Mie olen yhden uuden T7 jakoketjun uittanut koneeseen. Kyllähän se kiristimestä pystyi toteamaan, että kiristysvaraa tuli taas lisää. Äänetön se ei ollut, eli omalta kohdalta pettymys. Kone oli 9-5:n 2,3 litrainen. Täysi jakopääkitti tasapainoketjusarjalla hiljensi kilinät ja rapinat 9-3:sta. Skruvatilta näyttäisi saavan niitä erillisinä, eli kumpikin setti omassa paketissaan.
Jakoketju remontti T7
Re: Jakoketju remontti T7
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jakoketju remontti T7
Onko näistä tarkike ketjuista, ja ohjureista kokemusta tekeekö näillä mitään. Meneekö vain huonommaksi kun taittaa moiset käytetyn alkuperäisen tilalle. Esim. motonet näkyy myyvän ketjusarjaa.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Jakoketju remontti T7
Sen verran iso remppa on ketjun vaihto että ei kannata satasta tai kahta säästää siinä kohtaa paskoilla BGA:n osilla ja tehdä kohtaperään uusiksi kunnollisilla orkkisosilla. Vähän halvemmalla pääsee kun deletoi samalla tasapainoakseleiden ketjun (ja tulppaa oikeat öljykanavat) niin ei tarvitse tasapainoketjua ja siihen liittyviä osia uusia.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Jakoketju remontti T7
Tarvike kestää siinä missä muutkin jos sen oikein laittaa, ei näytä aina onnistuvan "ammattimiehiltäkään".
Molempia olen laittanut useita eikä muuta ongelmaa ole ollut kuin 5-10v sitten tarvikekiristimissä.
Kiristimissä oli hampaissa laatuvikaa ja jos vanha on orkkis niin laittaa sen mielummin kuin tarvikkeen.
Kiristimen hampaat kului pois jolloin kiristin "löystyi", tämän kuulee kun ketju hakkaa kopan laahaimeen.
Tarvilaahaimissa voi olla röpöjä enemmän kuin oe osissa ja kun saa osan käteen tarkistaa öljykanavan et on auki, malliksi voi ottaa toiseen käteen vanhan oe osan ja verrata onko samanlainen, tämäkin opetetaan autopuolella amiskassa kun vaihdetaan osia.
500e autoon en ite 500e oe jakopäätä laita, auto lahoo alta ennen kuin tarvikejakopää laukee, jos autoa on tarkoitus pitää 100tkm niin sitten purata koko kone ja tee moottoriremppa meinaan jos jakopää on lopussa niin kohta on männänrenkaat, venavarrenkumit, tasapainoakselien laakeriholkit, alakerranlaakerit.....
Molempia olen laittanut useita eikä muuta ongelmaa ole ollut kuin 5-10v sitten tarvikekiristimissä.
Kiristimissä oli hampaissa laatuvikaa ja jos vanha on orkkis niin laittaa sen mielummin kuin tarvikkeen.
Kiristimen hampaat kului pois jolloin kiristin "löystyi", tämän kuulee kun ketju hakkaa kopan laahaimeen.
Tarvilaahaimissa voi olla röpöjä enemmän kuin oe osissa ja kun saa osan käteen tarkistaa öljykanavan et on auki, malliksi voi ottaa toiseen käteen vanhan oe osan ja verrata onko samanlainen, tämäkin opetetaan autopuolella amiskassa kun vaihdetaan osia.
500e autoon en ite 500e oe jakopäätä laita, auto lahoo alta ennen kuin tarvikejakopää laukee, jos autoa on tarkoitus pitää 100tkm niin sitten purata koko kone ja tee moottoriremppa meinaan jos jakopää on lopussa niin kohta on männänrenkaat, venavarrenkumit, tasapainoakselien laakeriholkit, alakerranlaakerit.....
Re: Jakoketju remontti T7
Vaikka ketjun kuinka oikein asentaa ei se huonosta laadusta tee kestävää. Motonetin tarvike ketjun valmistajaa en tiedä, mutta jos se on bga:n valmistama suosittelen kiertämään kaukaa.
Aeromotors myy HEPU:n valmistamaa sarjaa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt pari vuotta ja muutama parikymmentätuhatta kilometriä. Vanha kiristäjä oli hyväkuntoinen joten laitoin sillä kasaan.
Jos auto on hyväkuntoinen ja tarkoitus säilyttää vielä pitkään itsellä suosittelen orkkis sarjaa
Aeromotors myy HEPU:n valmistamaa sarjaa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt pari vuotta ja muutama parikymmentätuhatta kilometriä. Vanha kiristäjä oli hyväkuntoinen joten laitoin sillä kasaan.
Jos auto on hyväkuntoinen ja tarkoitus säilyttää vielä pitkään itsellä suosittelen orkkis sarjaa
Re: Jakoketju remontti T7
Kiinnostaa kuulla mihin perustat bga:n väitteen koska itse olen niitä asennellut ja muitakin tarvikkeita mitä on ollut saatavana orkkiksen lisäksi enkä ole kuullut ketjun rikkoutuneen (en kyllä ole kuullut ikinä minkään ketjun rikkoutuneen) laahaimet tarvikesatseissa samoilta tehtailta ja kiristin, noh kiristimiä on monen laatuista.Miquh kirjoitti: ↑Ke Marras 12, 2025 15:51Vaikka ketjun kuinka oikein asentaa ei se huonosta laadusta tee kestävää. Motonetin tarvike ketjun valmistajaa en tiedä, mutta jos se on bga:n valmistama suosittelen kiertämään kaukaa.
Aeromotors myy HEPU:n valmistamaa sarjaa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt pari vuotta ja muutama parikymmentätuhatta kilometriä. Vanha kiristäjä oli hyväkuntoinen joten laitoin sillä kasaan.
Jos auto on hyväkuntoinen ja tarkoitus säilyttää vielä pitkään itsellä suosittelen orkkis sarjaa
Ei mitään viisastelua vaan jos näin on ettei kestä ketju niin täytyy tarkkailla ja kertoa muillekkin laatu heitoista.
Re: Jakoketju remontti T7
Saab on vuosimallia 2000, ja olen kolmas omistaja. Siinä on täydellinen huoltokirja, ja tiedän ettei ketjua ole vaihdettu. Edellinen omistaja oli vanhempi herrasmies, joka on omistanut auton lähes uudesta, vain vuoden uutena ollut yrityksen omistuksessa. Kaikki muut huollot on tehty aina ajallaan, ja kaikesta on merkintä kirjassa. Auto on tarkoitus pitää, joten tuo ketjun vaihto on kai ajankohtainen.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Jakoketju remontti T7
Tsekkaa ihan ensin ketjunkiristin, jos ketjussa ei siitä luettuna ole liikaa venymää niin ei sitä sitten ole niin kiire vaihtaa ellei kone ronklata.
https://youtu.be/evREFB_nXzs?si=VgYpwDfeHQ3sVZDW
https://youtu.be/evREFB_nXzs?si=VgYpwDfeHQ3sVZDW
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Jakoketju remontti T7
Käy nätisti, eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu. No annetaan olla toistaiseksi, ja katotaan tuonnempana. Pitää se jakopää tässä jossain välissä tehdä. Alusta oli massauksella syksyllä, Jarrut tehty kokonaan uusiksi kesällä, että hyvä peli on.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Jakoketju remontti T7
Jos varaa laittaa niin pistä orkkisosat laahaimet on jo koppurat.
Venavarrenkumit vaihtus samalla kun koppa auki henkilöllä joka osaa tehdä kantta irrottamatta, ajallisesti ei monen tunnin extra työ.
On sen verran ikää jo jos ei ole vaihdettu missään vaiheessa et voi jo vuotaa, huomaat sinisestä pölläytyksestä kun seisonut tovin ja käynnistät.
Vaikka mitään ääntä ei mistään kuuluu on muoviosat käyttöiän päässä.
Niin tai näin jakopää osat~300e-500e+työ ~500-2500e
Venavarrenkumit vaihtus samalla kun koppa auki henkilöllä joka osaa tehdä kantta irrottamatta, ajallisesti ei monen tunnin extra työ.
On sen verran ikää jo jos ei ole vaihdettu missään vaiheessa et voi jo vuotaa, huomaat sinisestä pölläytyksestä kun seisonut tovin ja käynnistät.
Vaikka mitään ääntä ei mistään kuuluu on muoviosat käyttöiän päässä.
Niin tai näin jakopää osat~300e-500e+työ ~500-2500e
Re: Jakoketju remontti T7
Jakopään remontti työnä ei näihin ole mikään vaikea homma, vain aikaavievä varsinkin jos ei halua nostaa konetta pois autosta. Teetettynä varmasti aika kallis paukku toki.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Jakoketju remontti T7
Väite perustuu ihan omakohtaiseen kokemukseen. Bga:n valmistamia ketjuja on tullut laitettua lähinnä muun merkkisiin autoihin, mutta myös saabiin ja niistä kuluu ketjut ja rattaat ennen aikojaan. Yhdestä saabista katkesi bga:n valmistama tasapainoakselin ketju. Onneksi ei mennyt jakoketjun väliin teki vain reiän jakopäänkoppaan ja selvisi kopan vaihdolla jätin sitten tp ketjun kokonaan pois.Monikossa kirjoitti: ↑Ke Marras 12, 2025 16:29Kiinnostaa kuulla mihin perustat bga:n väitteen koska itse olen niitä asennellut ja muitakin tarvikkeita mitä on ollut saatavana orkkiksen lisäksi enkä ole kuullut ketjun rikkoutuneen (en kyllä ole kuullut ikinä minkään ketjun rikkoutuneen) laahaimet tarvikesatseissa samoilta tehtailta ja kiristin, noh kiristimiä on monen laatuista.Miquh kirjoitti: ↑Ke Marras 12, 2025 15:51Vaikka ketjun kuinka oikein asentaa ei se huonosta laadusta tee kestävää. Motonetin tarvike ketjun valmistajaa en tiedä, mutta jos se on bga:n valmistama suosittelen kiertämään kaukaa.
Aeromotors myy HEPU:n valmistamaa sarjaa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt pari vuotta ja muutama parikymmentätuhatta kilometriä. Vanha kiristäjä oli hyväkuntoinen joten laitoin sillä kasaan.
Jos auto on hyväkuntoinen ja tarkoitus säilyttää vielä pitkään itsellä suosittelen orkkis sarjaa
Ei mitään viisastelua vaan jos näin on ettei kestä ketju niin täytyy tarkkailla ja kertoa muillekkin laatu heitoista.
Toki löytyy myös hyviä tarvike valmistajia, joiden laatu ja kestävyys on samaa kuin orkkis
Re: Jakoketju remontti T7
Just oli venakoppa Saabista auki kun vaihdoin sylinterikannen. Jakopään laittoa mietin kun on jo yli 400tkm rullattu. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että sieltä ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä, joten turha sitä on vielä tehdä.
Kovaa ajoa!
Yhden rällättävän jakopään olen korjannut orggis sarjalla ja siinä tasapainoakselin ketju hankasi jakopään koteloon. Ääni oli aika karmeaa räminää. Vaihtaisin jakopään vasta jos kuuluu ääntä.
Yhden rällättävän jakopään olen korjannut orggis sarjalla ja siinä tasapainoakselin ketju hankasi jakopään koteloon. Ääni oli aika karmeaa räminää. Vaihtaisin jakopään vasta jos kuuluu ääntä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jakoketju remontti T7
"Kaikille nyt vielä selvyydeksi, ei se ole huoltovapaa. Ketjusarja voi olla vaihtokunnossa jo 165tkm kohdilla. Näin oli entisessä 9-3:ssani. Aamulla töihin lähtiessä ääni oli sama, kuin vetäisi riimua peltiämpäristä. Tasapainoketju oli niin venynyt, että se oli jo syömässä uraa jakopään koteloon ja jakopään ketjusta oli kiristin ihan ulkona. Kaikista erikoisinta oli se, että autoa oli huollettu huolto-ohjelman mukaan ja öljytkin vaihdettu joka vuosi, jos kilometrit eivät tulleet longlife ohjelman mukaan täyteen (30tkm)."
Re: Jakoketju remontti T7
Kuka tämänikäisissä autoissa oikeasti noudattaa jotain longlife-ohjelmaa ... tai Suomessa ylipäänsä? Öljynvaihto on niin halpa ja nopea homma, että mun mielestä vain yks nyrkkisääntö riittää: kymppitonni tai kevät ja syksy. Riippuen siitä kumpi tulee ensin vastaan.Monikossa kirjoitti: ↑Pe Marras 14, 2025 20:03"Kaikille nyt vielä selvyydeksi, ei se ole huoltovapaa. Ketjusarja voi olla vaihtokunnossa jo 165tkm kohdilla. Näin oli entisessä 9-3:ssani. Aamulla töihin lähtiessä ääni oli sama, kuin vetäisi riimua peltiämpäristä. Tasapainoketju oli niin venynyt, että se oli jo syömässä uraa jakopään koteloon ja jakopään ketjusta oli kiristin ihan ulkona. Kaikista erikoisinta oli se, että autoa oli huollettu huolto-ohjelman mukaan ja öljytkin vaihdettu joka vuosi, jos kilometrit eivät tulleet longlife ohjelman mukaan täyteen (30tkm)."
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc