Kiinan radio ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Asensin kiinan radion 7" kosketusnäytöllä. Jatkuva virta ja heräte piti vaihtaa ristiin. Muuten toimii ok. Asemat pysyy muistissa virta avaimen pois oton jälkeenkin. Volume ei vain muista viimeistä soitto volumia vaan on 20 eli on puolivälissä radion koko tehon säädöstä. Se 20 on tehdas asetus ja on aivan sopiva kun testasin radiota pöydällä ja irto kovaäänisilla. Radion ollessa autoon asennettuna äänen voimakkuus on tosi voimakas joka varmaan johtuu auton oman vahvistimen antamasta lisä tehosta. Radiossa ei löydy mitään keinoa perus volumin säätöön vaan aina ääni tulee todella lujaa kun virrat laittaa päälle ja radion ottaa käyttöön. Tulee kiire kääntää volumesta 7 tai 8 jolloin ääni mielestäni ok.
Joutuuko tuosta ongelmasta johtuen laittamaan radion vain talli radioksi jossa ei ilmene tuo ominaisuus vai löytyykä jokin konsti tai kikka jolla sais volumin perusasetuksen määriteltyä halutuksi kuten saabin oma radio toimii. Useimmat halpis radiotkin sisältävät asetuksissa tuon säädön.
Saabin oma radio rupesi herjaamaan akun vaihdossa bin koodia. Se ei ole ongelma kun kaverilta löytyy tech2 jolla naittaa sen ja taas pelittää. Tekisi vain mieli peruutus kameraa joka tuossa halpisradiossa on. Tuo radion säikäyttävä ääni aiheuttaa vielä sydärin kun ei aina muista volume napilla aloittamaan ajelua.
-Arska-
aero
-
Viestit: 9268
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja aero »

Radion ja päätevahvistimen väliin voi laittaa jännitteenjakokytkennän, joka pudottaa signaalin tasoa halutun määrän, mutta se tekee sitten saman suhteellisen pudotuksen läpi koko volumeskaalan. Eli jos vaimennat signaalia vaikka 50% (se ei kuulosta puolta vaimemmalta koska äänipuoli ei ole ihan niin selkokielistä, mutta signaalin taso vaimenee 50%), niin myös maksimivolume tipahtaa sen saman 50% alemmas.

Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa vahvistimen jälkiasennusvahvistimeen, jossa on GAIN-säätö ja säätää siitä hiljemmalle, vaikutus on sama.

Yleisesti ottaen helpoin ja paras vaihtoehto olisi kuitenkin varmaan vaihtaa se radio. Etenkin halvoissa ns. nevöhööd -merkeissä voi olla kaikkea juur tällästä ylläriä kyydissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1540
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja ippe »

Aloittajalla taitaa olla kaiutinlähdöt kytkettynä auton oman vahvistimen linjatason tuloihin?

Kaiutinlähtöjen sijaan pitäisi käyttää linjalähtöjä. Saabissa on hyvä laittaa vielä galvaaniset erottimet linjalähtöjen ja vahvarin väliin (niin ei tule kytkentäpamauksia).
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
aero
-
Viestit: 9268
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja aero »

Hyvä huomio, jos noin on kytketty (kaiutinlähdöistä linjatuloihin), niin sen korjaus toki ekana toimenpiteenä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 600
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Osta tai tee liitin rca->iso
Tommonen tai ton tyylinen, varmista oikeat liittimet:
https://www.brl.fi/fi/artiklar/auto-con ... ZoQAvD_BwE
Janza
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kiinan radio ongelma

Viesti Kirjoittaja Janza »

Onko heräte ja jatkuva virta varmasti oikeinpäin, mun kiinaration volume käyttäytyi juurikin tolla tavalla kun piuhat väärinpäin, kanavamuisti on monissa laitteissa nykyään "haihtumattomassa" muistissa eikä jatkuvan virran varassa.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Vastaa Viestiin