Tyyppiviat OG900 linkkilista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
HaneS
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 18:53
Paikkakunta: Kerava

Tyyppiviat OG900 linkkilista

Viesti Kirjoittaja HaneS »

Hei,
Ekaa (harraste-)saappia ostamassa ja löysin tämän sivuston muutama ilta sitten. Hieno foorumi, hyviä ja osa hauskojakin keskusteluja.

Varmaankin yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä nämä kysymykseni:

1) Tyyppiviat tekniikassa ja miten helpoiten tarkistus koeajotilanteessa?
2) Tyypillisimmät ruostevauriopaikat
Lähinnä sellaiset minkä kuntoonlaitto maksaa ja/tai vie aikaa
(erityisesti 900 turbo ja matalapaineturbo-mallit vm. 1987-1993).

Jossain netissä em. asiat lienee kerrottu(?) joten em. asioista TOP10 linkkilista olisi hyvä saada ja TOP10 suositeltavat varaosalinkit myös.

Harrasteautojen hankintaa ja pientä restaurointia on tullut reilun kymmenen vuoden ajan harjoiteltua hieman (muiden kiireiden rajoittaessa harrastusta) ja nyt siis ekan Saapin hankintaa pohtimassa (mahdollisesti OG 900 Cabriolet).

Hauskaa saappi-slangia tällä foorumilla. OG lienee Original Generation? Satsun ja tonnisen arvaan myös. Saapisti-slangisanakirja olisi hauska olla olemassa.

Terv. Hane
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

OG= Old generation 1979-1993
NG= New generation 1994-1998 gm mallin satku siis
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

www.saabismionsairaus.net

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

Tuolta pitäisi löytyä suht. yleispätevä lista og900:en tarkastuskohteista. Saabiin pätee sama kuin kaikkiin muihinkin vanhoihin autoihin, silmällä näkee paljon, kurki alustan alle reilusti, tarkasta tukivarret jne. Halvalla ei saa hyvää ja kova etsiminen voi saada aikaan tuloksia. Erilaiset kunnostuskohdat (esim. alkup. termari, polttimot jne) eivät välttämättä ole kovin kalliita, joten aivan pieniä ei kannata säikähtää. Toisaalta, jos vaihdelaatikko huutaa, kone ei käy nätisti ja ruostetta on kauniisti kaikkialla, ei auto välttämättä ole enää mukava harrastuskohteenakaan.

Suosittelen turboa, sitä on kiva "harrastaa" :)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

saapissa on tiettyjä niin sanottuja tyyppi vikoja mutta jos teet ja laitat saappisi itse tämän helpompaa autoa huoltaa ei ole monta joka tarjoaa vielä yhtä hienoa kyytiä, moottorin kestävyys on hyvä verrattuna siihen mitä saappi tänä päivänä maksaa eli ei juuri mitään siis kysymyksessä ovat og sapat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin