Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
saabttid4
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 17:56
Paikkakunta: Kurikka

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabttid4 »

Uuden edullisen vesipumpun löytää Pierburgin numerolla 7.02671.50.0 on vain virtaliitin sivulla yläreunassa kun alkuperäisessä päällä. Toki alkuperäinen on Pierburgin valmistama myös.
pehmis
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2012 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pehmis »

—-
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega

Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3730
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt taas kun tuli viileämmät kelit niin Eberi alkoi temppuilemaan. Viime vuonna uusein polttoilmapuhaltimen ja muutenkin tuli putsailtua, mutta silti toimi säännöllisen epäsäännöllisesti.
Viime viikonloppuna tuli kaivettua eberi taas pöydälle ja tehtyä raaka avoleikkaus ohjainpurkille. dremelillä reikä kuoreen ja liittimen tinaukset uusiksi. Samalla tuli laitettua tuo halvempi tarvike kiertovesipumppu. Liitinhän tuossa erillainen joten, juotin johdon pätkät nastoihin kiinni ja orkkis johto eberin päästä poikki ja abikot liittimien tilalle. Nyt on tämän viikon toiminut täydellisesti. Esid kiinni niin tuntuu lähtevän kaukosäätimestä päälle vaikka ulkona +10 astetta. ;)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ttpiri
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Oman TTiD:n hankin keväällä ja siinähän ei tietenkään eber toiminut. Ohjainlaitteen korjauksen ja polttoainepumpun vaihdon jälkeen on toiminut hyvin.

Vikakoodien perusteella oli tuo juotosvika. En itse jaksanut alkaa leikkelemään ohjainlaitetta, joten teetin sen homman Jani Lehdolla. Ohjainlaitetta oli selvästi ennenkin korjattu/yritetty korjata, koska sitä mustaa mössöä oli kaavittu reunoja myöten. Ei siis oltu tehty sitä ”huoltoluukkua”.

Jostain syystä en irrottanut pakoputkea auton alta. Ehkä suurin työ koko hommassa oli väännellä pakoputki irti ja takaisin paikoilleen. Seuraavalla kerralla pitää ryömiä auton alle irroittamaan se.

Vesiletkuja ei tarvinut puristaa umpeen, kun kiepsautti koko eberin putkineen konehuoneessa ylimmäksi ja irroitti vasta sitten letkut. Noin ei jäähdytinnestettä karannut juuri lainkaan. Autohan on myös helppo saada ajoon ilman eberiä, kun laittaa letkut yhteen 19 mm jatkoliittimellä. Motonetistä sellainen löytyi. Huomioi vain, että asentaa letkut takaisin samaan asentoon.

Itse sain hajotettua sen polttoaineputken liittimen, koska en huomannut, että letkun pätkä oli kiinni nippusiteellä eberin alareunassa. Se tuli korjattua laittamalla ruma viritys 6 ja 4 mm letkuja ja useampi klemmari.

Ohjainlaitteen korjaamisen jälkeen alkoikin eber toimimaan, mutta vaati aina pari käynnistystä. Huomasin seuraavaksi, että polttoainepumppu tiputtaa lammikon polttoainetta auton alle. Pumppu oli täysin ruosteessa ja sen kumikiinnike oli täynnä hiekkamoskaa. Uuden pumpun hankin AliExpressistä, koska en halunnut sijoittaa paljoa rahaa tämän korjaukseen. Samasta paikasta tuli myös nippu polttimen sukkia tulevaisuutta varten. Vanhassa pumpussa oli merkintä 22 4517 05 ja uudessa, halvassa kopiossa 22 4518 07. Huomioitavaa näissä pumpuissa on se, että molemmissa päissä on kierreliittimet, mutta lähtöpään pienemmässä liittimessä on eri kierteet. Ei siis voinut vain ruuvata pumppua irti ja uutta tilalle.

Myös pumpun päässä on se muovinen pikaliitin letkussa/putkessa. Yritin sitä irrottaa hankassa asennossa ja sain senkin rikottua. Se tuli korjattua pätkällä 5 mm letkua ja klemmareilla. Huomasin siinä, että todennäköisesti kaikkein luotettavinta ja helpointa olisi vetää 4-5 mm letku suoraan pumpulta eberille, kuin alkaa näitä klemmarivirityksiä tekemään.

Tyhmyyksissäni en puhdistanut eberiä sen ollessa irrotettuna. Yritin avata sen mustan vesiputkien kannen, mutta hajotin heti ensimmäisen ruuvin kannan. Päätin silloin, etten ala riskeeraamaan enempää, vaan testaan ensin toimivuutta korjatulla ohjainlaitteella. Eihän sitä mustaa kantta olisi edes tarvinut avata, vaan sieltä ohjainlaitteen päästä purkaa auki. No, tämänkin tajuan sitten seuraavalla kerralla, kun innostunut sen taas purkamaan.
Vastaa Viestiin