Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13562
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pekka Hildén kertoo nähneensä, että punalaputettuja tuotteita ostoskärryynsä ominut lähti kaupan pihasta Teslalla

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011623891.html

Teslakuskit jättäkööt aletuotteet mätänemään ruokahävikkiin, kun pelastavat maailmaa jo liikaakin suristelemalla ympäriinsä sähkövatkaimilla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mttm
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja mttm »

Eikös ne Teslat oo köyhille tarkoitettuja tai sellasille, kellä ei oo pääomaa? Ainakin tällä hetkellä saa ilman pääomaa tilata 0% korolla :lol:
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

mttm kirjoitti:
La Marras 15, 2025 08:55
Eikös ne Teslat oo köyhille tarkoitettuja tai sellasille, kellä ei oo pääomaa? Ainakin tällä hetkellä saa ilman pääomaa tilata 0% korolla :lol:
Yleisin väri näissä on se santanderin valkoinen :mrgreen:
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7843
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Janza
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Janza »

" Syytteen mukaan pariskunta ei päässyt pakenemaan autosta, sillä vuosimallin 2018 Tesla Model 3:n ovet lukittuivat."

Taitaa aika monessa polttomoottori-autossakin ovet mennä automaattisesti lukkoon kun lähtee ajamaan, ja kun ne on lukossa niin eihän ne ulkopuolelta tahdo aueta :roll:
Luulisi lehtijutun pariskunnankin olleen etupenkeillä ja etuovissa kuitenkin on ihan mekaaninen avaus sisäpuolelta mikä toimii ilman sähköä, edellyttää toki että kykenee kahvaa kääntämään.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4866
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Janza kirjoitti:
Su Marras 30, 2025 16:15
Taitaa aika monessa polttomoottori-autossakin ovet mennä automaattisesti lukkoon kun lähtee ajamaan, ja kun ne on lukossa niin eihän ne ulkopuolelta tahdo aueta :roll:
Luulisi lehtijutun pariskunnankin olleen etupenkeillä ja etuovissa kuitenkin on ihan mekaaninen avaus sisäpuolelta mikä toimii ilman sähköä, edellyttää toki että kykenee kahvaa kääntämään.
Kyllä on automaattinen lukitus ulkopuolelta auton lähdettyä liikkeelle monissa autoissa. Sen ominaisuuden vain saa pois päältä. Näin olen omassani sen asettanut. Tätä automaattista lukitusta useat käyttää lähinnä siitä syystä, ettei kukaan kesken autoilun pysähdyksissä ollessa pääse tunkeutumaan autoon. Toki lukituksen voi kyllä sitten asettaa napista myös erikseen niin halutessaan, kun automaattinen lukitus ei ole päällä.

Tuon Teslan osalta ei kai tuon automaattisen lukituksen poistosta olisi käsittääkseni ollut mitään apua, kun oven kahva ulkopuolella nousee sähkön avulla ja sähköt olivat autosta siltä osin kateissa palon vuoksi. Perinteinen kahva kyllä olisi kyllä toiminut, kunhan vain tuo lukitustoiminto ei ole ollut päällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

petrisa kirjoitti:
Su Marras 30, 2025 16:50
Janza kirjoitti:
Su Marras 30, 2025 16:15
Taitaa aika monessa polttomoottori-autossakin ovet mennä automaattisesti lukkoon kun lähtee ajamaan, ja kun ne on lukossa niin eihän ne ulkopuolelta tahdo aueta :roll:
Luulisi lehtijutun pariskunnankin olleen etupenkeillä ja etuovissa kuitenkin on ihan mekaaninen avaus sisäpuolelta mikä toimii ilman sähköä, edellyttää toki että kykenee kahvaa kääntämään.
Kyllä on automaattinen lukitus ulkopuolelta auton lähdettyä liikkeelle monissa autoissa. Sen ominaisuuden vain saa pois päältä. Näin olen omassani sen asettanut. Tätä automaattista lukitusta useat käyttää lähinnä siitä syystä, ettei kukaan kesken autoilun pysähdyksissä ollessa pääse tunkeutumaan autoon. Toki lukituksen voi kyllä sitten asettaa napista myös erikseen niin halutessaan, kun automaattinen lukitus ei ole päällä.

Tuon Teslan osalta ei kai tuon automaattisen lukituksen poistosta olisi käsittääkseni ollut mitään apua, kun oven kahva ulkopuolella nousee sähkön avulla ja sähköt olivat autosta siltä osin kateissa palon vuoksi. Perinteinen kahva kyllä olisi kyllä toiminut, kunhan vain tuo lukitustoiminto ei ole ollut päällä.
Kolmosessa on ulkopuolella ihan mekaaninen kahva. Sisäpuolella on sähköinen, mutta myös mekaaninen löytyy, eli siltä osin kolmonen ei juuri eroa perusautosta.

Mutta on kyllä erikoista, jos lukitus ei avaudu kolaritilanteessa ylipäätään missään autossa. Sillä tavallahan sen kuuluisi toimia.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
aero
-
Viestit: 9272
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Teslakolmosen etuovissakin sisällä se normaali, yleensä käytettävä avausnappi on sähköinen. Sekä etu- että takaovissa on kyllä mekaaniset hätäavaustoiminnot sisäpuolelta, mutta niihin pitäisi ehkä muistaa ja ehtiä perehtyä ennenkö se auto on liekeissä. Siinä kohtaa hätäavaustoiminnon/-kahvan etsiminen ja manuaalin lukeminen voi olla vähän hektistä ja haastavaa.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 6AB8B.html
Tesla kirjoitti: CAUTION
Only use the manual door release when Model 3 has no power or if otherwise necessary. When Model 3 has power, use the button located at the top of the interior door handle. Use caution when using the manual door release; the window will not automatically lower when the door is opened and damage to the window or vehicle trim may occur.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7843
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Yhdysvalloissa ja Kanadassa Tesla on joutunut takaisinkutsumaan yli kaksi miljoonaa autoa ohjelmistovirheen vuoksi, joka lisäsi törmäysriskiä.
: Tesloilla sattuu Yhdysvalloissa keskimäärin 5,6 kuolemaan johtavaa onnettomuutta miljardia ajettua mailia kohden, mikä on lähes kaksinkertainen verrattuna kaikkien automerkkien keskiarvoon (2,8). Suomessa sähköautopalot ja Tesla-onnettomuudet ovat harvinaisia, mutta ne saavat paljon julkisuutta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13562
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vale-Mussessakin on auki takaisinkutsu vähän samankaltaisesta syystä:
2021–25 MACH-E – 12 V:N AKUN PURKAUTUMINEN, LUKKIUTUNEESEEN AJONEUVOON ANSAAN JÄÄMISTÄ KOSKEVAT VÄITTEET
Takaisinkutsu keskeneräinen
Kuvaus
2021–25 mach-e – 12 v:n akun purkautuminen, lukkiutuneeseen ajoneuvoon ansaan jäämistä koskevat väitteet
Kampanjanro
25S65
Autossahan ei ole ulkopuolella ovenkahvoja laisinkaan. Pelkkä sähköinen painonappi, josta painamalla ovi aukeaa (sähköllä).

Sisäpuolella on sen sijaan ihan vedin, josta ovi avataan. Naureskelenkin aina kavereille jotka ihmettelee ovien avausta, että ulkopuolen avaus on Star Trekistä ja sisäpuolen '86 Escortista :mrgreen:

Ja ovet menee lukkoon kun autolla ajaa, en ole tutkinut saako sen jostain pois. Liikennevaloissa tai ojassa ollessa on siis turha yrittää pulsujen tai palomiesten päästä autoon ulkopuolen painonappeja hipelöimällä.

Kieltämättä joskus miettinyt että pitäiskö sitä ostaa tällainen vasara autoon:

https://www.motonet.fi/tuote/turvavyon- ... ct=51-1311
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2460
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja anv »

Jonkun omistamani auton manuaalissa mainittiin, että keskuslukitus avautuu kolaritilanteessa. Varmaksi en sano, mutta veikkaisin joko -07 9-3 saappia tai -95 NG900:sta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin