Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Ei pulputa säiliöön eikä ole nesteet sekaisin.
5 vuoden seisonnan ( pressukatoksessa) nesteet hyvinkin ruosteessa ja ne huuhdeltu useaan kertaan ja kaikki letkut lämpiävät, ovat suorastaan tulikuumat
5 vuoden seisonnan ( pressukatoksessa) nesteet hyvinkin ruosteessa ja ne huuhdeltu useaan kertaan ja kaikki letkut lämpiävät, ovat suorastaan tulikuumat
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Avaappa vesipumpun kansi ja tarkasta ettei pumpun siivet ole ruoste lietteen peitossa. Kuulostaisi siltä että vesi ei kierrä. En oo koskaan b moottorin vesipumppua runkannut, joten en tiedä onko mahdollista että siipi jumittuu kokonaan.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Mikä on auton entisyys. Jos 5v seisonut ja ruosteiset nesteet, miksi jäi seisontaan. 5v seisonnassa nesteet ei normaalisti mee miksikään
Vähän tulee epäilys, että vesipumpun akseli on jumissa ja se sitten vetänyt vesipumpun tai apuakselin hampaat sileäksi.
Eli vesipumpun kansi nyt irti ja tutkimaan tilannetta.
1. Pyöriikö pumppu
2. Onko siipipyörä kiinni akselissa
Vaikka letkut on kuumat, jäähdyttimen keski ja alaosa ovat varmaan kylmät. Neste ei kierrä ja flektin anturi ei saa kuumaa nestettä kertoakseen flektille, että kone kaipaa jäähdytystä.
Vähän tulee epäilys, että vesipumpun akseli on jumissa ja se sitten vetänyt vesipumpun tai apuakselin hampaat sileäksi.
Eli vesipumpun kansi nyt irti ja tutkimaan tilannetta.
1. Pyöriikö pumppu
2. Onko siipipyörä kiinni akselissa
Vaikka letkut on kuumat, jäähdyttimen keski ja alaosa ovat varmaan kylmät. Neste ei kierrä ja flektin anturi ei saa kuumaa nestettä kertoakseen flektille, että kone kaipaa jäähdytystä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Sitä minäkin ihmettelen että miksi nesteet niin paljon ruosteessa. Auto vaikka 15 vuotta seisoo sisällä kylmässä niin nesteet ei mene miksikään.
Tämä on seisonut seinänvieri tallissa jossa peltikatto ja maapohja ja kuiva tila, kuitenkin lämpötila muuttuu sään mukaan.
Kyseessä og 900 -80 b kone, jolla ajettu 133 tkm ja kunto km mukainen ja harrasteauto jota säilytetään, ei siis mikään rotisko.
Tuo vesipumpun esille kaivaminenhan on suuri homma, imusarja ja laturi pois ja koneen takapäätä nostaa että saa vesipumpun auki. Mikä sen akselin katkaisisi ja hampaat rikkoisi.
Niin ja lämpöanturi syylarin päässä on uitettu kiehuvassa vedessä, eikä flekti käynnisty. Paljonko tarvii olla asteita että flekti käynnistyy.
Mitä onko satkussa lämpötila anturia lohkon kyljessä niin kuin ng 900 on.
Tämä on seisonut seinänvieri tallissa jossa peltikatto ja maapohja ja kuiva tila, kuitenkin lämpötila muuttuu sään mukaan.
Kyseessä og 900 -80 b kone, jolla ajettu 133 tkm ja kunto km mukainen ja harrasteauto jota säilytetään, ei siis mikään rotisko.
Tuo vesipumpun esille kaivaminenhan on suuri homma, imusarja ja laturi pois ja koneen takapäätä nostaa että saa vesipumpun auki. Mikä sen akselin katkaisisi ja hampaat rikkoisi.
Niin ja lämpöanturi syylarin päässä on uitettu kiehuvassa vedessä, eikä flekti käynnisty. Paljonko tarvii olla asteita että flekti käynnistyy.
Mitä onko satkussa lämpötila anturia lohkon kyljessä niin kuin ng 900 on.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24758
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Jos siellä rane yrittäny irroittaa sitä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 594
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Hei se keittää kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä kesä kelissä hyvin äkkiä jos flekti ei käynnisty. Jos on keittänyt hyvin on sulla oahvikin jo ehkä palanut.
Katso että rele ja sulake on kunnossa. Ja vaihda uusi anturi. Käynnustymislämpö likimäin sama kuin moottorin normaalilämpö...joku 89..90 astetta.
Mullsa lähtee flekti käybtiin aina kun moottorin lämmöt nousee n kirjaimen yläosaan. Flekti pysyy päällä kunnes lämmöt laskee hieman n kirjaimen alapuolelle.
Jos flekti ei käynnisty ja antaa pyöriä tyhjäkäyntiä vartin kesäkelissä niin se keittää...
Maantieajossa flekti ei käynnisty koskaan. Kaupunki ajissa hurahtaa kesällä ruuhjassa
Katso että rele ja sulake on kunnossa. Ja vaihda uusi anturi. Käynnustymislämpö likimäin sama kuin moottorin normaalilämpö...joku 89..90 astetta.
Mullsa lähtee flekti käybtiin aina kun moottorin lämmöt nousee n kirjaimen yläosaan. Flekti pysyy päällä kunnes lämmöt laskee hieman n kirjaimen alapuolelle.
Jos flekti ei käynnisty ja antaa pyöriä tyhjäkäyntiä vartin kesäkelissä niin se keittää...
Maantieajossa flekti ei käynnisty koskaan. Kaupunki ajissa hurahtaa kesällä ruuhjassa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 594
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Kännistymislämpö 90- 95 astetta
Katkaisulämpö 85-90 astetta
Termostaatin avautumislämpö 88 astetta
Katkaisulämpö 85-90 astetta
Termostaatin avautumislämpö 88 astetta
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 594
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Vesipumpusta sen verran, että sen siivet ei kulu. Ne on ikuiset. Pumppu itsessään on kyllä ihan perseestä. Pumpusta hajoaa laakerit ja tiivisteet. Ensin menee hiilitiiviste, joka aiheuttaa vuodon juirureiöstä. Sitten jos tähän ei reagoi, menee laskeri ha alempi tiiviste jolloin hurahtaa nesteet öljypohjaan.
Jos pumppu ei pyöri, on akseli poikki. Siipipyörä on varmasti ehjä.
Pumpun akseli on niin heikko ettei se välttämättä lähde ehjänä irti edes oikeanlaisilla työkaluilla. Ei kestä vetoa yhtään jos esim laakeri kooli on jumissa, napsahtaa poikki...huonompi vetolujuus ja taivutuslujuus kuin betonilla
Jos harkitset pumpun iroottamista niin turauta sinne laskeriin päälle liotus öljyt ja anna lioeta viikko pari ennen kuin yrität iroittaa
Jos pumppu ei pyöri, on akseli poikki. Siipipyörä on varmasti ehjä.
Pumpun akseli on niin heikko ettei se välttämättä lähde ehjänä irti edes oikeanlaisilla työkaluilla. Ei kestä vetoa yhtään jos esim laakeri kooli on jumissa, napsahtaa poikki...huonompi vetolujuus ja taivutuslujuus kuin betonilla


Jos harkitset pumpun iroottamista niin turauta sinne laskeriin päälle liotus öljyt ja anna lioeta viikko pari ennen kuin yrität iroittaa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24758
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Uskaltaako antaa lämpöä akselin päähän ennen irroitusyritystä.
Ajatelin jos infuktiokuumentimella hiukan
Ajatelin jos infuktiokuumentimella hiukan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24758
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Hienosti läks ilman vaurioita.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Luulisin että mahtuu sen pelkän kannen avaamaan ilman imusarjan irroitusta. Ilman kantta voi startata autoa ja toinen silmäpari voi katsoa pyöriikö pumppu.molby kirjoitti: ↑Pe Syys 26, 2025 05:38Sitä minäkin ihmettelen että miksi nesteet niin paljon ruosteessa. Auto vaikka 15 vuotta seisoo sisällä kylmässä niin nesteet ei mene miksikään.
Tämä on seisonut seinänvieri tallissa jossa peltikatto ja maapohja ja kuiva tila, kuitenkin lämpötila muuttuu sään mukaan.
Kyseessä og 900 -80 b kone, jolla ajettu 133 tkm ja kunto km mukainen ja harrasteauto jota säilytetään, ei siis mikään rotisko.
Tuo vesipumpun esille kaivaminenhan on suuri homma, imusarja ja laturi pois ja koneen takapäätä nostaa että saa vesipumpun auki. Mikä sen akselin katkaisisi ja hampaat rikkoisi.
Niin ja lämpöanturi syylarin päässä on uitettu kiehuvassa vedessä, eikä flekti käynnisty. Paljonko tarvii olla asteita että flekti käynnistyy.
Mitä onko satkussa lämpötila anturia lohkon kyljessä niin kuin ng 900 on.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Tuo täytyy selvittää miksei Flekti pyörinyt vaikka auto keittää. Onko flektille erillinen rele, varokkeet ovat ehjät.
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Johtuu varmaan siitä kun se kuuma vesi ei mene sinne flektin anturille asti jos ei vesi kierrä

Edit. On muuten turhauttavaa yrittää auttaa kun vänkäät vastaan.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-
- "Viggen"
- Viestit: 594
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
No se keittää siksi ettei fkekti pyöri. Ja kyllä sille on rele ja varoke
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 594
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lämmöt nousee 89 16v 900 2.0i
Tämä induktiokuumennin voisi tepsiä...ite annan kanssa täklä lämmöt ensi kerralla kun osuu kohdille
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA