V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Potilas: 96 V4, piristetty kone
Alustava diagnoosi: Vaihde/kytkinongelma
Toimii startin jälkeen ok, mutta n. 10 min jälkeen kaupunkiajossa, ei mene enää kakkosvaihde pesään.
Pakki on oireillut jo aiemminkin. Ei suostu menemään päälle ajoittain kuin kone sammutettuna.
(Taustaa: Moottori ollut hiljan hieman pois paikaltaan, oli pudottanut molemmat etukannakkeiden kiinnitysmutterit vauhdissa, ja noussut kuskin puolelta kannakkeen yläpultin päälle. Siinä vaiheessa ei mennyt enää 3- ja 4- vaihteet päälle. Moottorin asema on nyt korjattu, mutta kakkosen kanssa ongelmaa edelleen.)
Nää mun seuraavat arvaukset perustuu liki täydelliseen tietämättömyyteen kytkimen mekaniikan hienouksista.
Ratapäivä on jo ovella, ja työtunteja on irrottaa niukasti kohteeseen - siksi kyselen että tulis tehtyä oikeita asioita.
a) Kytkinnesteen määrä tsekattu. Voihan siellä järjestelmässä toki ilmaakin olla. Alkaiskohan tiivisteet tulla tiensä päähän..?
b) Tekis mieli kokeilla työsylinterin prikottamista, vaivan säästämiseksi U-muotoisella prikalla. Prikanhan voi purkaa
pois, jos oireet menee huonompaan suuntaan. Joskus 20v. sitten on tuo kikka toiminut toisessa veenelkussa, mutta en millään muista, mihin oireisiin apu tuli.
terv. jt
Alustava diagnoosi: Vaihde/kytkinongelma
Toimii startin jälkeen ok, mutta n. 10 min jälkeen kaupunkiajossa, ei mene enää kakkosvaihde pesään.
Pakki on oireillut jo aiemminkin. Ei suostu menemään päälle ajoittain kuin kone sammutettuna.
(Taustaa: Moottori ollut hiljan hieman pois paikaltaan, oli pudottanut molemmat etukannakkeiden kiinnitysmutterit vauhdissa, ja noussut kuskin puolelta kannakkeen yläpultin päälle. Siinä vaiheessa ei mennyt enää 3- ja 4- vaihteet päälle. Moottorin asema on nyt korjattu, mutta kakkosen kanssa ongelmaa edelleen.)
Nää mun seuraavat arvaukset perustuu liki täydelliseen tietämättömyyteen kytkimen mekaniikan hienouksista.
Ratapäivä on jo ovella, ja työtunteja on irrottaa niukasti kohteeseen - siksi kyselen että tulis tehtyä oikeita asioita.
a) Kytkinnesteen määrä tsekattu. Voihan siellä järjestelmässä toki ilmaakin olla. Alkaiskohan tiivisteet tulla tiensä päähän..?
b) Tekis mieli kokeilla työsylinterin prikottamista, vaivan säästämiseksi U-muotoisella prikalla. Prikanhan voi purkaa
pois, jos oireet menee huonompaan suuntaan. Joskus 20v. sitten on tuo kikka toiminut toisessa veenelkussa, mutta en millään muista, mihin oireisiin apu tuli.
terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
-
- "Viggen"
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Säädäppäs vaihdevivusto eka löysäämällä pultit rattiakselista.
Sitten ennen prikan laittamista koita säätä se kytkin siitä laatikossa olevasta säätöruuvista.
Jos ei vieläkään tepsi niin sitten prikka kehiin. Prikan asentamisen jälkeen uusi säätö, ettei jää kantamaan
Sitten ennen prikan laittamista koita säätä se kytkin siitä laatikossa olevasta säätöruuvista.
Jos ei vieläkään tepsi niin sitten prikka kehiin. Prikan asentamisen jälkeen uusi säätö, ettei jää kantamaan
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
juu oiskos vaihdevivusto esim vioittunut aiemmin sen moottorin korvakkeiden muttereiden irrottua?? onko välyksiä liikaa tai onko taipunut ? onko vaidelaatikko öljyt liian jäykät?
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Ok, kiitos ohjeista. Toivotaan ettei rattiakselin säätö vaikuta muihin vaihteisiin. Voi jäädä ratapäiville sitten lähtemättä :/korpijaakko kirjoitti: ↑Ti Syys 09, 2025 14:35Säädäppäs vaihdevivusto eka löysäämällä pultit rattiakselista.
Sitten ennen prikan laittamista koita säätä se kytkin siitä laatikossa olevasta säätöruuvista.
Jos ei vieläkään tepsi niin sitten prikka kehiin. Prikan asentamisen jälkeen uusi säätö, ettei jää kantamaan
jani75
Öljyt on pelanneet aiemmin suht hyvin, niitä ei ole vaihdettu. Toki pakki on saattanut ärähtää "kuumalla koneella".juu oiskos vaihdevivusto esim vioittunut aiemmin sen moottorin korvakkeiden muttereiden irrottua?? onko välyksiä liikaa tai onko taipunut ? onko vaidelaatikko öljyt liian jäykät?
Pitää tsekata tuo taipumisen mahdollisuus. sikäli kun "tottumaton" silmä mitään huomaa.
Olen järkeillyt sitäkin, että olisiko hieman vuotavien tiivisteiden takia mahdollista, että ajokertaa kohden on joku tietty määrä kytkimen polkaisuja, jonka jälkeen paine alkaa hävitä järjestelmästä. Tämä nyt vaan sivistymättömänä arvauksena.
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Kun kakkonen ja pakki ovat kaaviossa vierekkäin, niin voisi hyvinkin olla vaihdevivusto säätöä vailla. Ei kyllä minun mielestä kovin herkkä kun useamman lootan ja koneen vaihdon jälkeen ei ole tarvinnut säätöä tehdä.
Jos vika olis kytkimen irrotuksessa, niin olettais sen ensin vaikuttavan ykkösen ja pakin kytkeytymiseen. Muilla vaihteillahan ei kytkintä tarvita
Jos vika olis kytkimen irrotuksessa, niin olettais sen ensin vaikuttavan ykkösen ja pakin kytkeytymiseen. Muilla vaihteillahan ei kytkintä tarvita

-
- "Hirsch"
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Rattiputken säätö oli vakio temppu, kun ajettiin jokkista ja nokkaan tulleesta osumasta vaihteet ei enää mennyt päälle. Tai laatikon vaihto teki saman ilmiön. Rattiputken pultit on tietysti jokkisautossa näkyvissä ja pulttien "sokkalangat" oli rikottu. Kytkin ei itsessään ottanut kipeää nokkaosumassa. Ei muista kumpaan suuntaan piti rattiputkea vetää vai työntää.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Ei vaikuta kytkinongelmalta, jos 1, 3 ja 4 menevät ongelmitta päälle ja varsinkin tuo ykkösvaihde. Ajatko vapaakytkin lukittuna? Itse en useinkaan koske koko kytkinpolkimeen kakkoselle vaihtaessa.jt kirjoitti: ↑Ti Syys 09, 2025 11:44
a) Kytkinnesteen määrä tsekattu. Voihan siellä järjestelmässä toki ilmaakin olla. Alkaiskohan tiivisteet tulla tiensä päähän..?
b) Tekis mieli kokeilla työsylinterin prikottamista, vaivan säästämiseksi U-muotoisella prikalla. Prikanhan voi purkaa
pois, jos oireet menee huonompaan suuntaan. Joskus 20v. sitten on tuo kikka toiminut toisessa veenelkussa, mutta en millään muista, mihin oireisiin apu tuli.
terv. jt
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
Kiitokset runsaista ja asiantuntevista kommenteista
Vaihtoehtoja oli monia, aloitimme helpoimmasta. Vaihdoimme mustaa sakkaa sisältäneen kytkinnesteen säiliöstä täyttöaukosta isolla injektioruiskulla operoiden. Kytkimen normaalin ilmauksen jälkeen (ke-iltana) päästiin testiajolle, ja samalla koitettiin saada uusia "ratarenkaita" asettumaan vanteille. Kakkosvaihde pelasi nyt suht normaalisti.
Pakki meni lähtiessä päälle moottori käynnissä, mutta ei enää noin 9 km pituisen testilenkin jälkeen. Tähän ominaisuuteen ei kytkimen ilmaus / nesteen puhdistuminen ollut vaikuttanut.
Nyt, torstai-iltana on tarkoitus ajella reilun 10 km.n matka tallilta renkaanpotkijaisiin. Ja tietty mieluusti takaisinkin omin voimin. Jos vaihteet toimivat eteenpäin, pakkivaihteen kenkkuilun voi toistaiseksi hyväksyä. Palataan siihen syksyn ratahässäköiden helpotettua.
terv. jt

Vaihtoehtoja oli monia, aloitimme helpoimmasta. Vaihdoimme mustaa sakkaa sisältäneen kytkinnesteen säiliöstä täyttöaukosta isolla injektioruiskulla operoiden. Kytkimen normaalin ilmauksen jälkeen (ke-iltana) päästiin testiajolle, ja samalla koitettiin saada uusia "ratarenkaita" asettumaan vanteille. Kakkosvaihde pelasi nyt suht normaalisti.
Pakki meni lähtiessä päälle moottori käynnissä, mutta ei enää noin 9 km pituisen testilenkin jälkeen. Tähän ominaisuuteen ei kytkimen ilmaus / nesteen puhdistuminen ollut vaikuttanut.
Nyt, torstai-iltana on tarkoitus ajella reilun 10 km.n matka tallilta renkaanpotkijaisiin. Ja tietty mieluusti takaisinkin omin voimin. Jos vaihteet toimivat eteenpäin, pakkivaihteen kenkkuilun voi toistaiseksi hyväksyä. Palataan siihen syksyn ratahässäköiden helpotettua.
terv. jt
Re: V4 pakki ja kakkonen tuuttaa varattua
ei samalla kun kädet oli jo konehuoneessa tullut tunnusteltua kytkimen välystä mikä se oli? 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,