Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Moi!
Sanoi katsastusmies ettei etummaisen lamda-anturin arvo vaihtele ollenkaan. Onko vika anturissa, vai muualla?
Onko anturi millainen vaihtaa?
Auto 2003 SS 2.0t
Sanoi katsastusmies ettei etummaisen lamda-anturin arvo vaihtele ollenkaan. Onko vika anturissa, vai muualla?
Onko anturi millainen vaihtaa?
Auto 2003 SS 2.0t
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Oletattavasti siellä näkyi siis OBD-testissä joku vikakoodi? Olisko siitä tietoa? Ei ne tietääkseni itse arvoja sen kummemmin kyllä tarkastale, ellei ole ollut jotain omaa virkaintoa, käsittääkseni vain kolme asiaa kiinnostaa: A) Vikavalo ei pala B) OBD-osatestit menee läpi C) Päästömittaus on ok.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Joo, OBD-testi ei mennyt läpi. Mutta sitä vikakoodia en tullut kysyneeksi. Sanoi, että normi käytäntö sen jälkeen katsoa anturin signaalia, tapahtuuko siellä jotain. Sitäkään en tullut kysyneeksi, millä sitä katseli.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Sulla ei itsellä ole lukijaa, tai jollakin tutulla? Ihan noilla halvimmillakin, alle viidenkympin vehkeillä kun pystyy katsomaan itse ne OBD-osatestit, ja seuraamaan jopa sitä livedataa, siitä olis iso apu. Vikavalo ei siis kuitenkaan pala, ja päästöt oli ok?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Itseasiassa on jokin palikka. Hankin joskus mutta ei ole tullut käytettyä. Täytyy kokeilla.
Päästöt meni läpi. Moottorivalo ei tainnu palaa (tässä kohtaa)
Moottorivalo toinen riesa, satunnaisesti jo pari vuotta syttynyt, ja akun irrottamalla ollut taas pitkään hiljaa. Ja samalla tippuu oudosti ilmastointi pois päältä sekä tulee herja rattilukosta eikä auto starttaa, mutta akun irti käyttämällä taas toimii hyvin. Nyt oli eka kerta kun ei mennyt katsastuksesta läpi.
Päästöt meni läpi. Moottorivalo ei tainnu palaa (tässä kohtaa)
Moottorivalo toinen riesa, satunnaisesti jo pari vuotta syttynyt, ja akun irrottamalla ollut taas pitkään hiljaa. Ja samalla tippuu oudosti ilmastointi pois päältä sekä tulee herja rattilukosta eikä auto starttaa, mutta akun irti käyttämällä taas toimii hyvin. Nyt oli eka kerta kun ei mennyt katsastuksesta läpi.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Lukijaa siis kiinni nyt ekaksi. Nuo rattilukon jutut on mielenkiintoisia, todella moni juttu on siihen kytköksissä. Omassa oli ostaessa ABS:n anturivika, ja se estää tuon myöskin. Kun auto ei ole varma, liikkuuko se vai onko se parkissa, niin ei ainna kytkeä rattilukkoa. OBD-osatestin suhteen nuo akun irroittamiset on huono juttu, toki ymmärrän jos se on pakko tehdä vikatilanteessa. Mutta iso apu olis tässä kohtaa, jos nyt senkin koodin tietäisi. Eli se olisi luettu, ei vain nollattu. Nollauksessa lähtee OBD-osatestit alusta, sekä ecu unohtaa opittuja adaptaatioita. Eli tavallaan lähdetään tehdasasetuksilla nollasta. Kun noista adaptaatioistakin näkisi, mitä ecu yrittää korjata ja mihin suuntaan.ezku kirjoitti: ↑Ti Marras 04, 2025 15:16Itseasiassa on jokin palikka. Hankin joskus mutta ei ole tullut käytettyä. Täytyy kokeilla.
Päästöt meni läpi. Moottorivalo ei tainnu palaa (tässä kohtaa)
Moottorivalo toinen riesa, satunnaisesti jo pari vuotta syttynyt, ja akun irrottamalla ollut taas pitkään hiljaa. Ja samalla tippuu oudosti ilmastointi pois päältä sekä tulee herja rattilukosta eikä auto starttaa, mutta akun irti käyttämällä taas toimii hyvin. Nyt oli eka kerta kun ei mennyt katsastuksesta läpi.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Minä vain vaihtaisin tuo lambdan sen enempiä ihmettelemättä. Sehän on kuluva osa eikä edes kallis. Tuon lambdan jännitteen kuuluu heilua 0.5 - 1.0V(?) välillä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Minä taas en lähtis vaihtelemaan mitään vain toisen sanan perusteella, varsinkin tuli esiin että autossa on toinenkin toistuva vika joka ei äkkiseltään liity lambdaan mitenkään. Kyllä mä haluan nähdä omin silmin sen datan, je vertailla mikä käy järkeen ja mikä ei. Ja mikä OBD-osatesti tuosta jää toteutumatta?
Useinkin jonkun sensorin outo näyttämä on vain seurausta aivan toisesta viasta. Joku muu saattaa sotkea seosta, trimmit tapissa mutta menee vielä päästöistä läpi? Anturin arvo voi näyttää ihan oikein, mutta se ei säätele koska ecu kieltäytyy säätelemästä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Jos lambda-anturin signaali/arvo ei muutu niin lähes varmasti kyseessä on anturivika. Ei tule heti mieleen mitään vikaa, mikä voisi aiheuttaa signaalin/arvon muuttumattomana pysymisen.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Toki, mutta tästäkin on vain se toisen sana. Sitä todellista dataa ei ole nähty. Ei ole nähty sitä, mitä osatesti en mene läpi. Ei ole nähty sitä, mikä on se vikakoodi tuossa autossa joka toisinaan estää käynnistymisen. Ja harvinaista on kyllä sekin, jos lambda on kuollut, mutta Saab ei sytytä vikavaloa ja päästöistä auto menee läpi.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Mahdollinen tilanne on vaikkapa, että lambdan mittaustulos on seosta 2% miinuksella ja stabiili, tai muu "järkevä" eikä raja-arvojen ulkopuolella oleva. Jos anturin antama lukema on auton mukaan "järkevä" ja mahdollinen niin ilman erillistä referenssimittausta auto tai mikään muukaan järjestelmä ei pysty päättelemään anturin olevan väärässä.
Päästömittauksen läpimeno kielii siitä, että mittausarvo on moottorin normaalissa käyntilämpötilassa on sopiva, vaikka jos lukema ei vaihtelekaan. Se että anturilta saadaan lukema, kielii taas siitä että yhteys anturille on kunnossa. Kyseessä on siis lähes varmasti anturivika mielestäni.
Päästömittauksen läpimeno kielii siitä, että mittausarvo on moottorin normaalissa käyntilämpötilassa on sopiva, vaikka jos lukema ei vaihtelekaan. Se että anturilta saadaan lukema, kielii taas siitä että yhteys anturille on kunnossa. Kyseessä on siis lähes varmasti anturivika mielestäni.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Ei antanut auto ensimmäistäkään vikakoodia...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Jos todettu että signaali/arvo ei muutu, niin anturi vaihtoon. 2003-mallivuoden autossa oli muistaakseni eri anturi kuin 2004-> muista ottaa huomioon tuo seikka. Ja vain bosch tai Saab oe anturi. Ei muita.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Saattaahan se näinkin olla. Mutta se lambda-arvohan muuttuu, koska ecu säätää. Toisaalta, jos ecu ei säädä, niin lambda-arvo on stabiili. Ja tiedetään jo, että autossa on vika, joka estää toisinaan käynnistymisen, sytyttää vikavalon ja herjailee kaikesta muustakin.
Onko tämäkin foorumi mennyt jo tähän, että vaihdetaan randomilla vain sitä anturia joka ekana tulee mieleen, koska joku muu sanoi niin? Ketään ei vieläkään kiinnosta, että se olisi itse datasta todettu, tai miksi tuo auto ei toisinaan käynnisty ja sytyttää vikavaloa?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Lambdasäätö on ns. takaisinkytketty järjestelmä, jossa ajatus toimii toisin päin. Ecu säätää koska lambda anturi mittaa ja ecu säätää mittaustuloksen perusteella(näin pelkistettynä). Kun anturin signaali ei muutu niin ecu ei säädä koska tässä tapauksessa ecu toteaa ettei säätö tarvetta muka ole.
Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.
Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.
Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm