Saab 9000 CSE 2,3T 1996 manuaali

M: Myydään A: Annetaan
Vastaa Viestiin
khk
"Kaasari"

Saab 9000 CSE 2,3T 1996 manuaali

Viesti Kirjoittaja khk »

Pelastetaan tonnareita -hengessä myynnissä Saab 9000 CSE 2,3T vuodelta 1996, joka on ollut minulla ensisijaisena käyttöautona vuodesta 2005 vuoteen 2020, ja sen jälkeen ajo-opetuskäytössä siihen asti, kun se jäi roikkumaan jarruputken vuodon ja hitsausten takia katsastuksessa 2022. Arvioin, että minulta sen katsastuskuntoon saattaminen tuntemissani korjaamoissa saattaisi kustantaa noin 1500€, mutta koska siihen ei tarvita mitään erityisen kalliita osia, voisi uusi hitsaus- ja korjaustaitoinen omistaja saada sen oikeastaan vain omalla työllä leimakuntoon. Mukana tulee mm. katsastuksessa vaadittava toimiva turvavyö. Auto ei siis nyt ole tieliikennekelpoinen.

Kuva

Autoa on pidetty hyvässä käyttökunnossa ja merkittävä osa osista on vaihdettu jossain vaiheessa, mm. 2013-2016 kaikki irtoavat pellit (ovet, luukut, etulokasuojat). Etulokasuojat kaipaavat uutta maalausta, mutta toimivat toki noinkin. 2017 on rempattu moottori sekä vaihdettu turbo, vaihdelaatikko (FM57101 3.61 välityksellä), kytkimen poljinasetelma sekä takaovien tuulettimet ja ajovalojen umpiot (35 000 km sitten), virtalukon pohja vaihdettu 2019, täysin virheetön tuulilasi on uusittu 2020 (10 000 km sitten). Ennen 2017 on vaihdettu mm. käynnistyksenestomoduli, käyttöhihna, ohjausvaihde, kytkimen pääsylinteri, sytytyskasetti, jäähdytin, jarruputki, bensatankin pannat, pakoputki. Tänä vuonna uusi akku. Minulla on kattava lista tehdyistä asioista 2005 alkaen. Sisustuksessa ei muuta merkittävää kuin edellisen omistajan jättämä kännykkätelineen jälki, jonka voi peittää vaikka mustalla teipillä, minua se ei ole häirinnyt. Mukana on kahdet renkaat, peltivanteilla melko vanhat kitkat ja alkuperäisillä aluvanteilla vielä käyttökelpoiset kesärenkaat. Radio/cd-soitin on hyväkuntoinen Kenwood joka soittaa myös USB-tikulta mp3-tiedostoja.

Pieniä puutteita on, jotka harrastaja voinee saada kuntoon, esim keskuslukitus toimii satunnaisesti - sitä on yritetty saada luotettavammaksi moneen kertaan, ja mukana tulee koneistoja varaosiksi - ja samoin vakionopeudensäädin on välillä toiminut, ja nyt taas ei. Autossa on opetuspoljin mukana, joka on katsastusta varten irroitettu jarrupolkimesta, mutta sen voi siis joko irroittaa kokonaan tai laittaa uudelleen kiinni. Oikea sivupeili on pikakorjattu laittamalla se jesarilla paikalleen, mutta se on helppo kiinnittää paremmin. Radion antenni ei nouse kunnolla, mutta mukana tulee varaosana uusi originaali antenni.

Katsastusta varten pitää korjata pohjan reiät, jarruputken vuoto, OT turvavyö (joka tulee siis varaosana auton mukana), koko ajan palava jarruvalo, ottaa opetuspoljin pois tai laittaa kuntoon, sekä kehoituksina korjattava OE sumuvalo, VE vetonivelen ulompi suojakumi, rekisterikilven valo ja kiristää käsijarru.

Uutena ilmiönä on pari viikkoa sitten autoa siirtäessä lakannut nopeusmittari toimimasta, joka myös on toki korjattava katsastukseen. Nopeusmittari saa tässä autossa tietonsa vaihdelaatikon rikkinäisen anturin sijaan ABS-anturilta, ja välissä on Picbitsin boksi. Tästä löytyy Saab-foorumilta lisätietoa (ks linkki https://bit.ly/4psN31j). Miksi se nyt autoa siirrettäessä lakkasi toimimasta, en tiedä, enkä osaa itse selvittää.

Autossa on edelleen oikein hyvä ja mukava ajotuntuma, tehoa riittää (200 hp), musta nahkasisustus hyvässä kunnossa. Tämä on myös minusta kaikkien aikojen kaunein Saab-malli. Jos olisin itse korjaustaitoinen autoharrastaja, pitäisin sen - mutta kun en ole, ei ole monttua eikä ole sisätilaa missä tätä säilyttää, joudun sen myymään pois, toivottavasti hyvään jatkoelämään.

Hinta 1200 eur, toki kuuntelen myös tarjouksia.

khk@iki.fi, 0405010729

Ilmoitus nettiautossa https://www.nettiauto.com/saab/9000/15458478, runsaasti kuvia, tässä muutama.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin