Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Hojohojo! Koitin täältä etsiä mutta ei löytynyt samanlaista ongelmaa täysin

Elikkä siis syksyllä kun auton ostin niin huomasin että autoa saa sahata sen 5 sekuntia sidin mukaan. Ekaksi epäilin kuuluisia takaiskuja bensalinjoissa. Mutta tämän mahdollisuuden deletoin koska vaikka auto olisi seissyt pidempäänkin. Niin se lähtee lohkolämmittimellä käyntiin n. 1,5 sekunnin aikana. Ja ilman lohkolämmitintä menee se 5 sekuntia saada auto käymään

Tähän nyt vielä mainittakoon että pidän autoa +25 celsius tallissa. Ihan sama mitkä olosuhteet +15 astetta lämmintä tai -20 astetta pakkasta niin autoa saa sahata. Heti kun näyttää defaa vähän keulalle niin lähtee terhakkaasti käyntiin. Ja tämän jälkeen ei yksikään käynnistys vie yli 3 sekuntia niin kauan kun kone +10 celsiuksen yläpuolella.

Toisekseen luulisi että esimerkiksi pakkasessa käynnistäessä ilman lohkolämmittimiä ja kone täysin kylmänä kierrokset olisivat 1100-1300 ja laskeutuisivat sitten 1000 huitteille n. 15 sekunnin jälkeen.. näin siis vanhassa kolkissani oli tapana tapahtua ja. Mutta tämä minun 9-5 käynnistyy ja kierrokset menee suoraan 950-1000 RPM vaikka kone olisi pakkasen puolella. Välillä edes SID ei rekisteröi käynnistyksen yhteydessä tSta osioon että auto olisi saavuttanut 1000 RPM käynnistyksen yhteydessä jonka ansiosta tSta näyttää helposti 6-7 sekuntia!

Auto käy nätisti kuitenkin eikä kierrokset seilaa ympäriinsä, autossa on uusi startti ja akku ja alipaineletkut. SIDISSÄ Mifiin ei tule ylimääräisiä missfirejä eikä nakutuksia ja ajossa auto toimii kuin unelma.

Tiivistettynä tuntuu siis siltä että ecu yrittäisi ennakoida lämpimän moottorin käynnistyksen kylmälle moottorille. Voiko esimerkiksi Softassa olla bugi tms? Autossa on ollut softa 3v sitten mutta aikaisempi omistaja poistanut sen joskus talvella

Thanks in advance ja sitä rataa.
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Jos autoon on laitettu OpenSid niin katso mitä näyttää jäähynesteen lämpötilaksi ennen tuollaista ongelmallista käynnistystä, täsmäisi oireet aika hyvin siihen että ecu luulee moottorin olevan kylmästartissa lämpöisempi kuin se oikeasti on ja ei rikasta riittävästi startatessa --> startti venyy. Tämä korostuu jos polttoaineena on E85. Eli vikana siis rikkinäinen jäähynesteen anturi, löytyy lohkosta kuskinpuolelta läheltä jarrutehostinta.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Lukeeko se sen tengin kautta?
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Juu nimenomaan teng-arvo Opensidissä, parin asteen heitto suhteessa ulkolämpötilaan on vielä ihan ok.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Noh nyt en ulkoa muista onko isoja heittoja ollut. Mutta tänään ois tarkoitus putsata kaasuläppä ja sitten seuraavaksi tuo anturi. Ilmeisesti todella helppo vaihtaa.

Muistaakseni kun pitää lohkossa niin välillä lukee jotain +50 celsiuksen lämpöä ja putoaa johonkin 30 celsiukseen sekunneissa.

Kiitos etukäteen katsotaan miten käy.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Moottoria en kylmäksi kokonaan että näkisi tuon tengin kivikylmällä koneella. Mutta kaasuläppä oli kyllä todella likainen. (Läppä ja reunat aivan pikimustat sekä boori todella musta) ja ainakin tuo miltei tukehtuminen loppui käynnistäessä.

Aamulla viisaampia tuon tengin kanssa.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos vanhentunutta osaa esim.immu ja kasetti niin on voinut vakiona toimia joten kuten, mutta st1 jälkeen olemassa olleet viat tullut esiin talvella jonka johdosta palautettu vakioksi.
Kokeilemalla napata immun liitin irti ennen starttia, jos muuttuu paremaksi on immu aivan loppu.
Kasetti tarviis olla tuore ~3.6, 3.7 st1:lle, väsynyt kasetti ja tulpat ei tahdo toimia kunnolla kun tarvitaan kunnon kipinää kelistä johtuen.
Kato näkyykö misfirejä sidistä ja jos siellä on poikkeuksellisen suuria eroja pyttykohtaisesti niin lainaa vaikka joltain parempi kokeiluun, jos paranee niin uutta kassua kehiin.
KAA anturi jos vanha myös tai tarvikeosa osaa tehdä lohkon lämpötilan vaihdellessa venyvää starttia kun kassu ei saa jämptiä tietoa millon sytyttää.
Ei toinna summamutikassa ostella osia elleivät ole selkeästi vanhoja tai rikki koska softakin voi olla "väärälle" pohjalle tehty.
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Omakin on vähän laiska käynnistymään, ajattelin kokeeksi uusia juuri tuon kampiakselin anturin kun se lienee edelleen alkuperäinen. Samalla kun vaihtaa turbon niin anturi on hyvin käsillä. :D
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Noniin tänään aamulla ainakin teng näytti n. 12 astetta lämpöä kun ulkona oli -1 aste pakkasta. Tämän nyt vaihdan seuraavaksi.

Sitten jos ei ala pelittämään nii tuo imm oli hyvä kans.
Missfirejä ei kauheasti tuu käynnistyksessä mihinkää sylinterille. Joten jätän kasetin sitten viimeiseksi. Tuo KAA kans vaihtolistalla jossain vaiheessa. Aamulla oli tSta 4,5s. Kun antaa hetken käydä että kone tosiaan on vähintään sen ≈30 asteinen ja käynnistää uudelleen niin tuo käynnistysaika on siinä 0,8s huitteilla.

Eli nyt tiivistettynä niin tuon Tengin mukaan kone olisi jopa pakkasaamuna 10-15 astetta lämmin. Ilmeisesti ecu säätää tyhjäkäynninkin niin että kierrokset putoaa heti sinne 1000RPM. Täytyy se anturi vaihtaa sen kerkesinkin hakea jo moponetistä eilen.

Palataan asiaan jos ei tämäkään auta :)
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tuossahan se vika on.
Nollaa adaptaatio kans anturin vaihdon jälkeen.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Mites sellainen nollataan?
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Vaikka ecun sulake vartin ajaksi irti kuljettajan oviaukon sulakerasiasta. Hyvä että vika löytyi eikä anturikaan ole kallis tai vaikea vaihtaa. Älä ihan halvinta laita, jos esim. Hellaa saa niin se lienee ihan asiallinen.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Wespa kirjoitti:
Pe Marras 21, 2025 13:44
Vaikka ecun sulake vartin ajaksi irti kuljettajan oviaukon sulakerasiasta. Hyvä että vika löytyi eikä anturikaan ole kallis tai vaikea vaihtaa. Älä ihan halvinta laita, jos esim. Hellaa saa niin se lienee ihan asiallinen.

14,90€ oli tuo motonetin malli. Kokeilen sillä mitä sanoo.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Jatketaan saman ongelman äärellä. Eilen vaihdoin anturin ja nyt aamulla pakkasta -4 astetta pakkasta ja teng sekä tnga näytti +7 astetta ja taas sai Sahata sen 4 sekuntia. Mistäs tuota nyt lähtee selvittämään? Akkua pidin irti eile sen 30 min anturin vaihdon jälkeen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uusi anturi näyttää väärin(eli viallinen uutena) anturin johtosarjassa/liittimessä vikaa, tai ecussa vikaa joka tulkitsee mittaustulosta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin