Tonnarin hankinta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kakemovich
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 20:49

Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja Kakemovich »

Moro.
Oon jo pitkään harkinnut oireiden lievittämiseksi vanhempikoppaista pitkän sedan tonnaria. Mitähän olis hyvä kattella ostaessa, ettei ihan pommia tulis hankittua? Onko jotain tiettyjä kohtia jotka ruostuu ja on vaikeita / kalliita laittaa?

Kait nuo lähemmäs 400tkm on ajettu jos meinaa budjettiliokan autoa. Semmoseen 3. Autokäyttöön tulossa, kun teinikin saa kortin reilu vuoden päästä.

Kiitos avusta👌
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8251
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja mestari »

No siinä tapauksessa kannattaa katsella siinä 200 tkm luokassa olevia
Varmaan parempi kuntoisiakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1882
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kyllä ne ruostuu joka puolelta, mutta hitsaamalla siitä selviää. :) Ovien alareunat, takakaaret, tankin pannat, etulokarit, jne. Etulokarit on varmaan ikävimmät korjata ja voi olla vaikea löytää ehjiä tilalle. Lämmityslaitteen puhaltimen nopeuden säätimen kanssa olen tapellut parissa tonnarissa, samoin vuotavan lämppärin kennon.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11665
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuulilasin karmi ja kattoluukun ympäristö lienee lokareita ikävämmät korjata. Parasta siis välttää edes autot, jossa on kattoluukku, kun tuulilasi on joka autossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2939
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jo vajaa 30 vuotta sitten eli kesällä 1996 piti kattoluukullisen MY1988 9000CD turbon kattoluukun seutua ja vähän muitakin peltiosia ruostekorjata isosti, olikohan peräti 20 tuhannella silloisella markalla. Auto on siis ollut kahdeksan vuotta vanha silloin. Kyseinen auto on näköjään katsastettu viimeksi 2007.

Kattoluukullisessa autossa myös lattian ruostuminen on todennäköisempää, kun lattiamatot on voineet olla pitkään märkinä luukun vesivuotojen vuoksi. En silti kategorisesti sulkisi kattoluukullisia pois, kun jokainen auto kuitenkin on yksilö.

Vielä 10-15 vuotta sitten 50 - 100 eurolla sai pienellä vaivalla katsastettavissa olevia ja toimivia tonnareita, joissa ei ollut välttämättä mitään hitsattavaa, ei ainakaan mitään isoa. Yhteen riitti käsijarrun herkistely, yhteen kytkimen pääsylinterin korjaus, yhteen yhden iskarin vaihto, yhteen pakoputken takapöntön vaihto, yhteen etulokarin vaihto (silloin merkkiliikkeestä sai vielä uuden vähän reilulla 100 eurolla!), yhteen piti pikkasen hitsailla etumatkustajan kohdalla olevaa tunkinkorvaketta mutta ei siinäkään muuta hitsattavaa ollut.

Yhden ollessa nosturilla huomasin, että hukkaportin tanko oli irti (sokka ruostunut pois tms) ja sen kun korvasi niin vähän kadoksissa olleet tehot löytyivät samantien :D Tämä 1994 manuaali-CDE tuli minulle mittarilukemalla 488tkm ja lähti joitain vuosia myöhemmin mittarilukemalla 521 tkm (mm. uuden tuulilasin saaneena) toiselle foorumilaiselle. Oli hyvä ja tukeva auto - mittarilukema ei näissä tunnu aina hirveästi korreloivan todellisen kunnon kanssa.

Ihania muistoja. Valitettavasti nykyinen tonnarikanta taitaa olla supistunut murto-osaan vuosikymmenen takaisesta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8251
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus 2004 kun ajelin freiburgista saab centrum peter scmithiltä ostamallani saab 9000 88 kattoluukkuversiolla kaasu pohjassa motarilla eli noin 195 siihen sai kelattua 16i koneeseen vauhtia ei ruosteesta ollut tietoakaan ei alustassa eikä liioin kattoluukun tai ikkunan välittömässä läheisyydessä
palveli vanhalla miehellä hyvin hautuumaalle asti pienin korjauksin. muistaakseni hitsattavaa ei kp tullut vaan vasta sen jälkeen alkoi hapantumaan olisko 2015v
:D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7765
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itse juuri budjetti tonnarin ostaneena sanoisin että käyttöautona aiheuttaa harmaita hiuksia mutta harrasteena varsin mukava.
Kannattaa ainakin katsoa että tuulilasi on hyväkuntoinen koska ikkunakarmien hitsaus on ikävää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1100
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Itelläni oli -96 tonnari käyttiksenä monta vuotta ilman isompia murheita. Ostaessa oli 340 tkm. Möin sen pois liki puoli miljoonaa ajettuna, lieneekö tuuria, mut tuo oli varma toimisimpia saabeja mitä mulla saabeja on ollu

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24775
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Viimeaikaista hitsaus trendiä seuranneena en ihmettelis yhtään ettei ostaja kuntaa haittaa isotkaan ruostevauriot.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 5002
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Yhden CD korisen käyttöautona omistaneena ja useamman CD sekä CS korisen tonnarin lisäksi purkaneena varaosiksi, kaikissa CD korisissa ollut verhoilun alta takalokasuojat läpi ruostuneita. CS korisissa ei yhdessäkään.

Kaikissa myös ollut takakaaret ehjiä, mutta tosiaan etulokasuojat näissä ei kestä. Eikä se niin mukavaa varmaan pellistä ole alkaa korjaamaan vanhojakaan, jotta tulee nätti.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Kakemovich
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 20:49

Re: Tonnarin hankinta

Viesti Kirjoittaja Kakemovich »

Kiitos kommenteista. Pitää se varmaan vaan tsekata kaikki nuo mahdolliset ongelmat. Pikkujutut ei haittaa tietenkään, mutta ihan ei viitti siiviläksi muuttunutta ruveta paikkailemaan.

Ehkä se joku päivä löytyy riittävän hyvässä kunnossa oleva yksilö, jotta pääsee pikkulaiton jälkeen nautiskelemaan laatuajosta kesäpäivinä. Miksei talvellakin.
Vastaa Viestiin