900 cabrion museointi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
puuke900
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 18, 2025 21:46

900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja puuke900 »

Minulla olisi tavoitteena saada avo-Saabini museokatsastettua, mutta mietityttää, miten tarkkoja museokatsastuksessa ollaan. Autossa on muutamia puutteita: krominen eturitilä on maalattu punaiseksi, kaikki kromiset merkit (Turbo, Saab ja 900) puuttuvat, ja takapakoputken ulostulo on pyöreä, vaikka sen pitäisi olla ovaali. Putki on muuten vakio turbon oma. Kojelaudan keskellä on myös kolme mittaria öljynpaineen mittari, akun jännitteen mittari ja lämpömittari näistä keskimmäinen on pimeänä eli akun jännitteen mittari. Muissa palaa vihreä valo.

Löytyykö täältä joku, joka voisi kromimaalata ritilän Joensuussa? Tai jos joku muu pystyy kromaamaan ritilän, voin lähettää sen myös postissa. Lisäksi etsin Saab Turbon pakoputken viimeistä, alkuperäistä ovaalia päätä. Jos jollain on sellainen varastossa tai sitä saa uutena, niin linkit tai tarjoukset olisivat erittäin tervetulleita.

Tietääkö joku noista merkeistä kuuluuko ne olla autossa, jos haluaa saada sen museoitua, vai voiko päjätä saada ilman merkkejä? yksi Sininen saab logo on kuitenkin edessä ja takana. Myös tuota mittaria en viitsi korjata ellei ole pakko.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8291
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kyllähän museokatsastuksen kriteereinä on slkuperäisyys eli merkit pitäisi hankkia ja vaihtaa maski. Oikeaan
Muutenhan kaikki ryntäsivät koslillaann museostatusta hakemaan
Jos millään ei olisi väliä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24834
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jos paukkupullolla maalattu ni lähtisin kokeilemaan tinnerillä puhdistaa

Merkkejä.löytynee harrastajilta eli ostoilmoitusta kehiin

Ja putkesta saa ovaalin vaikka ruuvipenkissä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9268
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja aero »

Kevväämmällä kun päädyin juttelemaan aiheesta museotarkastajan kanssa, niin ei kuulemma ole käytännössä ihan niin tarkkaa kuin tarina usein kertoo. Pari käytännön pointtia on:
A) Aikakauden mukainen varustelu on lähtökohtaisesti ok
B) Museotarkastajat eivät voi tietää kaikkia tehdasyksityiskohtia (ellei satu olemaan merkkispesialisti)

A-kohtaan vetoamalla ne puuttuvat merkit saa halutessaan selitettyä, koska onhan niitä poisteltu (ja lisätty) jo aikanaan. Punainen maski voi olla hankala, jos ei kromattua saa niin musta tai hopea voisi mennä paremmin läpi. Toki jos omasta autostani olisi kyse, niin todennäköisesti haluaisin ne merkit sinne ihan oman mieleni vuoksi. Mittarinkin korjaisin jo siksi, että sehän näkyy silmään aina kun autolla ajaa ja harmittaisi siinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Peacemaker
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2021 15:22

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja Peacemaker »

Kyllä se museointi onnistuu. Tuo tallissa oleva cabbekin sen läpäisi vaikka ei täydellinen olekaan.
Sen aikakauden lisämittarit sallitaan.
Turbomerkit on oltava ja maski sen mallin oma.
Pitää kuitenkin muistaa, että tuohon aikaan cabbeja lähti tehtaalta jos jonkinlaisella variaatiolla maailmalle.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Auton ei tarvitse olla uusi. Mutta alkuperäisen kaltainen ja ehjä. Itse museokatsastin 99 turbon viime kesänä.

Auton eri osa-alueet pisteytettiin.

1= hylätty. Jos yksikin osa alue on 1, ei mene läpi.
5= uusi tai uudenveroinen.

Esim. Jos auto 80 luvulta ja siinä on 2000 luvulla tehty radio, ei mene läpi.

Jos autossa 3 vdo lisämittaria 80 luvulta ja ne toimivat. Ne hyväksytään. Jos mittari on mallia biltema, ota pois...

Lisää tietoa tuolta https://www.sahk.fi/15
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Tarkastetavia kohti on 46, joista yksi on tuo mainitsemasi merkit. Jos merkit puuttuu tulee hylsy.

Yksi kohta on pakoputkisto. Ja yksi kohta on mittaristo. Yksi kohta on maski jne... Tarkastajia on kaksi.

Kannattaa näyttää auto tarkastajalle ennen tarkastusta. Ne neuvoo mitä pitää korjailla ennen varsinaista tarkastusta...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24834
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miksi biltema mittarit ei mene läpi? Samoja vdo nekin on
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jos siinä lukee biltema, niin ei todenäköisesti mene. Jos on taas mustapohjainen ilman logoa niin saattaa mennäkin.
Vdo lisämittarit löytyy saabin 89 luvun lisävaruste katalogista ja siinä lukee se vdo.

Eli sama homma kuin tuo radio juttu.

Mullakkin syynäsivät sen että on varmasti 70 luvun Beckeri. Eikö 80 luvun lopun...soittivat ihan erikseen siitä ennen tarkastusta.

Mutta sitten verhoilu saa olla aika kulahtanut, kunhan siinä ei ole reikiä ja se on alkuperäinen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24834
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Aika karua jos soittimen vuosilukua ruvetaan perkaamaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Joo.se oli jännä...riippuu toki tarkastajasta. Voihan sen ottaa sen uuden mankan pois tarkastuksen ajaksi.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24834
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ja samaan aikaan näkee nettiautossa mersuja joissa surunauha puoleen kylkeen asti vedettynä museoituna.mut joo vissiin aika villilänsi tuo museointi touhu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 cabrion museointi

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Hyviä kommentteja täällä. Museoauton on perusteltua olla museointikuntoinen.

Turbomerkkejä ei kaikissa yksilöissä ole ollut peräkonttia lukuunottamatta lainkaan. Ja lisämittarit kunhan on aikakautta vastaavia. Uudet VDOt on ihan identtisen näköisiä.

MUTTA enemmän itse olisin huolissani tästä - ja toivoisin ihan radikaalisti enemmän tarkkuutta museotarkastajilta: ei museoitavassa autossa pidä hyväksyä ruostetta!!! On se sitten pintapelleissä esillä tai alustassa.

Mulla on tuossa projektina museoleimattu turbo jossa on katsottu sormien läpi 300tkm maantiesuolaa nähneet akselit, jarrusatulat jne... ei ne mitään museokuntoa edusta! Menee nyt toki kaikki uusiksi tai kunnostukseen mutta mielestäni museoprojekti oli tehty hädintuskin puolimatkaan.

Käsittääkseni hurja hajonta tarkastajien välillä miten tähän suhtautuvat.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Vastaa Viestiin