Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pienenä anekdoottina, Ford suunnitteli jo 1965 Mustangista neliovista mallia, josta on ollut jopa täysikokoisia prototyyppejä.

Itsellä ei niinkään häiritse se voimalinja vaan se, että kori ei ole kaksiovinen coupe.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 9214
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
Ke Syys 20, 2023 21:03
Itsellä ei niinkään häiritse se voimalinja vaan se, että kori ei ole kaksiovinen coupe.
Juuri tämä on se, joka minuakin aiheessa oksettaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13518
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olin nyt viimein Autoverkkokauppaan yhteyksissä pohdinnastani josko tilauksen voisi peruuttaa. Samalla tuli keskusteltua rahoitusehdoista nyt kun vaihtoauto on tässä välillä ehtinyt vaihtua. Alun perin 1 % korolla sovittu rahoitusmäärä on laskettu sille osuudelle kauppahintaa, jota Mitsun hyvitys ei olisi kattanut, rahoitus noin 2/3 uuden auton hinnasta siis. Nyt sain Mussesta vaihtohyvitystarjouksen joka oli ihan ok, mutta autokaupalle ei käy se että otan alun perin sovitun määrän rahoitusta Hynkylle ja Mussella kuitataan se Mitsun hyvitykselle laskettu määrä ja loput tilitetään mulle rahana. Tulee kuulemma heille liian kalliiksi, kun he joutuvat maksamaan tuosta nykykorkotasoon nähden liian halvasta rahoituksesta omasta pussistaan. Eli rahoitusta olisi sovituilla ehdoilla tarjolla vain Mussen ja Hynkyn välirahalle, joka jää muutamaan tonniin.

Mulla olis siis vaihtoehto hävittää Musse itse jonnekin muualle ja tuoda kauppaan rahana se määrä mitä Mitsusta oli alustavasti sovittu hyvitettäväksi. Tällöin saisin sen täyden alunperin sovitun hyödyn 1 % halvasta rahoituksesta.

Ymmärrän toki autokauppaa tässä korkotilanteessa, mutta ei tällä tavalla kyllä kauppaa käydä :D

Kauppaa ei käydä myöskään sillä että todetaan asiakkaalle puhelimessa "autohan on tulossa nyt aikaisemmin kuin alunperin luvattu", kun alunperin luvattu oli huhti-toukokuu 2023 ja nyt puhutaan loppuvuodesta 2023. Se että mulle on keväällä ilmoitettu että menee kesään 2024 ei ole mikään alkuperäinen lupaus, johon verraten nyt toteutuva toimitusaika olisi jokin erityinen onnistuminen.

No lupasin nyt pohtia vielä asiaa ja palata asiaan ensi viikolla. Päätöstä mahdollisesta perumisesta helpottaa kyllä sekin että tuonne Mersuketjuun tullut kommentti aktivoi mut tutkimaan käytettyjen Ioniqqien hintoja Saksassa. Hinnat lähtee muutaman kymppitonnin ajetuille isoakkuisillekin 35 t€:sta, eli pyöreät 8-10 t€ alempaa kuin Suomessa. Toki saksan hinnastoa tutkiessa selvisi että Saksan Basismodel on todella Basismodel, sieltä puuttuu mm. sähköinen takaluukku, lämpöpumppu ja sähköjakkarat, mutta on siinä sentään penkilämmittimet, peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari.

Eikä tuo nyt kaupallekaan mikään katastrofi olisi perua: pääsevät eroon liian halvalla tarjotusta rahoituksesta ja voivat myydä auton tulevalla MY2024 hinnastolla (nykyinnasto on vielä MY2023 jossa hinta +4t€ vrt. mun sopimushintaan, matkalla oleva auto on runkonumeron mukaan MY2024) ja nopealla toimitusajalla jollekin kiireiselle autokuumeiselle. Toisaalta autokuumeiset on kuulemma olleet viime aikoina aika vähissä, uusien autojen tilaukset on tänä vuonna pudonneet puoleen viime vuodesta ja erityisesti nää kalliimman pään autot on tietenkin kärsineet enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pientä päivitystä. Hynde kävi maalarilla vakuutusyhtiön piikkiin. Takaluukussa oli peukalonpään kokoinen painauma, joka normitilanteessa olisi todennäköisesti saatu tehtyä PDR:nä, mutta kun takaluukun kansi on pultattu paneeli, niin meni maalaushommiksi. Painumam alkuperästä ei ole mitään havaintoa. Samaan konkurssiin maalattiin kuskin takaovi, jotta saatiin parin-kolmen sentin naarmu pois.

Ei voi ihan varauksetta kehua hommaa, vaikka työn jälki olikin ok. Noutaessa lykättiin vain avaimet kouraan ja sanottiin, että auto on pihassa. Meinasin kysyä, että onko se tuo mistä on puskuri irti? Oli semmoinenkin Ioniq siellä. Löytyi kuitenkin ja pihan huonossa valaistuksessa pimeässä tarkistin molemmat kohteet. Ei siis näin, vaan yhdessä asiakkaan kanssa käydä korjauskohteet läpi mieluusti hyvässä valaistuksessa, kun työtä luovutetaan. No, firman auto.

Hynden huoltoilmaisin heräsi henkiin hyvissä ajoin. Määräaikaishuolto osuu välipäiville. Mittarissa tuolloin about 12tkm. Huoltoa tilatessa suosittelivat ruksaamaan 178 euron pyyhkimet. 😄 Ruksasin, koska, no, firman auto.

Samaan syssyyn saavat diagnosoida vetokoukun liitännän. Tietoviihdejärjestelmä ei noteeraa peräkärryn kytkemistä enää ja se aiheuttaa pientä hämmennystä peruutustutkalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5910
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taitaa tulla kullitetut pyyhkimet tuohon rahaan 8O :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jotka on anodisoitu mustaksi, jottei häikäise. 😄

Onhan noiden kustannus melkein puolet huollon hinta-arviosta. No, en minä ruoskaan rupea toisaalta omalla kustannuksella mitään tarvikesulkia vaihtamaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13518
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Myyntitykki ajoi sähköautolla 666 000 kilometriä kolmessa vuodessa – rahaa säästyi muhkeasti

https://tekniikanmaailma.fi/myyntitykki ... 3198f578-4
Vaikka autolla oli ajettu reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä, ajoakun SoH- eli State of Health -arvo oli edelleen 87,7.
Hyundai kestää :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Joo, hänellä kesti Latauksen ohjausyksikkö ICCU 650tkm ennen vaihtoa. Iselläni ei tainnut toinen ICCU kestää edes 650 km. :lol:

Kolmas ICCU asennetaan ensi torstaina. Onhan tuota jo pari kuukautta odotettukin. Jospa se kestäisi ainakin vuoden loppuun, jolloin soppari päättyy.

Pitäisi varmaan kesälomien jälkeen aktivoitua seuraajan suhteen. Todennäköisintä on, että otetaan uusi ruoska. Tällä hetkellä Polestar 2 ja Volvo EC40 ovat vahvimmat ehdokkaat. Fordin Capri ja Skoda Elroq kiinnostaisi vähän myös.

Tai sitten voi olla, että ostan vanhan Saabin. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Taustoitetaanpa vähän tuota ICCUa. Talvella 23-24 kävi siis kerran, että auto oli kuollut kuin kivi, kun piti lähteä liikenteeseen. No, lyhyen analysoinnin jälkeen selvisi, että 12V akku oli tyhjä. Latailin sen sitten täyteen, jolloin muukin auto rupesi osoittamaan elonmerkkejä. Käytin Hynden sitten vetterillä, jossa todettiin, että 12V akku on kunnossa ja päivitettiin ICCUn ohjelmisto.

Sillä mentiin sitten kuluneeseen talveen ja joulunaluseen, jolloin sitten tuo 12V akku tyhjeni jälleen, tällä kertaa tien päällä, joten auto sai Hartikaiselta kyydin Wetterille. Tällä kertaa vaihdettiin sitten se 12V akku ja myös uusi ICCU.

Muutama kuukausi siitä sitten palasin asioilta kotiin ja laitoin auton lataukseen. Meniköhän tuntiakaan, kun Bluelink ilmoitti, että lataus on loppunut. Katsoin, että ajoakku on vain 40%:ssa. Menin ulos katsomaan ja huomasin, että latauslaite on pimeänä. No, eiku sulaketaululle toteamaan, että se on lauennut. Sulake takaisin päälle ja latauslaite on takaisin linjoilla. Se ei vain enää kättele auton kanssa. Toisin sanoen, ei lähde lataamaan.

Wetterille soittoa seuraavana aamuna. Käskivät käydä testaamassa jollain toisella laturilla. Limingantullin ABC:lla totesin sitten, että DC- eli teholataus toimii mutta AC-lataus, joita kotilaturitkin ovat, ei toimi. ICCU, joka siis oli vaihdettu muutamaa kuukautta aikaisemmin oli mennyt oikoseen. Tuntuu olevan tyyppivika noissa ja siitä johtuen ei ollut uutta osaa heti saatavilla. Pari kuukautta on saanut olla paikallisen ABC:n varassa. Onneksi on yleensä ollut vapaata.

No, jottei menisi ihan pelkäksi vuodatukseksi, niin Ioniq 5 on kuitenkin muuten hoitanut hommansa eleettömästi ja voimalinjaa voi muilta osin kehua. Lisäksi uudessa Ioniq 5:ssä on korjattu aika lailla ne puutteet, mitkä alkuperäisessä on. Eli takalasinpyyhin ja erilliset penkinlämmittimien kytkimet. Sanotaan kuitenkin, että vaihtelu virkistäisi ja Polestar olisi ollut se ykkösvalinta alun perin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3371
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pientä päivitystä. Liisinkisoppari on reilun kolmen kuukauden päästä päättymässä. Rahoitusyhtiö lähetti jo tarkastuskaavakkeen ja ohjeistuksen varata aika lopputarkastukseen K1 katsastusasemalla. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että Fleet, joka hallinnoi näitä ruoskia pyysi tekemään määräaikaiskatsastuksen A-katsastuksessa. Taidan tehdä senkin K1:lla, kun Saabikin siellä on käynyt. Lisäksi pitäisi tehdä toinen määräaikaishuolto ja sitten pitäisi vissiin jo ottaa renkaiden vaihdon yhteydessä kesärenkaat jo hotellista völjyyn, kun tarkastusta ja luovutusta varten pitää olla molemmat renkaat.

Sitten se seuraaja… Esimiehen kanssa jutellessa selvisi, että korkojen nousun takia liisarivuokra on noussut ja ilmeisesti moni auto, joka on mennyt maagisen 1000 € alle, ylittää sen nyt eli valikoima on pienentynyt. Omalla shortlistillä on tällä hetkellä käytännössä Polestar 2 tai Volvo EC40 takaveto ja long range. Ainakin Polella olisi nyt kampanjana Prime -paketti, joka sisältäisi Pilotin ja Plussan, talvirenkaat ja 30€/kk lisämaksulla puolisähköisen koukun. Yksityisliisarina 10tkm/36kk se olisi about 550 €/kk. Ruoskana sitten jotain muuta, joka selviää rahoitusyhtiöt kilpailuttamalla. Tässä vaiheessa ei mitään hajua, meneekö tuon maagisen rajan alle. Hyndessä se oli 850 €/kk, jossa varsinainen vaikutus nettopalkkaan oli about 500 €.

Firman liisarihintaan vaikuttaa ns. myyntihinnan lisäksi n kappaletta erinäisiä tekijöitä (jälleenmyyntiarvo, korko, kilsat, vuokra-aika). Näillä näkymin olisin ottamassa 3 vuoden sopparin optiolla neljänteen. Hyndeen on neljän vuoden aikana tullut 24tkm, joten tipautan vuotuisen kilometrimäärän 15t:sta 10t:een.

En ole oikeastaan edes miettinyt, mitä sitten laittaisi, jos Polea/Volvoa ei saa. Tesla ei tule kysymykseen, vaikka onkin vissiin aika kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Skodan Elroq ei vaikuttaisi pahalta, mutta hallituksesta ei mahda tulla räpylämerkille puoltoa. Mersun CLA+ olisi myös aika kilpailukykyinen, mutta liekö kuinka karvalakki. Ioniq on ollut kokonaisuutena positiivinen kokemus ja viimeisimmässä vuosimallissa on enimmät puutteetkin jo korjattu Hinta on kyllä sitten myös noussut ja taitaa olla jo Pole2:sta kalliimpi. Käytännössä aikansa kutakin. Id.Polo ei olisi hullumpi, mutta pitäisi sitten selvittää, voiko vetää kärryä ja onko riittävä range. Jos jotenkin pitäisi summata, niin Polestarille/Volvolle ei oikein ole itseä miellyttävää vaihtoehtoa.

Yksi optio on luopua liisarista ja katsastaa appivanhusten pihassa varmaan kymmenen vuotta seissyt, museoiän saavuttanut ikiliikkuja eli -94 Carina E. Ajelisi talven sillä ja säästelisi jonkinasteisen pesämunan johonkin Kolkkiin tai Femmaan. Pääkriteerit bensa/ponu ja automaatti. Kilsoja tulee kuitenkin vuoteen sen verran vähän, että ei hirveästi merkitystä.

Toinen optio on ottaa tuo Polestar yksityisliisinkinä. Käytännön vaikutus liksaan olisi suurin piirtein sama kuin ruoskanakin. No jonnin verran kalliimpi vakuutusten sun muiden myötä.

Pitäisi nyt varmaan ensi töikseen käydä koeajolla ja pyytämässä tarjoukset Polesta ja Volvosta. Sitten varmaan voisi miettiä optioita.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4162
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ääni Carinalle ja Polestarille :D Katselin justiinsa, että Polestar 2 single motorilla, 3v/45 tkm olisi 577e/kk. Hyvä tarjous, rekisteröinti vuoden loppuun mennessä. Jos ei olisi tuota Yarppaa niin pitkälle kuin on, tekisin sopparin. Toisaalta jos jätän jonkun romun ostamatta, niin ehkä mulla perse kestäisi Yarpan ja Polen yhtäaikaa pari kuukautta. Polessa on sopivasti Volvoista muistuttavaa muotokieltä vielä, tyylikäs auto. Eikä kyllä ole paskempi range mitä tuolla 82 kw:n akulla luvataan, taisi olla yli 600 km optimissaan.

Hauskaa sinänsä, että romuista puheenollen, yksi vekotin mitä olen aktiivisesti haeskellut on E Carina, etenkin automaattina, mutta harvassa ovat alle miljoonan ajetut ja pelleiltään siedettävät, joista ei pyydetä ylihintaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin