Muljuaa käännöksissä
Muljuaa käännöksissä
Mikähän mahtaa olla vikana allekirjoituksen kolkissa? Eilen alkoi erikoinen oire. Siirtelin autoa pihassa ja tiukassa käännöksessä tuntuu, että etupää muljuaa voimakkaasti. Ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei. Suoraan ajettaessa ei ole mitään ongelmaa eikä myöskään rattia käännellessä laidasta laitaan pysähdyksissä. Vika ilmaantui ilman ennakkovaroituksia. Pihassa katseltuna en huomattut mitään erikoista tukivarsien kiinnityksissä, vetoakselien suojakumeissa tai muissa osissa mitkä on nähtävissä helposti (koiranluut, raidetangot jne.)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Muljuaa käännöksissä
...ja lisätään vielä, että pyörien pultit on tarkastettu (riittävän kireällä) ja normaali ajossa mutkissa tms. ei ole mitään oireitaSaab-man kirjoitti: ↑Pe Loka 17, 2025 11:02Mikähän mahtaa olla vikana allekirjoituksen kolkissa? Eilen alkoi erikoinen oire. Siirtelin autoa pihassa ja tiukassa käännöksessä tuntuu, että etupää muljuaa voimakkaasti. Ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei. Suoraan ajettaessa ei ole mitään ongelmaa eikä myöskään rattia käännellessä laidasta laitaan pysähdyksissä. Vika ilmaantui ilman ennakkovaroituksia. Pihassa katseltuna en huomattut mitään erikoista tukivarsien kiinnityksissä, vetoakselien suojakumeissa tai muissa osissa mitkä on nähtävissä helposti (koiranluut, raidetangot jne.)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Muljuaa käännöksissä
Muljahtaako kerran per käännös vai muljuaako jatkuvasti kun ajaa ympyrää ratti paikallaan?
Ensimmäisessä tapauksessa voisi yksi potentiaalinen syypää olla etuiskarin yläpään kääntölaakeri. Se kun jumahtaa eikä yläpää käänny pyörän mukana, kiertyy jousi enemmän kierteelle ja tarpeeksi jännittyessään vänkää itsensä nopeasti uuteen asentoon joko ylä- tai alapäästä, mikä voi tuntua muljaduksena (ja katkoa sen jousen...), mutta sen ei mielestäni pitäisi muljuta samalla käännöksellä pidempään.
Ensimmäisessä tapauksessa voisi yksi potentiaalinen syypää olla etuiskarin yläpään kääntölaakeri. Se kun jumahtaa eikä yläpää käänny pyörän mukana, kiertyy jousi enemmän kierteelle ja tarpeeksi jännittyessään vänkää itsensä nopeasti uuteen asentoon joko ylä- tai alapäästä, mikä voi tuntua muljaduksena (ja katkoa sen jousen...), mutta sen ei mielestäni pitäisi muljuta samalla käännöksellä pidempään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Muljuaa käännöksissä
Ei mahdu ihan ympyrää pyörimään pihassa
mutta kyllä se useampia muljahduksia tekee. Kääntölaakeria mietin itsekin, mutta kun se pyörii ihan nätisti auto pysähdyksissä. Ihan kun olis kääntöharitus reippaasti viturallaan. Pitäis saada auto ilmaan, mutta femma on vielä tallissa levällään. Mitään ylimääräistä ääntä tms. en kuule, ainoastaan havaintona tuo ihme muljahtelu. Hyviä ajatuksia kuunnellaan, niin osaa alkaa oikeista paikoista etsimään, jahka saa toisen auton ulos…
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Muljuaa käännöksissä
Onkohan tuo ihan normaali ilmiö? Minä saan sen esiin autolla kun autolla kesärenkailla jäällä. Hitaasti kun ajaa tiukkaa ympyrää, jompikumpi renkaista luistaa sivusuunnassa vähän väliä. Eli liittyy ohjausgeometriaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Muljuaa käännöksissä
Joo. Tuollaisesta muljuamisesta (tosin melko voimakkaasta) on kyse, mutta kuivalla asfaltilla ei ole aiemmin ollut moisia tuntemuksia. Kävin äsken vähän taas pyörittelemässä ja hoksasin, että tiukan käännöksen jälkeen kun palauttaa ajon suoraan, niin siinäkin muljuaa. Kääntölaakerilta tuo alkaa minusta vaikuttaa. Jousi muljahtelee varmaankin takaisin normiasentoon kun kääntää suoraan. Perusajossa ei ei tosiaan huomaa mitään, jos ei tarvitse venkslata autoa pihassa tai parkissa. Pitää yrittää sunnuntaina vaihtaa laakerit, jos saan paikan vapaaksi.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Muljuaa käännöksissä
Renkaissa runkovaurio.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- Ballantines
- "Ruisku"
- Viestit: 104
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Muljuaa käännöksissä
Veikkaan myös runkovauriota. Itsellä oli samanlaista ongelmaa lisäksi veteli maantiellä jos oli vähänkin uraa.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Muljuaa käännöksissä
Jaa... no rengasta epäilin itsekin kun eka kerran muljanti ja luulin että eturengas oli tyhjä. Ei ollut eikä näy mitään pullistumia tms. Voi kai se siitä huolimatta olla kyseessä. Vois testata talvirenkailla myös.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Muljuaa käännöksissä
Testaa talvirenkailla vaan ensin ennen isompia remontteja. Tuo muljahtelu viittaisi kulutuspinnan tasolla olevaan runkovaurioon. Joskus voi olla haasteellinenkin havaittava, mutta joku "harjanne/aalto" tai muu epämuodostuma ja epätasainen kuluminen kertoo runkoviasta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Muljuaa käännöksissä
Kyllä se oli kääntölaakeri. Oikean puolen kääntölaakeri nousi kahdessa osassa pois. Kansi jäi käteen irrottaessa
Uusilla laakereilla toimii taas normaalisti.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06