Ensiksikin onnea Jorille ja sen haltijalle, hieno auto ja komiat kyydit! Ja onnea myös pentukoirasta, en uskalla sitä vilauttaa perheenjäsenille, kun alkaa kauhea mankuminen
Kun oot kova seuraamaan kulutuksia, niin täsmäytäpä joskus tuon Jorin näyttämä kulutus siihen mitä se latausjohdon näyttö kertoo ladatun. Itse olen tarkan kilowatin miehenä vähän seuraillut ja todennut että auton näyttö valehtelee 20-25 % alaspäin, kun mitataan ostettua sähköä, eli lataushäviöt ovat mukana todellisessa kulutuksessa.
Mutta kun vähän isommin olen kaivellut, niin näyttää siltä että ei se auton mittari aiona valehtele, joskus se vain näyttää kulutusta vähän eri tasolta kuin mistä sitä latauasasemasta mittailee. Ja joskus sitten taas valehtelee, ja aina alaspäin.
Ensin tulee varmaan määritellä mitä tarkoittaa lataushäviö. Itse olen ajatellut, että se on se määrä sähköä joka muuttuu lämmöksi eli menee harakoille AC/DC-muunnoksessa eli siellä autossa sijaitsevassa laturissa, jonka läpi sähkö kulkee kun ladataan tavan vaihtosähköllä. Tämän olen todennut olevan mun autossa 7-8 %. Perustuu siihen, että kun lataan vaihtosähköllä ja katson latausaseman antamaa ladatun sähkön määrää, näyttää Fordin sovellus Fordpass latauksen päätteeksi yleensä 7-8 % vähemmän kuin latausasema. Vastaavasti jos lataan pikalaturilla eli tasasähköllä, jolloin AC/DC-konversio tapahtuu auton ulkopuolella teholaturissa, näyttää Fordpass aina melko tarkkaan samaa lukemaa kuin mitä laturi näyttää.
No tähän asti olis kaikki selvää, mutta kun ei. Latausaseman mittauksen ja auton sovelluksen lisäksi mulla on kolmaskin keino tsekata paljonko latauksessa on mennyt sähköä pyttyyn. OBD-portin kautta CarScanner-sovelluksella näkee auton järjestelmän antaman lukeman akun varaustason kilowattitunneille. Kun laittaa muistiin akun kilowattitunnit latauksen alussa ja latauksen lopussa, huomaa, että akkuun ei mennytkään sitä määrää sähköä mitä auton sovellus ilmoittaa, vaan yleensä vähemmän. Sovelluksen näyttämän ja CarScannerin näyttämän ladatun määrän välissä näyttää häviävän keskimäärin 5 % ladatuta sähköstä.
Okei, tän voisi ajatella olevan esim akun lämpenemisessä syntyvän häviön, eli akkuun toki työnnetään sähköä esim 50 kWh, mutta siitä 2,5 kWh muuttuu akun lämmöksi ja loput 47,5 kWh jää varaukseksi akkuun. Hämmennystä aiheuttaa kuitenkin se, että kun lataan pikalatauksella, on Carscannerin ja Fordpassin lukema yleensä melko tarkkaan sama. Ja tämä siitä huolimatta, että pikalatauksessahan se akku vasta lämpeneekin.
Tosin täytyy huomauttaa, että Carscannerin näyttämä akun varaustaso nousee ihan vain sillä että akku lämpenee. Akkuhan luovuttaa enemmän energiaa lämpimänä, joten tämä vastaa kyllä jotenkin todellisuuttakin. Eli siis jos ajan auton talvella talliin akku pakkasen puolella ja Carscanner näyttää varaukseksi vaikka 30 kWh, parin päivän päästä akun lämmettyä tallissa huoneenlämpöiseksi, voi akun varaus näyttää 33 kWh.
Muutama päivä sitten tuli ajettua vakioduunireissu Turusta Ähtäriin ja takaisin. Ajomatka kotoa perille on hyvin tarkkaan 300 km, ja tuli ajettua molemmat suunnat yhdellä vedolla siten että liikkeelle lähdettiin täydellä akulla, ja kun oli perille päästy niin seuraavana yönä akku ladattiin täyteen. Hyvää dataa tutkia sitä miltä kulutus näyttää milläkin mittarilla luettuna.
Menomatka latausaseman mittauksen mukaan: 60,6 kWh -> 20,2 kWh/100 km
Menomatka Fordpassin mukaan: 56,1 kWh -> 18,7 kWh/100 km
Menomatka Carscannerin lukemien mukaan: 65,47 - 12,84 kWh = 17,5 kWh/100 km
Menomatka auton kulutusnäytön mukaan: 18 kWh/100 km
Paluumatkan vastaavat lukemat:
latausasema: 62,3 kWh -> 20,8 kWh/100 km
Fordpass: 57,4 kWh -> 19,1 kWh/100 km
Carscanner: 65,95 kWh - 12,39 kWh = 17,9 kWh/100 km
Paluumatka auton kulutusnäytön mukaan: 18 kWh/100 km
Carscannerin lukemat katsottu siis matkan jälkeen olevasta tyhjästä akusta ja tämän jälkeen täyteen ladatun akun varaustasosta. Mutta toki katsoen matkan alussa akun varaustasoa, niin tuossa 65,xx -tasolla se joka tapauksessa on silloinkin ja tulokset käytännössä samat.
No näistä luvuistahan sitten näkee, että auton kulutusnäyttö näyttää itse asiassa pyöristettynä ihan samaa kuin Carscannerin lukemista laskettu kulutus. Totuuksia on kuitenkin monia, koska käytännössä olen ostanut sähköä tuon latausaseman näyttämän kulutuksen mukaisen määrän, eli siitä maksan.
Ja jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, niin pidemmän ajan seuranta näyttää, että ei se auton kulutusmittari kovin tarkkaan osaakaan laskea kulutusta Carscannerin lukemien mukaan, vaan valehtelee usein siitäkin alaspäin. Katsoin kokonaisia kuukausia (ajettu 650-1500 km/kk) keväältä ja viime vuoden kesältä, ja lukemat on sellaisia, että esimerkiksi ostettu sähkö näyttää kuukaudelle kulutusta 22 kWh/100 km, Carscannerin data 19, mutta auton kulutusmittari, jonka nollaan aina kuun vaihteessa, näytti 18. Tai keväämmällä ostettu 27, Carscanner 24 ja auton mittaus 22.
Edellä selitetyistä syistä johtuen olen kyllä jättänyt auton kulutusmittarin näyttämät lukemat ihan omaan arvoonsa, ei ainakaan valemussen mittauksiin ole oikein luottamista.
Kiitos sille joka jaksoi lukea loppuun asti ja onnea sille joka vielä tässä vaiheessa kokee ymmärtäneensä mitä kirjoitin. Ja muille anteeksi