Kylmänä nykii
Re: Kylmänä nykii
Kun ei selkeästi omat taidot riitä ja jossain viestissä taisi lukea että olet Vantaalta niin vie autosi Autohuolto Holmbergille.
Täältä löytyy parikin tekkiä mutta halu auttaa ongelmissasi tuolla ulosannilla on aika olematon.
Täältä löytyy parikin tekkiä mutta halu auttaa ongelmissasi tuolla ulosannilla on aika olematon.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kylmänä nykii
Juurikin näin. Eihän mullakaan ole kuin 40 vuotta kokemusta, ja jokainen vika on selätetty kotikonstein. Kaasarivehkeet vaati vielä herkkää korvaa, ja vähän fiiliksellä säätelyä ... nykyään auttaa kummasti oikeaan suuntaan nuo testerit. Mutta mikäpä siinä, jos se apu ja osaaminen ei kelpaa, ja on mielestään aina enemmän oikeassa, niin saahan sitä omalleen tehdä mitä haluaa.
Tai sitten viimeinkin se lakki kouraan, ja kuuntelee.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Peruslukija ei sano mitään vikoja. Maksullinen tek lukija sanoi että sytkät väsähtäneet, 30 e. Sytkät vaihdettu , ei vaikutusta. Korjaukset lopetettu.
Korjaukset kannattaa päättää ajoissa, eikä tehdä halvasta Saabista elämäntehtävää.
Happea riittää, ja tätä ropleemaa on nyt tarpeeksi pähkäilty.
Voitte jatkaa pähkäilyä keskenänne, poistun tästä tästä looshista merkin vaihdon myötä.
Korjaukset kannattaa päättää ajoissa, eikä tehdä halvasta Saabista elämäntehtävää.
Happea riittää, ja tätä ropleemaa on nyt tarpeeksi pähkäilty.
Voitte jatkaa pähkäilyä keskenänne, poistun tästä tästä looshista merkin vaihdon myötä.
Viimeksi muokannut petrosaab, Ma Syys 08, 2025 20:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Otas nyt vielä hetki happea. Edeltävässä sarjassa, eli Trionic seiskassa oli DI-kasetti. Eli aina kun puhuttiin puolaviasta, vaihdettiin kerralla sekä kaikki puolat, että tuo ionisaatiomoduli. Koskaanhan ei tullut selville kummassa se vika oli, se vaan korjaantui vaihtamalla. Trionic 8:n kohdalla tuppaa unohtumaan että tuo ionisaatiomoduli on erillinen. Ja edelleenkin, Trionicin käynnille ja sytytykselle kriittinen osa.
No, työkaveri korjaa sivutyönä autoja, ja hänelle tuli just samanlainen tapaus vastaan, tuli kysymään multa neuvoa. Muuten ok, mutta 2500-3000 rpm kakkos- ja kolmospytyn misfirea. Puolat ja tulpat vaihdettu, ei apua. Hän aikoo vaihtaa ionisaatiomodulin, koska aikoo korjata vian.
P.S. Auton halpuus on suhteellista. 40 vuotta, kertaakaan erehtymättä, olen mennyt sillä ajatuksella, että jos mulla on 2000 euroa laittaa autoon, niin mä ostan sen tonnin auton ja käytän osiin sen toisen tonnin. Se kahden tonnin auto tuskin olis merkittävästi parempi, ja tuon jälkeen mulla on käsissä takuulla parempi auto, kuin se kahden tonnin verrokki.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Aina kun vaihdetaan puola/t, niin vaihdetaan tulpatkin. Viallinen puola rikkoo herkästi tulpankin ja sitten se viallinen tulppa voi rikkoa sen uuden puolan...
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Kylmänä nykii
Tarjoa tänne tätä pikkuvikaista, voin ottaa projektiksi ja sinä voit jatkaa muun merkkisten parissa.petrosaab kirjoitti: ↑Ma Syys 08, 2025 15:11Peruslukija ei sano mitään vikoja. Maksullinen tek lukija sanoi että sytkät väsähtäneet, 30 e. Sytkät vaihdettu , ei vaikutusta. Korjaukset lopetettu.
Korjaukset kannattaa päättää ajoissa, eikä tehdä halvasta Saabista elämäntehtävää.
Happea riittää, ja tätä ropleemaa on nyt tarpeeksi pähkäilty.
Voitte jatkaa pähkäilyä keskenänne, poistun tästä tästä looshista merkin vaihdon myötä.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kylmänä nykii
Miten nämä jonninjouto TROLLI vastaukset saa poistettua täältä
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Sitä trollien poistamista on tässä ketjussa mietitty useinkin.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Vianhakua:
Onko kukaan kokeillut, miten Ionisaanioyksikön liittimen poisto vaikuttaa ?
Käynnistyykö , miten käy ?
TROLLIT saa pysyä poissa.
Onko kukaan kokeillut, miten Ionisaanioyksikön liittimen poisto vaikuttaa ?
Käynnistyykö , miten käy ?
TROLLIT saa pysyä poissa.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Ei käynnisty

ECU ei tunnista sylintereiden ajoitusta onko se 1 vai 4 ja 2 vai 3.
Käynnistyksessä kampiakselin anturista saadaan tieto milloin 1 ja 4 sylinteri on tulossa kohti yläkuolokohtaa, mutta ei tiedetä kumpi on puristus ja kumpi pakotahdissa. Aivan sama 2 ja 3 kohdalla. Tulpan kautta ionosaatiovirta mittauksella tiedetään mikä sylinteri on puristusvaiheessa ja samoin työtahdin aikana. Trionic ei käytä nakutusanturia eikä kampiakselin anturin antamaa nopeuden muutoksia palotapahtuman analysointiin.
Edelleenkään Saab ei korjaannu eikä vika paikallistu johtoja irroittelemalla

Jatkossa en vastaile enää tähän ketjuun, kun mikään viesti tai neuvo ei johda mihinkään järkevään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kylmänä nykii
Kuinka vois testata ilmamassa anturin toimintaa ?
Sen irtiotto liittimestä ei vaikuta yhtään mitään ?
TROLLIT pois !
Sen irtiotto liittimestä ei vaikuta yhtään mitään ?
TROLLIT pois !
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
On sitten vaan todettava, että osia vaihtelemalla voi edetä vianhaussa.petrisa kirjoitti: ↑La Syys 13, 2025 13:09Ei käynnisty![]()
ECU ei tunnista sylintereiden ajoitusta onko se 1 vai 4 ja 2 vai 3.
Käynnistyksessä kampiakselin anturista saadaan tieto milloin 1 ja 4 sylinteri on tulossa kohti yläkuolokohtaa, mutta ei tiedetä kumpi on puristus ja kumpi pakotahdissa. Aivan sama 2 ja 3 kohdalla. Tulpan kautta ionosaatiovirta mittauksella tiedetään mikä sylinteri on puristusvaiheessa ja samoin työtahdin aikana. Trionic ei käytä nakutusanturia eikä kampiakselin anturin antamaa nopeuden muutoksia palotapahtuman analysointiin.
Edelleenkään Saab ei korjaannu eikä vika paikallistu johtoja irroittelemalla![]()
Jatkossa en vastaile enää tähän ketjuun, kun mikään viesti tai neuvo ei johda mihinkään järkevään.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Lukemalla arvot toimivalla lukijalla. Ne joko on viitearvoissa, ja seuraa järkevästi kuormitusta, tai sitten ei. Siksihän nuo lukijat on olemassa. Niillä tarkastellaan tuota dataa, jonka perusteella moottori toimii. Vikakoodit on vain se toissijainen käyttötarve, niistä voi katsoa osvittaa mistä hakea vikaa. Mutta se tieto on tuossa livedatassa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Sanon tämän nyt niin kauniisti kuin tässä kohtaa kykenen. Siis ... jos ja kun:petrosaab kirjoitti: ↑La Syys 13, 2025 13:25On sitten vaan todettava, että osia vaihtelemalla voi edetä vianhaussa.petrisa kirjoitti: ↑La Syys 13, 2025 13:09Ei käynnisty![]()
ECU ei tunnista sylintereiden ajoitusta onko se 1 vai 4 ja 2 vai 3.
Käynnistyksessä kampiakselin anturista saadaan tieto milloin 1 ja 4 sylinteri on tulossa kohti yläkuolokohtaa, mutta ei tiedetä kumpi on puristus ja kumpi pakotahdissa. Aivan sama 2 ja 3 kohdalla. Tulpan kautta ionosaatiovirta mittauksella tiedetään mikä sylinteri on puristusvaiheessa ja samoin työtahdin aikana. Trionic ei käytä nakutusanturia eikä kampiakselin anturin antamaa nopeuden muutoksia palotapahtuman analysointiin.
Edelleenkään Saab ei korjaannu eikä vika paikallistu johtoja irroittelemalla![]()
Jatkossa en vastaile enää tähän ketjuun, kun mikään viesti tai neuvo ei johda mihinkään järkevään.
- et ymmärrä polttomoottorin toimintaa
- et osaa tulkita livedataa
- et osaa etsiä vastauksia foorumeilta (joita on muuten paljon)
- etsit vikaa nyppimällä satunnaisia johtoja irti
- et kuuntele ohjeita tai neuvoja
- et vaihda suositeltuja osia
Niin oikeastaan tässä kohtaa ohjeeksi jää oikeastaan enää HSL:n kausilippu. Oli muuten yllättävän kätevä parille päivälle kun Iron Maidenin keikalla kävin. Ensin meinasinkin tulla omalla matkailuautolla, mutta lopulta VR, HSL ja Forenom tarjosi sellaisen paketin, että oli oikeinkin leppoisa reissu.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc