Normaali öljynpaine?
Re: Normaali öljynpaine?
Jos oot nostanu konetta öljypohjan irrotusta varten onko voinu öljynjäähdyttimen putket jäädä lysmälle estäen kierron.
Tosin voisi luulla ettei öljy edes kierrä konnessa kunnolla ja yläkerta rolisisi.
Tosin voisi luulla ettei öljy edes kierrä konnessa kunnolla ja yläkerta rolisisi.
Re: Normaali öljynpaine?
Ah joo, ei tuo öljynsuodatinjuttu yms. tullut mieleen. Mutta tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Oli siellä pumpun jälkeen tukos tai ei, tuon ylipaineventtiilin pitäisi päästää paineet säädettyyn. Elikäs keskittäisin tuon vianhaun nimenomaan siihen. Tietenkin, jos heti pumpun jälkeen olisi totaalitukos eikä venttiili pystyisi päästämään kaikkea öljyä ulos, mutta tällöin ei kyllä missään kiertäisi öljyä.Wespa kirjoitti: ↑Pe Loka 03, 2025 12:27Tiivisteet ja öljynsuodatin yms. on speksattu tietylle paineelle, jos paine on jatkuvasti yli speksin niin jossain kohtaa joku paikka antautuu ja öljyt tulevat ulos vauhdilla, jolloin isompi moottoriremppa alkaa olla aika lähellä. Vai oliks tää nyt kompakysymys, kyllähän sää ton tiesit jo?![]()
EDIT: mitä kautta tuo ylivuotoöljy palaa öljypohjaan tai takaisin imupuolelle? Puhdas arvaus että pumpun jalassa on lohkoon reikä tälle, mutta onko konerempaan jälkeen tiivisteessä tuo reikä tallella tai muuten tukossa?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Normaali öljynpaine?
Venttililtä on kanava suoraan pumpun pesään sinne imupuolelle.
Tää
tulee myyntiin jossain vaiheessa, saa joku toinen miettiä mitä sille tekee. Mielestäni motti pitää rempata koska paineet on liiaan alhaiset tyhjäkäynnillä.
Tää
Re: Normaali öljynpaine?
On se vähän ongelmallinen tuo paineen nousu. Normaalisti hydrauliikassa paineen rsjoitus pudottaa paineen mutta saabin systeemissä se jostain syystä kylmällä koneella nousee korkealle.. no ei ilmeisesti aiheuta kuitenkaan ongelmia..
Re: Normaali öljynpaine?
Painemittareissa on myös suuria eroja. Kokeilin erästä ja ennen asennusta testasin paineet mitä mittari näyttää ja mitä todella linjassa on. Oli todella surkea näyttö mittarin näyttö ei vastanut lainkaan todellisuutta kannattaa testata esim kompuran paineella mitä mittari näyttää ettei syyttä luule että huonot paineet. Ei sillä ole eroa mittasko öljy. Painetta vai kompuran painetta..onneksi testasin ja kaikki ok.
Re: Normaali öljynpaine?
Te joilla on öljynpaine mittari asennettuna, oletteko tsekannu että paine ei nouse yli 3,8 barin lämpösenä.
Re: Normaali öljynpaine?
Täytyy katsoa kun seuraavan kerran ajan sillä missä mittari kiinteänä.
Re: Normaali öljynpaine?
850rpm 1.0bar
1000rpm 1.5bar
1500rpm 2.1bar
2500rpm 3.5bar
3000rpm 4.4bar
4000rpm 5.2bar
5000rpm 5.2bar
Öljynsuodatinjalassa adapteri missä digitaalimittari.
Yläpään paineista ei varmuutta, tyhjäkäyntiä seurailen ja se on suurin piirtein ok.
Re: Normaali öljynpaine?
Vähän ylipainetta näyttäis olevan yläkierroksilla,
Näkyy kuitenkin paineet pysyvän aisoissa 4-5 tonnissa. Mitäs öljyä käytät?
Re: Normaali öljynpaine?
Gm orkkisöljy.
Tasapainoakselit poistettu ja tulppailtu röörit.
Tasapainoakselit poistettu ja tulppailtu röörit.
Re: Normaali öljynpaine?
Mikä on yleisin syy matalaan öljynpaineeseen ainoastaan kuumana.
Alakerta avattu ja laakeroitu, ylipaine venttiili/termostaatti ehjä.
Jakopäällä ajettu 30tkm ja turbolla samat. Mittarissa 200tkm, en tiedä onko siinä kaikki. Kannelle ei ole tehty mitään.
Kansi vaiko tasapainokselin laakerointiko syynä.
Semmoista lievää rohinaa/ropinaa kuuluu kun vedättää, vähän samanlaista kuin vanhalla jakoketjulla.
Öljynpainemittari mulla on kannen päässä.
Alakerta avattu ja laakeroitu, ylipaine venttiili/termostaatti ehjä.
Jakopäällä ajettu 30tkm ja turbolla samat. Mittarissa 200tkm, en tiedä onko siinä kaikki. Kannelle ei ole tehty mitään.
Kansi vaiko tasapainokselin laakerointiko syynä.
Semmoista lievää rohinaa/ropinaa kuuluu kun vedättää, vähän samanlaista kuin vanhalla jakoketjulla.
Öljynpainemittari mulla on kannen päässä.
Re: Normaali öljynpaine?
Kyllähän ne paineet sieltä tasapainoakselin laakereilta karkaa jos on huonot, myös mäntien jäähdytys suuttimet voi päästää paineet läpi.
Re: Normaali öljynpaine?
Kaveri teki Saabiinsa konerempan jolloin tasapainoakselit poistettiin ja tulpattiin kaikki tarpeeton mm tp-ketjun kiristimen öljyreikä koska ilman ketjua kiristin ulkoasennossa päästää huomattavan paljon öljyä kiristimen reijästä joka avautuu vasta männän ollessa ulkoasennossa jolloin varsinkin tyhjäkäynnillä saattaa öljynpaine valo vilkahtaa. Se saattaa olla tarkoituskin jotta konetta ei hajoita venyneen ketjun takia normaalisti. Saabin pumppu tuottaa ilmeisesti tilavuusvitaa niin paljon että paineenrajoitusventtiilin kautta ei poistu tarpeeksi öljyä kylmällä koneella jolloin paine kuitenkiin nousee yli venttiilin ohjearvon 3.8 bar. Jos paineenrajoitusventtiili ei toimisi ollenkaan ja koneen välykset pienet niin pumppu kykenee hajottamaan helposti öljysuodattimen. Hydrauli neste ei painu kasaan ja pumpulla helposti nostaa paineet niin että joku paikka repeää. Kone rempassa pitää aina putsata kanavat kunnolla. TP akselien poisto ja kunnolla tehty tarpeettomien kanavien tulppaaminen parantaa tyhjäkäynti painetta myös lämpimässä koneessa koska voideltavia kohteitakin on vähemmän mutta pumppu tuottaa kuitenkin saman määrän litroja kierroksista riippuen. Ei 7-8 bar ole hydrauliikassa ole paljoa mutta lämmittää se kuitenkin öljyä ja vanhentaa sitä. Eikä ylimääräisestä paineesta ole mitään hyötyä.
-Arska-
-Arska-
Re: Normaali öljynpaine?
Tuli tuollainen Bilhelveten halpis öljynpainemittari askarreltua kolkkiin niin aika lailla noissa terveen koneen lukemissa on näköjään mullakin, tasapainoakselit siis deletoituna asianmukaisesti. Matalat on kyllä Saabin koneessa öljynpaineet varsinkin tyhjäkäynnillä näin Porschen koneen öljynpaineisiin tottuneelle.. 
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA