Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7791
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ti Joulu 02, 2025 11:29
Saattaa kestää. Siellähän on elektroniikka aina hereillä kiinni ollessa, vaikka valoanturi estäsi varsinaisen valon kytkennän.
Tosi, useammin noista tunnistin tuntuuki hajoovan.

Sisäeteisen tunnistinlamppu lakkasi tuossa juuri sammumasta, se sentään yli 5 vuotta kestänyt.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7791
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Joulu 02, 2025 16:44

Minutkin on nyt testattu, saa jatkaa töissä seuraavat kaksi vuotta.
Se on positiivista :mrgreen:

Eiks sullaki ollu jotain olkapää vaivaa? Sekö on helpottanut?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, oikea olkapää on vaivannut jostain viime vuoden kesästä saakka. "Jäätynyt olkapää" sanoi fyssari tutkimusten jälkeen, perus-röntgen ei näyttänyt mitään poikkeavaa. Mun piti mennä magneettikuvaukseen ja olinkin jo ovesta menossa ja astumassa autoon, kun peruuttivat ajan. Siihen tuli sitten se nivusen leikkaus väliin ja keskityin kuntoutukseen, kuvauslähete vanheni.

Sittemmin on käynyt niin, että kun olen antanut olkapään olla rauhassa, välillä vähän venytellyt ja kokeillut liikeratoja, niin kas, semmoiset 75% on palautunut poissa olleesta liikeradasta, kipuja ei ole ja pystyn tekemään sen mitä tarvitseekin. Ihan samaan kuin vasemmalla kädellä en vielä pysty, mutta sitä kohti ollaan menossa. Ne tutut joilla tämä sama vaiva on ollut, ovat kärsineet siitä 1.5-2 vuotta yleensä, joten sillä tiellä ollaan. Antaa ajan hoitaa ja jos menee toiseen suuntaan, niin haetaan apuja.

Yksi testeistä eilen oli pystypunnerrus käsipainoilla, mitä en viime keväänä olisi pystynyt tekemään, mutta nyt onnistui vaivatta ja tulos parani vuoden 2023 vastaavasta, eiköhän tämä tästä !

https://autobild.fi/artikkeli/uusi-toyo ... 117e4ebacd

Olen seurannut tuota hybridivoimalinjan saaneen Aygo X:n tulemista sivusilmällä, tuolta linkin takaa saa hinnatkin. Tammi-helmikuussa pitäisi tulla ensimmäiset yksilöt Suomeen. Täytyy käydä tutustumassa ja katsella, tuleeko tuosta hyviä lanseeraustarjouksia rahoituksen/liisareiden suhteen. Riittäisi oikein hyvin käyttikseksi tuohon, kakkosautona voisi sitten pitää ihan jotain muuta ja onhan tuossa tilavampi sellainen jo nyt ! Aygo X:stä olen pitänyt aina, mutta se kolmisylinterinen 72-heppainen kone on ollut kantona kaskessa, vaikka auto sai multidrive-vaihteistonkin automaatiksi robottivaihteiston tilalle. Satunnaiset pitkät matkat kuten esim. Pohojammaalle, eivät ole tuolla kombolla mitään herkkua. Mutta, hybridivoimalinjalla auton käytettävyys nousee ihan eri tasolle. Painoa vähemmän kuin Yariksessa ja sama voimalinja, kulkee kovaa :D ja menee todella vähällä.

phpBB [video]
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

"Kunnostin" vanhan Accordin akun, heti latauksen jälkeen näytti varaus pannuhuoneen lämmössä 12.82V, kahta vuorokautta myöhemmin 12.76V ja tosiaan yli vuoden seisonnan jälkeen vielä 12.52V kun sen nyt ekan kerran tsekkasin.
Pesin, rassasin navat ja voitelin, odotelkoot edelleen, jos tulee tarvetta.
Kuva

Yaris Crossissa akku on takapenkin alla, älyttömässä paikassa. Muistelin, että mitenkäs se menikään, jos tulee ongelmia. Konehuoneen puolella on sulakerasia ja siellä on punaisen käännettävän suojan alla plussa. Tökkäsin Defan plussan siihen ja maata vierestä.
Kuva

Alkoi vilkuttelemaan toista pykälää. Katselen huomenna, väittääkö, että on täyttä. Ei se huoltolataus pahitteeksi ole varmaan tähänkään, varsinkin kun niitä 12V akkuongelmia näissä on ollut jo suht tuoreina. Konetila on onneksi syvä ja sähköjohdon saa kivasti ujutettua tuosta konepellin kulmasta sisään niin, että saa pellin kunnolla kiinni ja auton lepotilaan latauksen ajaksi.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin