Ilmastoinnin letkut/putket

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Ilmastoinnin letkut/putket

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Laittelin tuossa vm 88 Ilmastointia ja tuli vaihdettua jo uusi käytetty, toimiva kompura edellisen hajonneen tilalle, mutta koe paineistuksessa selvisi että ne kompuralta lähtevät letkut vuotavat. eli kun paineita nostaa niin alkaa tulla läpi vanhoista hauraista letkuista.
onko kukaan vaihtanut niitä letkuja "kotitekoisesti" tai jossain pajalla? Ei viitsisi uusia ostaa kun ovat reilu 100€ kappale ja pitäis kuitenkin kaikki putket vaihtaa. Eli lauhduttimen alaosaan tuleva ja lauhduttimen yläosasta kompuraan menevä ja sitten vielä kompuralta höyrystimeen. Metalliset putket ovat aivan ehjät ja ne letkut vain olisi siis tarkoitus vaihtaa.

ei viitsi täyttää kun vuotavat vähitellen pihalle aineet. niissä letkuissahan luki koot mitä ovat, mutta mistä sais letkua ja kuinka letkuihin saisi liittimet kiinni.

ps. Onko kiinnostusta rikkinäiseen sanden 709 kompuraan(varmaan hihnapyörän laakerit mennyt) kellään tai sitten hyörystimeen joka on peräisin ehjästä ilmastoinnista ja siihen kuuluu myös se muovinen kotelo, joka on höyrystimen ympärillä. Voin muutamilla euroilla myydä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla on putkisto uusittu prässäämällä vanhoihin putkiin uudet letkut. Liitokset tehtiin Hi-Flexissä. Muuten onnistui hyvin, mutta kompuralta lauhduttimelle letkun prässäys ei meinannut onnistua. Ensin oli liian tiukkaan, oli mennyt letkun kudos rikki, ensin näkyi kupla ja sitten poksahti. Toisella kerralla ehkä olivat varovaisia ja jäi sitten löysälle. Kolmatta kertaa ei kokeiltu siellä, vaan ilmastointikorjaamon kaveri, joka alunperinkin letkuliitokset oli Hi-Flexiin vienyt teetettäväksi, otti esille oman käsikäyttöisen letkuprässin ja prässäsi alumiiniset 90 asteen kulmalähdöt uuteen letkuun. On toiminut kohta kolme vuotta, ei ole tarvinnut täytellä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/uudet_letkut.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/ACC/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

muistatko mitä maksoi uudet letkut ja liitokset? varmaan ne halvemmat on kuin uudet putket. pitää itsekin purkaa letkut irti ja viedä jonnekin vaihdettavaksi jos se ei aivan miljardia maksa. Olisihan se mukava kruisailla ilmastoidulla turbolla pitkin kesäistä tietä.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tampereellakin oli joku paikka mikä teki vanhoihin päihin uusia letkuja, eikä ollut kovin kallista. Lakalaivassa muistaakseni... Tongin nimen jostain lähi päivinä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Combi Cool?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ihan vaan muistin virkistämiseksi.... 8O

http://www.hytaflex.fi
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000urpo kirjoitti:muistatko mitä maksoi uudet letkut ja liitokset? varmaan ne halvemmat on kuin uudet putket. pitää itsekin purkaa letkut irti ja viedä jonnekin vaihdettavaksi jos se ei aivan miljardia maksa. Olisihan se mukava kruisailla ilmastoidulla turbolla pitkin kesäistä tietä.
Olikohan letkun hinta 35 eur/m sisältäen jo ne liitosten prässäykset. Uudet liitinpäät kompuralle testilaitteen liitosnipoilla 9 eur/kpl. Muistiinpanot aiheesta ei ole kovin tarkat eikä laskustakaan taitaisi paljon tarkemmin ilmetä. Halvempaa se letkujen osuus tuossa kuitenkin oli kuin täyttö (100 eur).

Jos purat letkut itse, merkkaa ennen purkua letkuun ja putkeen/nippaan kohdistusmerkit, niin saa sitten kasattua oikeaan asentoon uusilla letkuilla. Muuten ei oikein onnistu.

Jokos sinulla oli lauhduttimen putkiliitokset auki? Jos ei ollut vielä, niin todennäköisesti ei lähde ihan suosiolla vaikka kuinka uittaisi litkuilla ja lämmittäisi. Minulla korkkasi kennon nipasta kierteet mutterin mukaan toisesta liitoksesta, toinen kyllä aukesi ehjänä. Kenno oli joka tapauksessa menossa vaihtoon, joten ei haitannut pahemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Se firma on highflex ja on bilteman takana.. onko se nyt sitten lakalaivaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Kiitoksia tiedoista. pitää varmaan käydä sieltä bilteman takaa kysymässä hinta letkuille ja liitoksille. Tietääkö kukaan onnistuuko liitoksien teko, jos putki on kiinni lauhdsuttimessa? ei viitsisi avata liitosta kun lauhdutin on hyvässä kunnossa ja se kierteiden lähtö vähän jäntskättää. vai onko se aivan älytön homma nostaa lauhdutin ja letkut ulos? pitää tietysti purkaa puoli autoa. Mites pelkät letkut? se kompura-höyrystin on helppo nakki mutta entä kompura-lauhdutin ja se höyrystin lauhdutin(alas) letkut? saa ko jostain kätevästi auki vai pitääkö keula purkaa joka tapauksessa.?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla meni viime syksynä lauhdutin vaihtoon, kun lauhduttimen ylimmäinen letku vuoti. Runttaamalla irti ja liitos meni p..kaksi. keulan pohja suojamuovit irti niin putoo lauhdutin mukavasti ulos. Pitäs tulla letkuineen, mutta liitoksien teos koko härpäkkeen kanssa en tiedä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000urpo kirjoitti: ei viitsisi avata liitosta kun lauhdutin on hyvässä kunnossa ja se kierteiden lähtö vähän jäntskättää. vai onko se aivan älytön homma nostaa lauhdutin ja letkut ulos? pitää tietysti purkaa puoli autoa.
Itseasiassa kennon saattaa saada ihan hyvin purettua autosta irti yläkauttakin letkuja irrottamatta, eikä vaivakaan välttämättä ole yhtään isompi. Ajovalot ja lukkopelti vaan irti, pultit vilkkujen vieressä ja etupalkin takana keskellä, ehkä syylärin kiinnitykseen liittyen jotain.

Alakautta avatessahan kiusaa tekee alasuojamuovien vastamutteriin kiinniruostuneet pikkuruuvit. Aukihan saa aina väkisin, mutta minä ainakin halusin nätisti takaisin kiinni niin että seuraavalla kerralla avaaminen sujui helposti. Itse taisin ujuttaa letkuineen kennon irti alakautta. Ainakin toinen letku oli kiinni kennossa kun se tuli pois autosta.

Se on sitten lähinnä liitosprässin mitoista kiinni onnistuuko kennossa kiinni olevaan putkeen uuden letkun prässääminen. Ainakin pitää käsitellä letku/putki/kenno-yhdistelmää niin ettei putki taitu :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin