Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Oot tainnu stadiin hurauttaa Saabilla kun näyttää tuossa työpaikan pihalla olevan parkissa 
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tunnustan
Juu eli armeijan jälkeen kesällä saabin nokka kohti pääkaupunkiseutua töiden perässä, tarkoituksena ensi talvi ainakin viihtyä täällä päin. Hyvin on Petro sopeutunu etelän vilkkaampaan liikenteeseen
Auto pelannut hyvin, ainoa isompi homma on ollut vastikään vaihteensiirron rättinivelen porsiminen. Lisäpitkät asensin syksyn mittaan ja uudet talvikumit hommasin sekä takakonttiin uuden tiivisteen. Sopivaa kuvaa ei ollut nyt laittaa.
Tuuhan 99 GL jututtaan, jos satut joskus parkkipaikalle samaan aikaan
Juu eli armeijan jälkeen kesällä saabin nokka kohti pääkaupunkiseutua töiden perässä, tarkoituksena ensi talvi ainakin viihtyä täällä päin. Hyvin on Petro sopeutunu etelän vilkkaampaan liikenteeseen
Tuuhan 99 GL jututtaan, jos satut joskus parkkipaikalle samaan aikaan
99 GL Petro -84
-
reimakostaja
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Olipa mukava ketju lukea läpi, hienoa työtä tuon auton kanssa.
Kaikesta päätellen olet aikalailla saman ikäinen kuin itsekin, mutta ei olisi itsellä varmaankaan kärsivällisyys riittänyt noin alusta asti opetella ja laittaa kuntoon. Tarkoitus oli, kun itselle vanhan satkun ostin, opetella auton toimintaa juuri sen korjailun myötä, muttei tuohon vikoja ole vielä tullut kuin muutama mitä olen huolimattomalla radion ja lohkolämmittimen asentamisella saanut aikaan.
No kaippa sitä siinäkin jotain oppii.
Missä muuten kävit armeijan? Itsekin tänä kesänä pääsin pois.
Missä muuten kävit armeijan? Itsekin tänä kesänä pääsin pois.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kiitoksia vain, oli ehdottomasti pelastamisen arvoinen tämä saabi
Aikaahan tämän rassaamiseen on kyllä kulunut hyvinkin paljon ja kärsivällisyys on toisinaan ollut hieman koetuksella välillä, mutta hyvin on jaksettu tähänkin asti. Täytyy sen olla jotain sairaanomaista kiintymistä että jaksanut tähänkin asti Petron kanssa reissata yhteistä taivalta, eikä tarulle näy olevan loppua lähimaillakaan
Oikean aihion kyllä olet valinnut, näitä vanhoja kaasutinmalleja pitää kyllä joka hetki olla rassaamassa, aina jotain pientä hienosäätöä tekemässä
Armeijan suoritin Rovaniemellä 1/14 6kk
Aikaahan tämän rassaamiseen on kyllä kulunut hyvinkin paljon ja kärsivällisyys on toisinaan ollut hieman koetuksella välillä, mutta hyvin on jaksettu tähänkin asti. Täytyy sen olla jotain sairaanomaista kiintymistä että jaksanut tähänkin asti Petron kanssa reissata yhteistä taivalta, eikä tarulle näy olevan loppua lähimaillakaan
Oikean aihion kyllä olet valinnut, näitä vanhoja kaasutinmalleja pitää kyllä joka hetki olla rassaamassa, aina jotain pientä hienosäätöä tekemässä
Armeijan suoritin Rovaniemellä 1/14 6kk
99 GL Petro -84
-
reimakostaja
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ei ihan osunut kohdalle, itse suoritin samaan aikaan mutta vielä hieman pohjoisemmassa, Sodankylässä.Kovakundi kirjoitti:Armeijan suoritin Rovaniemellä 1/14 6kk
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Keskimmäisessä kuvassa oikealla reunalla näkyvä klipsi, mitä se mahtaa pietellä jakajan sisällä paikallaan? Eilen alipainesäätimen tyyppinumeroa tarkistellessa huomasin, että omassa yksilössä tuo klipsi lojui jakajan pohjalla. Nostin talteen ettei seikkaile väärään rakoon
Siistin oloinen petro sulla! Itselläni '82 99gl johon lienee vaihdettu petron tankki, koska peräkontista löytyy isompi ja pienempi (tulpattuja) lähtö tankilta. Alunperin ollut tuplakaasareilla valmistenumeron mukaan.
Edit: peräpellistä löytyikin peitetty toisen tankinaukon reikä
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Klipsi kiinnittää muovisen liitinrungon jakajan kotelon kylkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kiitän, tätä hieman spekuloin koska se on nippusiteellä kiinni nyt. Mites, onko petroa mallia erottanut valmistenumerosta? Omassani se on YK1BG22S1C6015513jus kirjoitti:Klipsi kiinnittää muovisen liitinrungon jakajan kotelon kylkeen.
Pitää pikkuhiljaa tehdä oma projektikertomus tuosta yksilöstä ettei tarvi muiden threadeja sotkea
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Jaaha, siinäpä hujahti nopeasti vuosikymmen. Petro on vielä hengissä ja ajossa, välillä enemmän ja välillä vähemmällä huomiolla. Nyt parina viime vuotena meinasi koko auto jo unohtua suoraan sanoen kinoksiin pihanperälle. Mutta nyt keväällä mietin, että joko luovutan, tai sitten en luovuta Petron suhteen. Joten alkoi pienimuotoinen elvytysoperaatio. Auto oli ehtinyt hieman sammalloitua ulkokuorelta ja hieman homehtua jo sisältä MUTTA, ei mitään peruuttamatonta kuitenkaan. Tuoretta polttoainetta, uusi akku, jäähdyttimen täyttö ja johan läsähti tulille. Jarruja piti irroitella jonkin aikaa, kytkin oli kerennyt jotenkin lasittua, sitä hieman "polttamalla" pamahti auto irti sijoiltaan. Laturi ei enää pelannut, kaikki sulakkeet olivat korroosiossa, mutta pikaisen katsauksen jälkeen alkoi auto herätä henkiin taas. Äänenvaimenninhan tästä oli rapistunut jo vuosia sitten, enkä löytänyt mistään siihen uutta tilalle, joten vanha vaimennin korjattu peltipaloilla. Katsastus ei sinällään tuottanut ongelmia, pohja oli säilynyt ehjänä, jarrut menivät ainoastaan nipin napin hyväksyttävästi, muuten kaikki vaikutti olevan hyvin
Kahden päivän puunauksen jälkeen alkoi valkoinen hohto jälleen löytymään maalipinnasta, ainoastaan vanhat kiveniskeymät olivat jo alkaneet värjäytyä ikävästi, ovien reunat hieman kanssa irvistävät ruosteesta. Kyllä kipinä vanhaan uskolliseen ei ole haihtunut, päätin että lähdemme yhdessä reissuun pääkaupunkiseudulle niinkuin ennen vanhaan. Laturin vaihto, uusi flektin anturi ja uudet öljyt+suodatin ja olimme valmiita 1700km pituiseen reissuun. Ainoa huolenaihe oli kytkin, se tuntui hieman elottomalta, välillä meni huolella lattiaan asti ennenkuin mitään tapahtui, ilmasin sitä useamman kerran. Jotenkin se ei alkanut tuottamaan painetta. Reissuun lähtiessä oli sopivasti heinäkuun helteet päällä, kyllä tarkeni. Kytkimen toiminta tuotti hieman vaivaa, Jyväskylässä ei kytkin enään irroittanut, joten jouduin kihnuttamaan Tampereelle hieman kikkailemalla, myöskään ruuhka-aika ei helpottanut asiaa. Ilmasin kytkimen Tampereella, ilmausruuvista tuli vaaleanruskeaa vaahtoa, syy taisikin löytyä helteestä ja vettyneistä kytkinnesteistä. Moottorin tiivisteet olivat kuivahtaneet selvästi, öljyä kului 4l reissun aikana, ja öljylammikot auton alla seisonnan jälkeen melko massiiviset, etenkin moottorin edestä. Päätin reissun jälkeen, että nyt ei ajella Petrolla metriäkään, ennenkuin öljyvuodot on saatu kuriin ja kytkin käyty läpi.
Mutta kyllä muuten kulki auto hienosti, ajettavuus isoilla teillä aina yllättää, kuinka jämäkkää meno on
keskikulutus oli koko reissulla 8,2L/100km, en moittisi, sillä ajo oli reipasta.
Nyt olisi tarkoitus autoa talven aikana purkaa ja huoltaa. Varaosien tilanne on selvästi huonontunut 10 vuodessa, painelaakereita oli vielä tarjolla, mutta kytkimen ohjainlaakeria/silmälaakeria en löydä mistään sivustoista
ps. Kuvia lähettelen, kunhan opin niitä taas laittamaan
Kahden päivän puunauksen jälkeen alkoi valkoinen hohto jälleen löytymään maalipinnasta, ainoastaan vanhat kiveniskeymät olivat jo alkaneet värjäytyä ikävästi, ovien reunat hieman kanssa irvistävät ruosteesta. Kyllä kipinä vanhaan uskolliseen ei ole haihtunut, päätin että lähdemme yhdessä reissuun pääkaupunkiseudulle niinkuin ennen vanhaan. Laturin vaihto, uusi flektin anturi ja uudet öljyt+suodatin ja olimme valmiita 1700km pituiseen reissuun. Ainoa huolenaihe oli kytkin, se tuntui hieman elottomalta, välillä meni huolella lattiaan asti ennenkuin mitään tapahtui, ilmasin sitä useamman kerran. Jotenkin se ei alkanut tuottamaan painetta. Reissuun lähtiessä oli sopivasti heinäkuun helteet päällä, kyllä tarkeni. Kytkimen toiminta tuotti hieman vaivaa, Jyväskylässä ei kytkin enään irroittanut, joten jouduin kihnuttamaan Tampereelle hieman kikkailemalla, myöskään ruuhka-aika ei helpottanut asiaa. Ilmasin kytkimen Tampereella, ilmausruuvista tuli vaaleanruskeaa vaahtoa, syy taisikin löytyä helteestä ja vettyneistä kytkinnesteistä. Moottorin tiivisteet olivat kuivahtaneet selvästi, öljyä kului 4l reissun aikana, ja öljylammikot auton alla seisonnan jälkeen melko massiiviset, etenkin moottorin edestä. Päätin reissun jälkeen, että nyt ei ajella Petrolla metriäkään, ennenkuin öljyvuodot on saatu kuriin ja kytkin käyty läpi.
Mutta kyllä muuten kulki auto hienosti, ajettavuus isoilla teillä aina yllättää, kuinka jämäkkää meno on
Nyt olisi tarkoitus autoa talven aikana purkaa ja huoltaa. Varaosien tilanne on selvästi huonontunut 10 vuodessa, painelaakereita oli vielä tarjolla, mutta kytkimen ohjainlaakeria/silmälaakeria en löydä mistään sivustoista
ps. Kuvia lähettelen, kunhan opin niitä taas laittamaan
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Hienoa, että on säilynyt ja ajossa! Kiva jos laitat uusia kuvia, vanhat eivät nähtävästi avaudu enää.
Onko alkuperäiset petrovarusteet, eli mm. esilämmitysvermeet, bensaa ruiskiva kiihdytyspumppu ja tankinvaihtokytkin yms. yhä autossa kiinni?
Sammuuko öljynpainevalo yhä viipyilevästi, kuten aiempana ketjussa oli jossain mainittu?
Onko alkuperäiset petrovarusteet, eli mm. esilämmitysvermeet, bensaa ruiskiva kiihdytyspumppu ja tankinvaihtokytkin yms. yhä autossa kiinni?
Sammuuko öljynpainevalo yhä viipyilevästi, kuten aiempana ketjussa oli jossain mainittu?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Eikös VP silmälääkäri ole sdt kamaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
On yhä alkuperäisessä kunnossa ja petrovermeet paikallaan, ainostaan olen sen petroolin esilämmittimen ohittanut jotta voin bensiiniä tankata ilman että räjähtää koko auto. Tankinvaihtokytkin toimii kanssa joten molemmat osastot käytössä. Se öljypaineongelma kylmäkäynnistyksessä on yhä ratkaisematta, kalakattaa kone kunnes öljypainevalo sammuu n. 7 sekunnin kuluttua. Muuten öljypaineet ok, matalillakin käyntikierroksilla ei valo syty. Olen kokeillut erimerkkisiä öljysuodattimia jos sieltä löytyisi vika. Kai tuo pitäisi koittaa vielä ilmata tuo öljypumppu tai jotain..
Tuopa ei ole käynyt mielessä
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ei hirveästi kokemusta ole tuosta b moottorista mutta tuo öljynpaine ongelma voisi johtua öljynlinjan tiivisteiden vuodosta. Siis esim h moottorissa mikäli imuputken o rengas vuotaa, pääsee koko öljylinja ainakin pumpulle asti tyhjäksi kun moottori sammuu, ja kestää muutaman sekunnin että paine linjassa nousee.Kovakundi kirjoitti: ↑Pe Marras 14, 2025 02:24On yhä alkuperäisessä kunnossa ja petrovermeet paikallaan, ainostaan olen sen petroolin esilämmittimen ohittanut jotta voin bensiiniä tankata ilman että räjähtää koko auto. Tankinvaihtokytkin toimii kanssa joten molemmat osastot käytössä. Se öljypaineongelma kylmäkäynnistyksessä on yhä ratkaisematta, kalakattaa kone kunnes öljypainevalo sammuu n. 7 sekunnin kuluttua. Muuten öljypaineet ok, matalillakin käyntikierroksilla ei valo syty. Olen kokeillut erimerkkisiä öljysuodattimia jos sieltä löytyisi vika. Kai tuo pitäisi koittaa vielä ilmata tuo öljypumppu tai jotain..Tuopa ei ole käynyt mielessä![]()
Kuten sanottu b motista ei kokemusta ja siinä öljypumppukin ja koko linja aivan erilainen
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Eikö tuo ole H-moottorilla jos -84. En ole lukenut koko ketjua.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99