Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Joo no täytyy tehdä tuo kunnolla vielä, eilen taisin kokeilla kolme tai neljä kertaa ennen starttia. Toinen mikä täytyy tsekata niin onko taas nyt yön yli seisoneena polttoainetukilla painetta, jos ei ole niin sitten vika on aika selkeästi takaiskussa.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Yksi vika poistuu niin eikös toinen tule tilalle. :D Nyt on sitten ilmaantunut sellaista että toisinaan vähän sytytyshäiriöitä ykköpytyssä, välillä sen verran pahoja että sytyttävät moottorin vikavalon, mutta ei aina niinkään. Auto toimii muuten ihan normaalisti, eli ajamaan kyllä pystyy, mutta ei kai tuo satunnainen pätkiminen ilman korjaavia toimenpiteitä kuin pahene tuosta. Mittasin puristukset kuumalla koneella, kaikki sitä mitä pitääkin, aiemmin jo olin mitannut kylmänä, silloinkin näytti ihan hyvältä. Ykköspytyn tulpan kierre on vähän öljyinen, ei nyt mitenkään pahasti, mutta kuitenkin. Voisiko tuo viitata siihen suuntaan että ykkösen männänrenkaat ovat sen verran väsyneet että työntää jo sen verran öljyä palotilaan että pätkii toisinaan kylmänä? Parhaiten pätkintä tuntuu toistuvan kun autolla ensin ajaa reilun parin tunnin lenkin ongelmitta, parkkeeraa 6-8 tunnin ajaksi ja sitten taas lähtee ajamaan, lähes varmasti pätkii sen verran että moottorin vikavalokin syttyy, mutta rauhoittuu sitten kuitenkin kun hetken ajaa.

Tulpat oikeat NGK:t eikä kovin paljon ajetutkaan, maapiuha kunnossa, kasetin iästä ei tietoa mutta viimeisintä revisiota oleva orkkis. Kaikki neljä tulppaa näyttävät suht samalta kärjestään eli ei siellä nyt ainakaan ihan pielessä minkään palotapahtuma vaikuttaisi olevan. Voisiko ykköpytyn suutin jumittaa noin? En tiedä liittyykö tähän mutta alkuvuodesta tuli ostettua Motonetistä orkkis kasetti tuon nykyisen tilalle, mutta sen joutui palauttamaan reilu kuukausi sitten kun alkoi pätkiä ihan kunnolla, paljon pahemmin kuin mitä tämä nykyinen vanha. Tuo pakkauusi kasetti todettiin takuupalautuspalvelussa rikkinäiseksi ja sain rahani takaisin..

Edit. Niinjoo sekä kansipahvi että venttiilikannen tiiviste on uusittu äskettäin, eivät vuoda.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Jotain hassua tuossa nyt kyllä on, viikonlopun ajot täältä etelästä Jyväskylään ja takaisin toimi moitteetta, mutta sitten taas eilen kun nykäisi aamulla kylmänä käyntiin niin melkoista pätkimistä ja vilkutteli moottorin vikavaloakin. Siinä sitten kun ajoi puolisen tuntia, auto hetkeksi parkkiin ja sulake 26 pois paikoiltaan hetkeksi että sai vikavalon pois. Sitten auto käyntiin ja toimii taas täydellisesti. Hassuinta oli että kun tuon ekan pätkän ajoi niin ei alun jälkeen enää tullut OpenSidiin missfireja eikä vikakoodiakaan siellä näkynyt kun nollasin sen ajaessa, mutta silti vikavalo välkkyi tasaisesti ja oli kuin olisi joku limp-moodi päällä, aika tahmaista oli meno.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Wespa kirjoitti:
Ma Marras 17, 2025 09:06
Jotain hassua tuossa nyt kyllä on, viikonlopun ajot täältä etelästä Jyväskylään ja takaisin toimi moitteetta, mutta sitten taas eilen kun nykäisi aamulla kylmänä käyntiin niin melkoista pätkimistä ja vilkutteli moottorin vikavaloakin. Siinä sitten kun ajoi puolisen tuntia, auto hetkeksi parkkiin ja sulake 26 pois paikoiltaan hetkeksi että sai vikavalon pois. Sitten auto käyntiin ja toimii taas täydellisesti. Hassuinta oli että kun tuon ekan pätkän ajoi niin ei alun jälkeen enää tullut OpenSidiin missfireja eikä vikakoodiakaan siellä näkynyt kun nollasin sen ajaessa, mutta silti vikavalo välkkyi tasaisesti ja oli kuin olisi joku limp-moodi päällä, aika tahmaista oli meno.
Vikakoodien nollaus nollaa myös adaptaatiot. Ajaako jokin esim fuel trimmejä persiilleen ajan kanssa? Nollauksen jälkeen lähdetään aina perusasetuksista. Se vikakoodi, ja livedatan arvoja ennen nollaamista olisi hyvä tietää.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Vikakoodi on aina se perinteinen misfire ykköspytyssä, en nyt muista mikä P-alkuinen tarkalleen. Täytyy muistaa seuraavan kerran tuota livedataa väijyä kun vika taas iskee. Lambda-anturikin on muuten ihan uusi Bosch..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13556
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko tulpat jo vaihdettu ja toista sytkäkasettia kokeiltu?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Juu tosiaan kun ekan kerran oli vastaavaa niin vaihdoin tulpat ja kasetti oli silloin se Motonetistä alkuvuodesta ostettu uusi orkkis, joka nyt sitten alkusyksystä hajosi ja sain siitä takuuna rahat takaisin. Jos tämä nyt alkaa vielä säännöllisemmin tehdä tuota niin täytyy taas laittaa uudet NGK:t ja lainata vaikka appiukon femmasta varmasti toimivaa kasettia..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Vastaa Viestiin