Isketään vähän tarinaa. Tositarinaa.
Bongasin Porvoosta huudossa tämän ->
https://huutokaupat.com/kohde/5767990/c ... t-ecc-2008
Aika passeli, iso sedan, automaattilaatikko ja laiskanpulskea pikkuinen kutoskone. Kuvien ja tekstin perusteella vaikutti ihan mielenkiintoiselta, eikä kilsatkaan ihan hurjat. Kuitenkin, oli maininta täristävistä takajarruista ja huonosta huoltokirjasta. Minua kiinnosti, mitä tarkoittaa täristävät jarrut ja mikä on huono huoltokirja, kun ei siitä kuviakaan oltu vaivauduttu ottamaan, ynnä mitä muuta tuosta löytyy. Minun kokemukseni mukaan ainakin Porvoon Rintajouppi laittaa huutoon vain ne heikoimmat yksilöt.
Soittelin ilmoituksen numeroon, mutta "vastuuhenkilö" ei vastannut. Siispä Yaris Cross alle ja ajelin myymiöön. Hetken odottelun jälkeen sain avaimet ja koekilvet, eikun tutkimaan.
Avasin konepellin ja katsoin moottoriöljyt. Alle alarajan, mutta näyttivät ihan uusilta. Häh ? Pyysin Rintajoupin haalareihin pukeutuneelta ystävälliseltä hanslankarilta sen verran öljyä, että saadaan pinta merkkien väliin, periaatteesta en lähde ajamaan vähillä öljyillä, kun kerran olen koeajolla autosta vastuussa.
Ehdin siinä öljyputelin löytymistä odotellessa tsekata auton päällisen puolin ja paperitkin. Ovien alareunat hyvässä kunnossa, takalokarin kaarissa pientä alkavaa ruostetta, mutta helppo vielä ottaa kiinni. Huoltokirjassa oli merkintä omatoimisesta alustan ja koteloiden suojauksesta, alusta ei näyttänyt pahalta. Kesärenkaat olivat puolikuntoiset, talvirenkaita ei ollut kyydissä.
Sisusta siisti, paitsi kuskin penkki ulkoreunasta revennyt, joka näkyi toki jo kuvissa. Tyypilliset aikansa Korea"nahkat", ihan mukava istuskella, ei siinä.
Maalipinta kaipasi siistimistä, mutta ihan ok kunnossa ikäisekseen, ei isoja huomioita. Ajovalojen umpiot kaipasivat kiillotusta.
Ilmossa luki "- Jarrut täristää.", Edessä oli toisella puolella uudehko satula, muuten vaikuttivat levyt ja palat normaaleilta. Takana ei sitten ollut jarruja enää ollenkaan. Palat loppu, levyt täysin loppu. Tämä varmistui ajossa, paitsi jarruttaessa, rahisi takapää koko ajan ajaessa ilman jarruun koskemistakin. Koeajon jälkeen oli takana aika lämmintä. Todennäköisesti myös satulat on syytä uusia ja koko paketti purkaa käsijarrusysteemiä myöden.
En muutenkaan ajanut suunnittelemaani lenkkiä, koska en uskaltanut mennä moottoritielle, takajarrut olivat sen näköiset, että saattavat leikata kiinni koska tahansa tai vaihtoehtoisesti pudota tielle
Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt oli vaihdettu ainakin kerran, hyvä, koska 5-lovinen Aisin on muuten kestävä, mutta vaatii mielellään säännöllisiä öljynvaihtoja n. 75 tkm välein, jakopää on ketjulla ja se ei rallatellut. Heikohkosti oli merkintöjä, mutta oli sen ilmossa mainitun 70 tkm jälkeenkin. Öljyhuollosta oli merkintä tämän vuoden huhtikuulta, sen jälkeen autolla oli ajettu ennen minua vain 16 km. Se selitti, miksi öljy oli ihan kirkasta, mutta ei selittänyt sitä miksi oli alle alarajan. Autohan oli kaiken kaikkiaan sen näköinen päältä, konepellin reunoista yms., että se on seissyt sieltä huhtikuusta jonkun puun alla ajamatta ja sitten suoraan Rintajoupin pihaan.
Huoltokirjan merkinnän mukaan öljy oli vaihdettu oikein huoltoliikkeessä. Minä vähän luulen, että koneeseen oli kaadettu 5L öljyä, kun siihen 70 euron vaihtotarjoukseen tms. sisältyi vain se viisi litraa. Tuossa on muistaakseni 6.4, joka tapauksessa yli 6L tilavuus. Ainakin öljyn kohta tikussa viittasi juurikin reilun litran vajaatäyttöön. Jestas sentään...
Kaikki sähkövempeleet toimivat kuten piti, ei moittimista. Ikävä yllätys oli, että sisäpuhaltimen moottori piti jatkuvaa ja *ittumaista vinkunaa, olisi pakko vaihtaa. Koeajon jälkeen kuuntelin lämmintä konetta konepelli auki hetken, laturin suunnalta kuului jonkin sortin vitkutusta, voi olla, että vaatisi pelkän moniurahihnan ja/tai rissan vaihdon, mutta jotain kuitenkin. Vaihdelaatikko toimi koeajolla kuten piti ja muutenkin auto oli mukavan leppoisa ajettava, miinus flektin vikinä ja takapään jarrujen rohinainen sinfonia. Ai niin, kilsoja ei ole 177 tkm kuten ilmossa lukee, vaan 181.5 tkm.
Hyvä oli taas käydä ajamassa. Kysyin myyjältä täälläkin, että käydäänkö näitä huutokauppa-autoja paljon koeajamassa. Ei kuulemma juuri koskaan. Kiva olla outolintu ! En aio jatkaa huutamista, tuossa olisi ihan hyvä aihio jollekin, joka osaa ja viitsii tehdä korjaushommat itse. Äkkiseltään sisäflektiin ja takajarruihin ja laturin suunnille menee muutamia satoja euroja pelkkiin osiin, työt teettämällä ollaan varmasti lähempänä tonnia, kuin viittäsataa. Jos tuo alle tonnilla lähtisi, niin miksei, vaan tuskin lähtee. Katsastuskin on odottelemassa jo helmikuussa.
Täytyy vissiin jatkoa ajatellen rakennella itselle joku puuhapakki, kun käy näitä katsomassa. Moottoriöljyä, jäähdytysnestettä ja muuta pientä... Että pääsee edes koeajolle. Se joka tuon huutaa ja jos tulee kaukaa, niin on mielenkiintoinen kotimatka noitten takajarrujen kanssa. Minusta kommentit ilmoituksessa ovat aika alakanttiin. Mulla on aika hyvä näppituntuma siitä, millaisia autoja mikäkin ketju laittaa huutokauppaan ja mikä on ilmoitusten taso. Rintajoupin kohdalla täytyy aina olla todella tarkkana ja työkalupakki mukana.
Kyllä oli mukava ajella Yarpalla kotiin, saatiin vielä pyöreitä täyteen kotimatkalla.
Todennäköisyys sille, että jotain edullista tulee pihaan on tämänkin kokemuksen perusteella muutaman prosentin luokkaa. Vaikka tuote olisi kuranttikin, niin hinnanmuodostus on se seuraava ongelma. Tämä on viimeisen puolen vuoden aikana kääntynyt niin päin, että melkeinpä Nettiautosta löytyy järkevämpää ostettavaa, jos on löytyäkseen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634