ei tosin ymmärrä ainaista jankutusta ( mínä ja kaksi poikaani) saapeista ja nyt kun tein vielä tarjouksen -72 ysikuupasta...
Mutta ei noita akkojen tartte aina ymmärtääkään!!!
Jumala loi naiselle pienet jalat sen takia, että on helpompi seisoa tiskialtaan lähellä!!!!
Ja lopullinen niitti joskus 70-luvun lopulla, kun faija osti viulutaitelija Heimo Haiton omistaman 95 farkun ( vuosimallia en muista). Siitä se perskeles lähti!!!
Ja se isukin beige -72 ysikuuppa, isoilla lisävaloilla ja vauhtiraidoilla!!!
Emäntä ei tosin ymmärrä ainaista jankutusta ( mínä ja kaksi poikaani) saapeista ja nyt kun tein vielä tarjouksen -72 ysikuupasta...
Mutta ei noita akkojen tartte aina ymmärtääkään!!!
Jumala loi naiselle pienet jalat sen takia, että on helpompi seisoa tiskialtaan lähellä!!!!
Vuotta en muista, mutta on siitä aikaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
v. 1975 kun faija osti uuden "sinapin" keltaisen 96 :sen ,eka oma 900 -81 ja sen jälkeen muutama 900 T ja useita 9000:sia ja vuodesta 2000 (GM Saab) 9-5 :nen , välissä yksi uusi omega 1996 joka piti vaihtaa pois takuuajan jälkeen kun olisi pitänyt itse ruveta korjaus laskut maksamaan .
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Ihan tarkkaa vuotta en muista, mutta öpaut 30 vuotta siitä on. Tapahtuman, jossa tulin jollain tavalla tietoiseksi saapista, muistan yhä varsin hyvin. Naapurin ukko, tai parikymppinen kloppihan se silloin vielä oli, oli hankkinut aivan uuden 96:n. Se oli kirkkaan keltainen, ja näytti pienen pojan silmässä jotenkin erilaiselta kuin muuta sen ajan autot. Varsinainen kokemus oli sitte se, kun sillä lähdettiin liikkeelle; ensinnäkin se ääni, matala putputus, oli jotain ihan ihmeellistä. Puolen metrin auraamattomassa hangessa se eteni ihan kuin "bussines as usual", parinkymmenen asteen pakkanen oli ulkona ja sisällä hiki päässä. Rattivaihteet ja kuskilla kintut pelkääjän jalkatilassa, oli siinä ihmettelemistä...
Minuun tuo hulluus tarttui 1983 kun hankin 96:en vm 75. Nyt
on menossa viides saappi (9-5) ja kilometrejä näillä yhteensä takana
reippaasti yli miljoona. Yksi foorti mahtui saapikkaiden sekaan eikä
tule muuten toistumaan.
Vähän olen huolestuneena seurannut Saabin kehitystä. Siinä on kohta
enemmän Opelin, Isuzun yms. hinkuvinkukomponentteja ja se oikea Saabin tuntuma alkaa häipyä. Varsinainen pohjanoteeraus on tuo 9-2 jota ei onneksi tarvitse täällä euroopassa hämmästellä. 9-3 SS:ää vaivaa selvästi tämä hemmetin GM-tauti ja siksi vaihdoinkin 9-3:en
9-5:een .
on menossa viides saappi (9-5) ja kilometrejä näillä yhteensä takana
reippaasti yli miljoona. Yksi foorti mahtui saapikkaiden sekaan eikä
tule muuten toistumaan.
Vähän olen huolestuneena seurannut Saabin kehitystä. Siinä on kohta
enemmän Opelin, Isuzun yms. hinkuvinkukomponentteja ja se oikea Saabin tuntuma alkaa häipyä. Varsinainen pohjanoteeraus on tuo 9-2 jota ei onneksi tarvitse täällä euroopassa hämmästellä. 9-3 SS:ää vaivaa selvästi tämä hemmetin GM-tauti ja siksi vaihdoinkin 9-3:en
9-5:een .
Kaippa se sairaus tarttui joskus 80-luvun puolivälissä kun isä osti 99:n. Itsellä ensimmäinen Saabbi oli 900 Turbo vm. -85. Silloin Saabismi jylläsi jo aika voimakkaasti. Sitten tuli yllättäen pieni taantuma ja ajelin kuusi vuotta Toyotalla. Nyt Saabismi on vahvempaa kuin koskaan ennen ja seuraavakin auto on 98%:lla varmuudella Saab.
Saab 9-3 2.0t -03 Made in Finland.
Saab 9-3 2.0t -03 Made in Finland.
Saabismi?
Oma "saabismi" alkoi varsinaisesti tammikuussa 2002, kun silloinen naistuttavani myi minulle Saabinsa, koska se tarvitsi kunnostusta ja hänen autoilutarpeensa olivat liian vähäiset vakuutusmaksuille ja autoverolle. Kauppahinnan päälle olisi kuulunut myös jotain muutakin "mukavaa", mutta sillä kertaa jäi väliin..huokaus.. Auto oli tuttu, kun olin edelliskesänä kokeillut sitä hänen saatuaan sen tuttavaperheeltään Turusta. Kannentiiviste vuosi (ei liiemmin tehoa, vaan savutusta), iskarit aivan lopussa (ajotuntuma ns. kuminen) jne, mutta olihan se ihan siisti..vielä ruiskulla ja 5-vaihteisella, combi coupéna vielä erityisen juhlava - pakkohan se oli saada.
Tätä ennen ei ollut mitään erityisempää tuntumaa tai mielipidettä Saabeihin; suvussa ei ollut ketään, joka olisi edes kokeillut moista outoa merkkejä (lähinnä japanilaisia ja Opeleita). Muistan kyllä jotenkin katsoneeni 90-luvun alkupuolelle Hesarista niiden viimeisten vuosimallien og900:en mainoksia, ja varsinkin 3d-Coupén sivuprofiili jäi mieleen. Toinen muistikuva oli se ihmettely, että miten ihmeessä suhteellisen perusvarusteisesta mallista kehdataan kiskoa 140 000 mk..
Taloustilanne tiukkuudessaan rajoittaa tilannetta nykyisellä tasollaan, mutta hiukan huolettaa tulevaisuus. Og900 on kiva jne, mutta kun mallin valmistus lopetettiin 10 vuotta sitten, niin muutaman vuoden kuluessa tulee tilanne eteen, jossa se ei enää ole välttämättä kaikkein käytännöllisin vaihtoehto käyttöautoksi. GM900:nen tai 9-3:nen ei houkuttele niin kovasti vielä, eli mikä sitten puolittaiseksi harrasteeksi?
Tätä ennen ei ollut mitään erityisempää tuntumaa tai mielipidettä Saabeihin; suvussa ei ollut ketään, joka olisi edes kokeillut moista outoa merkkejä (lähinnä japanilaisia ja Opeleita). Muistan kyllä jotenkin katsoneeni 90-luvun alkupuolelle Hesarista niiden viimeisten vuosimallien og900:en mainoksia, ja varsinkin 3d-Coupén sivuprofiili jäi mieleen. Toinen muistikuva oli se ihmettely, että miten ihmeessä suhteellisen perusvarusteisesta mallista kehdataan kiskoa 140 000 mk..
Taloustilanne tiukkuudessaan rajoittaa tilannetta nykyisellä tasollaan, mutta hiukan huolettaa tulevaisuus. Og900 on kiva jne, mutta kun mallin valmistus lopetettiin 10 vuotta sitten, niin muutaman vuoden kuluessa tulee tilanne eteen, jossa se ei enää ole välttämättä kaikkein käytännöllisin vaihtoehto käyttöautoksi. GM900:nen tai 9-3:nen ei houkuttele niin kovasti vielä, eli mikä sitten puolittaiseksi harrasteeksi?