Perjantaina menin aamulla tankkaamaan 1989 tonnaria (2.0T). Kun piti lähteä tankkauksen jälkeen liikeelle, auto ei inahtanutkaan. Kaikki sähköt tipotiessään. Ei mitään merkkivaloja, ei radiota, kaikki pois. Ajattelin, että joko akusta joku johto irti tai virtalukko jotenkin rikki. Avasin konepellin ja kokeilin akun johtoja, hyvin olivat kiinni ja vieläpä ihan siistitkin, ei mitään hapettumia yms.
Tuli suru puseroon. Mistä hinaaja ja mihin tämä pitäisi hinata, kello oli 6.30 aamulla? Menin sisään ja kokeilin käynnistää vielä kerran. Kas perhana, kun avainta käänsi, niin mittarivalot syttyivät ja radio alkoi suhista. Kanavat olivat kaikki kadonneet eli sähköt muisteillekin oli ollut poissa. Auto starttasi normaalisti ja sen koommin ei ole ollut ongelmia.
Mitähän tapahtui? Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Pelottaa, että vika toistuu, eikä suostu enää menemään itsestään pois. Kuulostaa aavemaiselta, mutta ihan kuin olisin juuri ennen kuin käänsin virta-avainta kuullut releen naksahduken apukuskin puolelta hanskalokeron seutuvilta. Siis sellaisen äänen, mikä releistä tapaa lähteä. Voikohan siellä jossakin olla joku rele, joka naksahduksellaan taas salli sähkön kulkea?
9000 -89, Sähköt hävisivät hetkeksi. Virtalukko?
Ei varmaankaan virtalukko ole syyllinen, jos radioasematkin katosivat muistista.
Soittimelle tulee joka tapauksessa jatkuva virta akulta, joka pitää asemat muistissa auton ollessa sammutettuna.
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/Sa ... aintr5.jpg
Soittimelle tulee joka tapauksessa jatkuva virta akulta, joka pitää asemat muistissa auton ollessa sammutettuna.
Hansikaslokeron päältä löytyy releet.Softamies kirjoitti:ennen kuin käänsin virta-avainta kuullut releen naksahduken apukuskin puolelta hanskalokeron seutuvilta.
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/Sa ... aintr5.jpg
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.