Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7770
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On ihan hyvä et joku noita latureita vielä kiinnostaakin, eikä tosiaan ole mahdoton hinta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 9242
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Piipahdin Autosähkössä. Laturi oli paljon puhtaampi ja yhtenäisempi kuin viedessä, joten otin sen mukaan. Kuulemma piruillinen työstettävä, ovat keksineet tehdä siitä vähän tavallistakin ikävää penseämmän, mutta hoitui silti.

Käytetyt varaosat:
JAAX35 Hiilisarja 12V, Denso, 7*5*15 (2kpl)
135173 Liukurengas ND Denso
140237 Laakeri B15-69 2RS P6 C3, 15*35*13mm
142075NSK-1332 Laakeri 333-2RS-P6-C3, 17*52*16mm NSK
TE7 Tarvike-erä

Töitä 2,25h ja loppurivillä 284,05€. Ihan kohtuullista kun vertaa uuden laturin hintaan. Josko jo huomenna pääsisi asentamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9242
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Dodiin, jokohan hengitys on tarpeeksi tasaantunut että voi jatkaa saagan raportointia.

Tosiaan, syyskuun alkupuolella korjattu laturi kyytiin ja kaverin tallille. Ruuvasin laturin paikalleen, laitoin johdot kiinni ja varmistin, etteivät johdot roiku liian alhaalla eivätkä myöskään nouse suoraan kiinni yllä olevaan pakosarjaan.

Kuva

Auto käyntiin, jännitemittari kiinni akkuun ja toteamus, että lataa vähän, mutta turhan hennosti. Takaisin alle tarkastamaan ja toteamaan, että herätepiuhahan ei tosiaan ollutkaan erillisessä hituvirtaliittimessä (en tiedä mitä varten tämä sitten on) vaan on O-liittimellä ja ruuvataan päävirtakaapelin kaveriksi. Eli pääkaapelilta mutteri irti, herätepiuha sijoille ja mutteri takaisin kiinni. Tässä kohtaa päävirtakaapelikin on saattanut vähän heilahtaa. Auto tulille ja mittari akulle, selkeesti yli 14V jännitettä eli homma ok. Se on kunnossa! Auto pyörilleen, kamat - myös hyllyn päälle kontista puretut kivennäisvedet ja limsat - kyytiin. Auto ulos, hallitalli lukkoon ja hälyt päälle, Ja ei kun baanalle.

Veekasi laulaa ja matka taittuu. Vajaan 20km päästä kuitenkin auto räpsäisee sähköjä pari kertaa päälle-pois, valot vilkkuu ja auto kakoo. Mitä helv.. eikö se laturi toimikaan. Vaimo ajaa perässä Mazdalla ja lienee huomannut takavalojen vilkkumisen, kun alkaa vilkuttamaan pitkiä. Bussipysäkille stop ja auto tuntuu toimivan normaalisti. Vaimo säntää ovelle, avaa sen ja huutaa "Sammuta! Siellä palaa!", kun oli huomannut kipinöintiä auton alta. Sammutin auton, nousin ulos, katsoin vasemmasta takapyöränkotelosta sisään ja .. perkele, siellä palaa oikeasti, pientä liekkiä näkyy.

Eka ajatus on, että tuuppaan vaikka räpylän sinne ja tukahdutan, mutta siinä on liekkiä ja perkeleen kuuma pakosarja, joten palovamman laatu on taatusti paha. Seuraavalla aivojen kellosyklillä iskee tajuamus, että etukontissa on niitä kivennäisvesiä - semmosta voi joko onnistua kaatamaan suoraan hollille tai kastella vaikka paidan ja sillä tukahduttaa. Etukontti auki ja valaistuminen "Meillähän on sammutin!" - auton mukana tosiaan tuli sellainen 1kg kertakäyttölelu, lähinnä kait Viron matkailuun tarkoitettuna, josta en ole edes katsonut että minkä vuoden leima siinä on. Samaan aikaan vaimo soittaa hätikseen että haluttais palokuntaa paikalle, kun on tämmönen tilanne. Sammuttimelle vahva ravistus, sokka irti ja pufft, sisältö pelipaikoille. Ja kah, liekki sammui!

Jengiä paahtaa ohi tavalliseen tapaan, ketään kiinnosta vähääkään bussipysäkillä hätäröivät Ferrari ja Miata.
Kuva

Kumpikaan meistä ei usko, että tuo pikkupurkki riittäisi, mutta se riitti. Hetken hengähdettyä lisää tajuamusta, että meillä on tarpeeksi työkalujakin, että saadaan akunkenkä irti että auto on jänniteetön jo palokunnan saapuessa, joten näin tehtiin. Kotvan päästä saatiin paikalle diskoauto ja asiantuntijat lämpökameralla mittaamaan, että hommat on ok.

Kuva

Tässä hötäkässä on keretty jo soittaan taas läheiselle hinausautoyrittäjälle, että nyt kävi näin, saisko kyydin takasin tallille. Saihan sen, mutta otettiin kotonaan välistoppi, jossa näytettiin runsaasti pesuvaahtoa ja painepesuria, jotta saadaan vaahdot hävitettyä mahdollisimman nopeasti. Se kun on tunnetusti yhtä perkelettä.

Selvittiin siis säikähdyksellä, tarjolla oli aineksia paljon pahempaankin. Osattiin reagoida oikein, sekä minä että vaimo. Lelusammutin oli mukana ja toimi, eikä meno ollut ihan niin kuumaa, että olisi syttynyt uudestaan.

No, myöhemmin sitten tutkimaan että missä vika. Se pääkaapeli lähtee ylöspäin about pakosarjan ja jakopään välistä, näkyykin tässä kuvassa (laturin vieressä kuvassa oikeanpuolimmainen kurttuputki):
Kuva

Sehän oli sitten heilahtanut kiinni pakosarjaan, sulanut ja harrastanut kevyttä oikosuljentaa. Palava aines oli johdon kuorta ja oli siis erinomaisen tärkeää nypätä se akunkenkä irti.

Samalla kun johdot kaiveli autosta ulos, suoritettiin pientä mittajumppaa ja pääteltiin, paljonko pitää ostaa johtoa ja liittimiä. Kaupasta mukaan tarttui sopivissa määrin 35mm² johtoa, 8 ja 10mm rengasliittimiä, suojaksi kurttuputkea sekä liimakutistesukkaa. Giulia tulille ja taas kaverin tallille. Johtosarjaan tuli pientä muutosta ja nyt isossa huollossa on karvan enempi tekemistä, kun ilmansuodatinkotelon alta jäi iso bullet-liitin pois, akun ja laturin välinen piuha ei kierrä startin kautta eikä muutenkaan kulje moottorin kyljessä, vaan on vakaasti ja varmasti niputettu apurungon kautta koriin ja pyöränkotelon ohi laturilta akulle, eikä sillä todellakaan ole mahdollisuutta päästä lähellekään pakosarjaa.

Uudet johdot pujoteltiin paikalleen ja kiinnitettiin laturiin ja starttiin, mutta ei vielä akkuun. Kello oli tässä kohtaa n.8 illalla ja jos pientäkään liian jännittävää kipinää näkyisi, olisi edessä vähintään 2 tunnin kipinävartio arkea edeltävänä iltana, ei hyvä. Seuraavana päivänä takaisin tallille. Räppäsin ensin kenkää nopeasti akulla ja katsoin kipinöiden määrää ja laatua. Seuraavaksi pidin pari minuuttia kiinni, otin irti ja tarkistelin paikkoja. Kaikki ok, joten piuha kiinni, sammutin (co2) kouraan ja tarkkailemaan, kun vaimo kääntää avaimesta auton käyntiin ja... kaikki ok! Yleismittari jännitealueelle ja akun napoihin ja... reilu 14V, latauskin ok!.

Testikäytellään kotva, ihmetellään ja todetaan että lähdetään himaan. Vaimo käy heittämässä tallin avaimet kaverille matkalla ja minä menen etiäppäin. Saavutan Toyotan, joka ajaa 80 alueella 60-70 ja pienen suorantyngän alkaessa näyttääkin oikealla vilkulla että mene ohi. No minähän menen. Ja kun mulla on pitkästä aikaa Ferrari alla, niin minähän MENEN. Pudotan kolmoselle, viimeinen vastaantulija Toyotan kohdalla, pudotan kakkoselle, paikka aukeaa, vilkku vasempaan ja lappu lattiaan. Veekasi laulaa, elämä hymyilee, saavutetaan ehkä n. 6000rpm kierrokset ja BLING, laturin merkkivalo syttyy mittaristoon. Voi perse.

Taas seuraavalle bussipysäkille parkkiin, soitto vaimolle että oottelen tälläsellä kohtaa. Soitto kaverille että nyt kävi näin. Hän tarjoutuu tuomaan yleismittarin ja heittämään tarvittaessa kotiin, tämä käy. Tulos: auto ei lataa, joten ei muuta kuin auto kyytiin, taas kerran.
Kuva

Tällä kertaa tosiaan kelkotaan Ferrari ihan meille kotiin asti. Tuuppasin talliin, nyppäsin akulta miinuskengän irti, tuuppasin c-tekillä akun täyteen ja totesin, että kaivelen laturin irti kunhan löydän energiaa ja motivaatiota. En ole vielä löytänyt, mutta tunkki on sentään jo auton alla lähes hollilla. Todennäköiseti sieltä tällä kertaa on jännitteensäädin mennyt (se on näissä aika tyypillinen vikapaikka ja tämä on kokenut oikosulkua lähdössään), mutta pitää se laturi kaivaa pöydälle ja varmistaa totuus.

Jaa niin, hinauslenkin vastamutteri päätti pyörähtää irti hitseistään ja pyörii sisi lenkin mukana. Pitää senkin irroitteluun keksiä sopivia taikakeinoja.

Tässä kohtaa isot kiitokset kaimalle sekä tallin lainasta, että auton kyydeistä useampaan kertaan. Harrastamisessa on paljon iloa siitä, että mukana on avuliaita ja hienoja ihmisiä.

Jaa niin, nyt kyydissä on tuore 2kg sammutin. Se edellinenkään kun ei lopulta mikään turha ollut, vaikka oli puolta pienempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5461
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Voimaa ja jaksamista! Mutta eiköhän se aurinko paista tällekki kesäautolle sitte 2026 entistä kirkkaampana :)

Ja sammuttimesta tuliki mieleen, että joskohan se mun avo-Saabin käyntihäikkä on perintöä jauhesammuttimesta. Voiski tonkia kontaktisprayn kanssa kaikki alueen liittimet läpi vaikka heti huomenna :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika niskakarvat nostattava tarina 8O

Onneksi tallissa kuitenkin elpyy vielä kokonainen auto ilman vakavia palovammoja.

Toivottavasti taas henki tosiaan kulkee, ja kulkee taas Ferrarikin, viimeistään ensi kesänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 625
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Sitä saa mitä tilaa — intohimoa Italiasta ja elämän piristystä! Ihan mahtavaa, olen kateellinen 😍 Ikävää oikeasti, kun meinaa vehkeet palaa mut onhan toi jotain ihan muuta kuin Korollalla kauppaan ja takas...

Off Topic P.S. Niin ja mitä tulee korjauskustannuksiin / osien hintoihin niin seiskassa alkoi oireilla polttoainetankin paineanturi (lataushybridi eli painetankki bensan säilömiseksi, koska näitähän ajetaan vain sähköllä... buah-hah-haa...) ja vakuutusyhtiö ohjasi heidän sopparihuoltoon Bosch Car Serviceen, jossa vika todetiin mutta samaan hengenvetoon kerrottiin etteivät tee sille mitään koska a) ei ole erikoistyökaluja ja b) eivät halua alkaa purkaa matkustamoa takana. Arvostan suoraa vastausta.

Marmorilla korjasivat ja n. 40 € hintaisen osan vaihto kesti työpäivän ajan. Koska anturi tankissa, joka takapenkin alla ja koska Executive Lounge niin purettavaa riittää. En edes halua miettiä, mitä operaatio oikeasti maksoi. Harrastukset maksaa ja jossain kohtaa tämäkin tulee iskemään näpeille. Siihen saakka nautitaan 😎
96 V4 1980 || G12 740Le xDrive -16 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
aero
-
Viestit: 9242
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä oon semmonen ihme puoli-zen, että sykkeet ei paljoa nousseet sammutustilanteessa eikä kauheesti edes jälkikäteen, kun aivo jotenkin tasottelee jälkikäsittelyn pidemmälle ajalle. Eli kovin helposti tilanteen iskiessä ei tule paniikkia eikä jälkikäteenkään semmosta "Mitä jos" -hätää, mikä hämmentää itteänikin. En myöskään osaa luistaa sivuraiteille, enkä käyttänyt kymmentä sekuntia ottaakseni kuvaa liekeistä :D, vaan löysin luurin kouraan vasta kun tilanne ei enää ollut niin akuutti. Siinä kohtaa kyllä harmittelin, että kamera ei ollut mukana, olisi saanut paljon parempia yökuvia.

Jos hiuksia haluaa nostatella, niin voi miettiä sitä, että tuossa on senttien päässä laturista bensatankki (ekasa kuvassa näkyy vasen bensapumppu tankin pohjassa laturista vähän keulan suuntaan). Se jos syttyisi, olisi peli menetetty ja parempi vaan juosta sen verran etäälle että pelastaa ehkä ittensä.

Ja joo, eiköhän tämä ensi kesänä taas ajossa ole, ei tuossa kuitenkaan paljoa ole tekemistä. Laturi irtoaa helposti alakautta ja siellähän senttikaupalla tilaa alapuolella. Hinauslenkin vastakappaleen tausta näkyy etukontin verhoilujen takaa, joten todennäköisesti täppään siihen migillä kiinni jonkun vastakahvan jolla pitää kiinni ja käytän sitten ehkä puskurin irti saadakseni vastamutterin hitsattua kunnolla. Ei siis mitään tekemättömiä paikkoja sinänsä, ollut vaan tänä kesänä niin paljon kaikkea muutakin yllätystä ja ruuhkaa, että välillä parempi levätä etenkin niiden osalta, joilla ei ole kiire. Talvella tai kevväämmällä sitten taas Ferrarin kimppuun uudella tarmolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4178
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ikävä, että Ferrari järjestää jotain muuta kuin pelkästään nautinnollista venttiilinnousua, hyvä, ettei käynyt pahemmin. Kaikesta huolimatta, mielenkiintoista lukea näitä tasokkaita raporttejasi korkeamman tason harrastamisesta.
Suurimmalla osalla meistä ei hermot tai osaaminen riitä moiseen, minä mukaanlukien. Yariksen rekisterikilven valoissa on tarpeeksi kierrettä minulle :lol:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7770
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ai tuohon jännäriin tuli vielä kakkososakin :mrgreen:

No saapahan harrastaa :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja Sami »

kuukauden verran ajan salliessa tuli myös luettua tämä läpi. Hieno auto ja hatun-nosto että on uskallusta hankkia haluamansa auto. En tiedä että miksi, mutta itse en koskaan ole haaveillut lamboista tai ferrareista, mutta on ne kyllä hienoja kun sellaisen livenä näkee. Hienoa että myös muiden silmäniloksi jaksaa nähdä vaivaa ylläpitää tuollaista harvinaista laitetta.

30000km/3v jakohihnan vaihtovälinä herättää kyllä ajatuksia ja pelonsekaista kunnioitusta laitetta kohtaan 8)
Mondeo Ecoboost 2.0 mk4.5 Powershift
Mustang 3.7 automaatti 2012

Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
Vastaa Viestiin