Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Alkuun täytyy sanoa, että Saab on ollut aina hyvin huomaavainen, kun on lauennut aina joko kotipihaan tai sen välittömään läheisyyteen. Nyt ihmettelin kaupasta tulessa kun tuntui ensin risteyksessä kääntyessä siltä kuin ratissa olisi ollut jotakin ihan minimaalista mutta ylimääräistä tärinää. Pihatielle kääntyessä sitten kuuluikin tehosekoitinta muistuttava ääni ja ratti veti jäykäksi. Pihaan päästyä näkyi takana päin komea öljyvana, joka sitten myöhemmin selvisi jatkuvan sinne ensimmäiset tuntumat antaneeseen risteykseen saakka. Öljytippoja tuli enää pari kappaletta jostakin kuskin puoleisen renkaan etupuolelta.
Autoa ei ole vielä otettu ylös, mutta osaisiko joku jo ennalta vinkata mitä tuolla main voisi olla levinnyt, vai onko öljy suihkunnut jostakin tuonne etupuskurin alakulman taa? Koitin konepellin alta ja pohjasta katsella taskulampulla, mutta aika heikko näkyvyys vaikutti olevan sinne päin, mistä tipat suunnilleen tulivat.
Tehostimen nestesäiliö oli vähemmän yllättäen ihan tyhjä ja haperoitunut korkin pohja mureni samalla, kun sen otti pois, eli oletettavasti tuo säiliökin täytyisi jostakin metsästää...
Autoa ei ole vielä otettu ylös, mutta osaisiko joku jo ennalta vinkata mitä tuolla main voisi olla levinnyt, vai onko öljy suihkunnut jostakin tuonne etupuskurin alakulman taa? Koitin konepellin alta ja pohjasta katsella taskulampulla, mutta aika heikko näkyvyys vaikutti olevan sinne päin, mistä tipat suunnilleen tulivat.
Tehostimen nestesäiliö oli vähemmän yllättäen ihan tyhjä ja haperoitunut korkin pohja mureni samalla, kun sen otti pois, eli oletettavasti tuo säiliökin täytyisi jostakin metsästää...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
- Ballantines
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Ilmeisesti tuo putki vuotaa.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/32020576
Kuvassa numero 8
Olisi hyvä mainita auton vuosimalli kun kysymyksiä esittää.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/32020576
Kuvassa numero 8
Olisi hyvä mainita auton vuosimalli kun kysymyksiä esittää.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
No näemmä jäikin vuosimalli uupumaan. 2007 pre-facelift on kyseessä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
- Ballantines
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Tämän EPC mukaan https://webautocats.com/epc/saab/
Ohjauslaiteen osat https://webautocats.com/epc/saab/sbd/06-93000/
https://webautocats.com/epc/saab/sbd/06-93000/1310/ Kuvissa nro 7
Tässä on tuo OEM koodi 12756290 , 12765336 , 32021915 , 32021980 (2006-2011) , 4D,5D,CV, B207
Halvin
https://www.trodo.fi/hydrauliikkaletku-ohjaus-aic-58756
Ohjauslaiteen osat https://webautocats.com/epc/saab/sbd/06-93000/
https://webautocats.com/epc/saab/sbd/06-93000/1310/ Kuvissa nro 7
Tässä on tuo OEM koodi 12756290 , 12765336 , 32021915 , 32021980 (2006-2011) , 4D,5D,CV, B207
Halvin
https://www.trodo.fi/hydrauliikkaletku-ohjaus-aic-58756
Saab 9-3 SC 2007
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Vähän jälkipäivitystä asiaan. Kun autoa alkoi tarkemmin tutkimaan, niin etupuskurin takana kulkevan ohjaustehostinputken tekemän jäähdytys"lenkin" alempi puolisko oli aivan läpimärkä ja umpiruosteessa, niin ei tarvinnut arvailla mikä oli ongelmana. Tilasin Aeromotorsilta putkikokonaisuuden, josta vaihdeltiin se puolisko, joka lähtee tehostimen yläpäästä. Loppujen lopuksi oli aika yksinkertainen operaatio. Se toinen puoli olisi ilmeisesti vähän isotöisempi vaihdella.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Onpas ihme epidemia. Juuri eilen alkoi sama oire (rutina ohjauksessa ja tehostimen säiliö tyhjä), ja sama jäähdytys"lenkki" vuotaa puhki ruostuneena. Laitoin OM osanumeroa 12765336 vastaavan tulemaan (2009 2.0t biopower). Meinasitko @VVV, että tuosta kokonaisuudesta voi irroittaa ja vaihtaa vain osan? Ettei tarvitsisi mennä ohjausvaihteen kiinnikkeisiin asti purkamaan asennusväylää?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Minulla viime joulukuussa kävi samalla tavalla. Jäähdytyslenkin alempi osa ampui varoittamatta öljyt pihalle. Vaihdatin osan tehostimen pumpulle asti, niin ei ainakaan ala muualta enään vuotamaan, kun oli koko putki jo pahasti ruosteen syömä.
9-3 SC 2.0t -07
9-3 SS 1.8t -10
9-3 SS 1.8t -10
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Tuliko tuohon jotain tiivisteitä vaihdettavaksi samalla, siellä näyttää olevan joku "sealing ring" pumpun päässä?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Raportoidaanpa vielä: minulla vaihdettiin lähipajalla Skruvatista ostettu Professional Parts Swedenin osa 61345336 kokonaisuudessaan (tilattaessa luki Klokkerholm, mutta tuli mitä tuli). Osa oli lähetyksineen n. 145eur, vaihtotyö laskutettiin lähipajalla 3h mukaan. Oli kuulemma asentaja saanut hikoilla, kun yritti vanhaa putkea saada ulos, mutta muuten oli mennyt osa paikalleen ilman yllätyksiä. Se pelkkä yläosa (missä vuotokohta sijaitsi) olisi ollut varmasti helpompi (ja halvempi), mutta katsoin parhaaksi vaihdattaa koko härvelin kerralla.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Ohjaustehostin heitti öljyt pihalle
Putki tosiaan on kahdessa osassa vaihdettavissa, joista se tehostimen yläpäästä lähtevä aika helpostikin. Puskuri pois ja kääntö sivuun, pari pidikettä auki, putkiston puoliskojen liitos auki ja putken pätkän ujutus ulos, uusi paikalleen samaa reittiä ja litkut sisään ja ilmausta jonkun aikaa. Mukana tulí pari kupariprikkaa ja o-renkaat liitoksiin.
Meidän autossa lähinnä oli ajatuksena paikkailla se akuutein ongelma, koska auto on hyvin suurella todennäköisyydellä menossa piakkoin vaihtoon, eikä siihen raaskisi laittaa enää mitään ei-pakollista, kun arvo on jossain tonnin-parin luokassa...
Meidän autossa lähinnä oli ajatuksena paikkailla se akuutein ongelma, koska auto on hyvin suurella todennäköisyydellä menossa piakkoin vaihtoon, eikä siihen raaskisi laittaa enää mitään ei-pakollista, kun arvo on jossain tonnin-parin luokassa...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -