Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
donoma8686
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Loka 02, 2025 12:47

Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja donoma8686 »

Hei kaikille ajattelijoille ja tekniikan ystäville!

Olen pitkään pohtinut, miten nykypäivän laskentatehoa voitaisiin verrata klassisen Saabin kehitykseen. Erityisesti kiinnostaisi tietää, onko kellään kokemuksia tai tietoa seuraavasta skenaariosta:

Nykyään palvelimissa ja työasemissa käytetyt prosessorit, kuten Xeon 8 Core 1.9GHz-9.6GT-UPI https://serverorbit.com/cpus-and-proces ... -9-6gt-upi, tarjoavat valtavan määrän yhdensuuntaista laskentatehoa ja luotettavuutta (ECC-muisti jne.). Tämä herättää kysymyksen: Onko mahdollista kuvitella modernin, moniytimisen prosessorin, kuten tämän Xeonin, olevan periaatteessa "moottori" erittäin kehittyneelle, tulevaisuuden ECU-yksikölle tai auton datanjakojärjestelmälle?

Tietysti se ei suoraan korvaisi nykyisiä automatiikan siruja, mutta ajatus kiehtoo. Saab oli aikoinaan eturintamassa tekniikassa. Olisiko tällainen "palvelinluokan" suoritin ollut jotain, mihin insinöörit olisivat voineet suunnata katseensa, jos brändi olisi kehittynyt eri suuntaan?

Onko kellään teistä koskaan törmännyt vastaaviin rinnastuksiin, tai vielä parempaa, käytännön kokemusta näistä prosessoreista esimerkiksi auton simulaatioiden ajamiseen tai moottorin suorituskyvyn laskennalliseen mallintamiseen?

Kaikki mielipiteet ja spekulaatiot tervetulleita!
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Hauskaa etten ollut ajatellut koko aihetta ennenkuin luin tämän mutta noo tässäpä olisi vertausta. Tämä ei ole täysin ammattimainen vaan perustuu omaan kokemukseeni/hakemaani tietoon joten asioita voi olla päin seiniä.

Selvittelin trionicin prosessoria, muistan olleen 32 bittinen alusta asti mutta tarkkaa mallia en tienny. No pikainen hakua antoi sen olleen alunperin Motorola MC68332 paitsi trionic 7 joku MC YQQCU josta ei ole hajuakaan, mutta jätetään se nyt pois hetkeksi.

MC68332 suoritin oli Motorolan valmistama 68000 sarjan suoritin joka tunnettiin myös nimellä Motorola 68k. Jos olette aikanaan leikkineet Macintosh tietokoneilla 68k saattaa olla tuttu. Nämä olivat ajalleen suhteellisen tehokkaita (eivät voittaneet esim DEC Alpha suorittimia) suorittimia, joita bittisiä käytettiin Maccien lisäksi esimerkiksi Amigassa ja NeXT työasemissa (ennenkuin NeXT tuli IBM yhteensopiville ja ennenkuin se myytiin Applelle). 1993 tai 1994 tienoilla suorittimien käyttö tietokoneissa väheni pääasiassa johtuen AIM (Apple IBM Motorola) yhteistyöstä ja PowerPC suorittimesta.

Samoja aikoja Saab julkaisi ensimmäiset Trionic ohjatut moottorit, joissa oli kyseisen sarjan suoritin, eli se oli tietokoneen suoritin, joka oli vielä ajalleen kohtuu tehokas asennettuna autoon. Samalla vertailulla voisi esimerkiksi jotain keskitason i5 tai Ryzen suoritinta ajotietokoneessa verrata siihen. 1993 ajatus laittaa 68k motorolan suoritin autoon vain moottorinohjaukseen saattoi tuntua yhtä hullulle kuin i5/ryzen nykypäivänä.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Motorolan 68k variantteineen oli yksi käytetyimpiä prosessoreja tietokoneissakin liki koko 80-luvun. 90-luvulle tultaessa tietokonepuolella meno hiipui, mutta sitten taas sulautettuihin järjestelmiin niitä meni huimalla tahdilla, kuten esim. trioniceihin, mutta myös kaikenlaiseen muuhun käyttöelektroniikkaan.

Laskentatehoahan nykyautoissa vaaditaan kaikenmualiman avustimien yms. kanssa, mutta ehkä kaikkea ei kannata yhden tai kahden cpu:n varaan jättää, vaan mieluummin useampia moduuleja hoitamaan kukin omia tehtäviään. Ja esim. kameroiden tunnistustehtävissä yms. taitaa nvidian gpu:t olla kova sana.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 9236
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja aero »

Laskentatehoa esim. tuollaisessa Xeonissa olisi sinänsä kyllä pitkälle, mutta ajoneuvokäytössä pitää miettiä muutakin - olosuhteet kun on paljon kauempana vakioidusta kuin konesalissa tai edes kodin työpöydällä - vehkeen yksinkertaisesti pitää toimia vuosia, mieluummin vuosikymmeniä, kun lämpötila heittelee jopa sadan celsiusasteen haarukassa ja ilmankosteuskin ympärillä luokkaa 0-100%. Välillä on sähkö vähissä, välillä sitä saattaa olla erinäisistä syistä liikaakin. Tämä asettaaa autoelektroniikalle ja -prosessoreille omat suunnitteluvaatimuksensa, joita on ihan turha ottaa huomioon staattisemmassa ympäristössä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Nokiaukkeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

aero kirjoitti:
Ti Loka 21, 2025 05:24
Laskentatehoa esim. tuollaisessa Xeonissa olisi sinänsä kyllä pitkälle, mutta ajoneuvokäytössä pitää miettiä muutakin - olosuhteet kun on paljon kauempana vakioidusta kuin konesalissa tai edes kodin työpöydällä - vehkeen yksinkertaisesti pitää toimia vuosia, mieluummin vuosikymmeniä, kun lämpötila heittelee jopa sadan celsiusasteen haarukassa ja ilmankosteuskin ympärillä luokkaa 0-100%. Välillä on sähkö vähissä, välillä sitä saattaa olla erinäisistä syistä liikaakin. Tämä asettaaa autoelektroniikalle ja -prosessoreille omat suunnitteluvaatimuksensa, joita on ihan turha ottaa huomioon staattisemmassa ympäristössä.
Sulautettu tekniikkahan pyrkii minimoimaan lämmön. Ja aika paljon on lämpötilat nousseet vuosien varrella kun tehot ovat nousseet. M68k ja 486 aikaan monesti ei ollut vielä jäähysiiliä ja intelin ATX speksissä luki alunperin että virtalähteen tuuletin jäähdyttää prossua. Aika pian se muuttui ensin passiivisiiliin sitten aktiivisiiliin. Jo Socket 3 vikoissa prossuissa luki "fan and heatsink required".
Olen suhkot uusia sulautettuja prossuja nähnyt joissa ei on minimaalinen passiivijäähdytys tai ei jäähdytintä ollenkaan, mutta ne ovat yleensä ARM tai muita MIPS pohjaisia ja kellotaajuudet on tasoa kymmeniä megaherzejä.

Oikeastaan ei sitä taajuutta tarvitse hulluna kun ohjausohjelmisto voidaan optimoida ihan eri tavalla kuin tietokoneohjelma johtuen laitteiston olevan tietty ja mukautettavissa tarpeissa. Tärkeämpää on sen kesto ääriolosuhteissa. Muistettava että avaruussukkulaki ajettiin muokatulla 8086 ja loppuajoista 2010 asti muokatulla 386 pohjaisella prossulla eikä muistiakaan ollut megaa enempää ja silti se oli edistynyt.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466

Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
aero
-
Viestit: 9236
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, itse tekniikalta pyritään minimoimaan lämmöntuotto, mutta se ympäristö. Autossa, etenkin moottoritilassa voi aivan hyvin olla 30 raatia pakkasta tai satku plussaa. Voi olla kuiva kausi tai satanut viikon putkeen auto sammuksissa ja ympäristön ilmankosteus 100%. Ja toimia pitää, ei siitä tulisi mitään jos ruuhkassa madellessa alkaa toimintoja tipahtelemaan pois kun pitää säästää kellojaksoja että voi jäähdyttää prossua.

Konesalissa, jossa ympäristö pyritään vakioimaan mahdollisimman hyvin, imetään jäähdytykselle yleensä jotakuinkin 20, kuitenkin alle 30-asteista ilmaa, jossa kosteus on hyvin vähissä. Kotioloissa ei ihan samaan yleensä päästä, mutta siinä 20-30°C välissä ollaan kovin usein kuitenkin ja kohtuullisissa ilmankosteuksissa. Ei näihin suunniteltavissa kivissä ja oheissälissä ole mitään järkeä miettiä niitä olosuhteita, joita elektroniikka joutuu autossa sietämään.

Avaruussukkulat on tosiaan sitten vielä autosta seuraava pykälä, kun mukana on kaikkea jännää kosmisesta säteilystä alkaen, sinne ei todellakaan kannata lähettää ihan mitä tahansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
0009
"Hirsch"
Viestit: 748
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Mahdollinen ECU-päivitys/projekti: Vertausta Xeon 8 Core 1.9GHz -prosessoriin?

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Aihetta sivuten:
Onko Saabissa
Pong?

Sitkeä huhu väittää, että
Saabin moottorinhallintayksikköön olisi piilotettu
Pong-peli. Skrolli tutkii.
66-67 sivut:
Varhaisin Google-maininta Saabin Pongista löytyi SaabCentral-foorumilta vuodelta 2008.
Nimimerkki turboAERO kirjoitti autonsa Tech 2-käsittelystä:
”Pingin sijaan siellä oli Pong-nappi, jota painettaessa Pongpeli ohjelmoitiin ECUuun.
Pystyit pelaamaan sitä Tech 2:lla ja sitten poistumaan pelistä siirtyäksesi ping-tilaan.”
sivulla 68:
Saabin ja useiden muiden automerkkien käyttämän Motorolapohjaisen Tech 2 -huoltoskannerin firmware-ohjelmisto ladataan
vanhanaikaiselta PCMCIA-muistikortilta. Hyvänä puolena ohjelmisto on
mahdollista ladata muistikortilta tarkempaan syyniin. Huonona puolena
tällaisen kortin tulkkaaminen on tänä
päivänä hankalaa.
https://skrolli.fi/2019.2.alice.pdf

Motorolasta lisää sivuilla: 72-77
Vastaa Viestiin