Sportalustan etuiskarit
Sportalustan etuiskarit
Tietääkö kukaan mitä eroa on Sportalustan ja vakion etuiskarilla? Niillä on eri numerot. Lisäksi ei edullisempina iskareina edes löydy Sporttia. Takaa tiedän kokemuksesta sen, että jouset jää löysälle, jos on vakiot iskarit matalampien jousien kanssa. Järkeilin, että ottaisinko riskin ja ostan tavan iskarit? Monestihan vakiojousetkin makaa yhtä alhaalla, kuin sportit... 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sportalustan etuiskarit
Vaimennus on hiukan napakampi sporteissa. Alustasta tulee vähän pompahtelevampi normi-iskareilla ja sporttialustan jousilla. Hyvä yhdistelmä silti verrattuna ensimmäisten vuosimallien pomppualustaan, mikä tuntuu kuin trampoliinilla ajaisi. Niissä taitaa olla myös veltommat vakaajat.
Re: Sportalustan etuiskarit
No tässä on just se taustalla, kun auto on jo ehtoopuolella elinkaarta. Eli jokainen euro on hukkaa, jos voisi säästää vähän osissa. Mittarilukema nyt 407tkm ja tuskin tulee ajoa montaakaan kymppitonnia enää ennen paaliin menoa. Vaihdoin taakse uudet jouset ja iskarit. Toki tämän jälkeen etupää alkoi tuntua väsyneeltä.
Etuset on jo 200tkm ajetut, niin varmaan vakiot perus kaasut olisi hyvä parannus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sportalustan etuiskarit
Onko muuten missään mittoja lokarin kaaresta napaan/vanteeseen Sport vs Normi alusta. Tuossa omassa 2007 kun on vähän tiukempi alusta "+20%" jo vakionakin Saabin esitteen mukaan. Niin mietin pitäisikö siihen vaihtaa nyt "Sport" jouset ja iskarit. Riskinä on että nuo tarvike 1998-2009 mallin vakio iskarit ja jouset ovatkin sitten turhan pehmeät. Liekö tuossa 2007 pelkät iskarit ja vakaajat/helat jäykemmät vai onko myös jousi eri kuin vanhemmissa. EPC ja alustakoodeilla kun ei orkkis "2007" osaa ole enää tarjolla. Ja tarvikekatalogit myy samaa kaikkiin 1998-2009 malliin joko normi tai sport. Maavara tuskin paljoa laskee uusilla Sport jousilla vs vanhat väsyneet. Onko Bilstein B4 suht vastaava jäykkyys kuin orkkis tuossa uudemassa versiossa vai Aero/Sport mallia lähellä ? Jotenkin ajotuntumaltaan tuo 2007 alusta vastaa sitä alkupään orkkis Aero alustaa eli on paljon napakampi kuin se 1998 malleissa ollut.
Re: Sportalustan etuiskarit
Sportalusta on 20mm matalampi kuin vakio.
Bilsteinin B4 takaiskarit on hyvät orkkis/sport ja madallusjousten kanssa mutta etuiskarit laittaisin korkeintaan vakiojousien kaveriksi...ovat senverran löysät.
Sport/aeron alustan iskarit on ihan ok madallusjoustenkin kanssa. Sachs ja Monroe toiminut ihan hyvin. Monroet on huomattavasti halvemmat kuin Sachsit.
Dame ednan jämäkkyys vanhempiin verrattuna tulee pääasiassa paksummista vakaajista.
Paras budjettialusta on sportiskarit ja eibachin jouset. Mukavampi kaupungissa kuin sport/aero mutta maantiellä jämäkämpi.
Bilsteinin B4 takaiskarit on hyvät orkkis/sport ja madallusjousten kanssa mutta etuiskarit laittaisin korkeintaan vakiojousien kaveriksi...ovat senverran löysät.
Sport/aeron alustan iskarit on ihan ok madallusjoustenkin kanssa. Sachs ja Monroe toiminut ihan hyvin. Monroet on huomattavasti halvemmat kuin Sachsit.
Dame ednan jämäkkyys vanhempiin verrattuna tulee pääasiassa paksummista vakaajista.
Paras budjettialusta on sportiskarit ja eibachin jouset. Mukavampi kaupungissa kuin sport/aero mutta maantiellä jämäkämpi.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Sportalustan etuiskarit
Tuntuu olevan vähissä nettikaupoissa Sachsin tai Monroen ns sportversiot. Normimallia on ja Monroe Reflex (koodit normialustalle). Mitenkäs Bilstein B6 malli onko se napakampi eteen Sport jousituksen kanssa sitten (myös taakse) ? Bilstein B4/B6 on paremmin tarjolla varsinkin B4. Saab orkkis osaa ei ole enää tarjolla kuin jotain jäännöseriä kuten Sachsia Sport. Onko tuo Eibach ns madallusarjan jousi. Maavara ei saisi paljon laskea vakioalustasta (joka nyt tietty väsynyt) joten Aero/Sport jousi olisi vielä suht ok. Nytkin etuhelma raapii hiekkatiellä kiinni. Jousissa tuntuu olevan tarjolla lähinnä Lejförs tai KYB pakettia normi tai sport. Vanhassa 900 on Sachs Advantage korkeapainekaasu mallit ja ne ollet hyvät ja kestävät mutta sitäkään ei löydy.
https://aftermarket.zf.com/en/aftermark ... 6,854,1180
https://schwedenteile.de/c/3911/1/48/0/ ... tml#c-3911
https://aftermarket.zf.com/en/aftermark ... 6,854,1180
https://schwedenteile.de/c/3911/1/48/0/ ... tml#c-3911