Terve taas!
Tässäpä taas kyselen, ja tässä viestiketjussa käsitellään, noita ABS-jarrujen pistokkeita. Kun minulla on nyt vikaa autossa ABS-jarruissa niin tämä viesti/kysymys on siis ajankohtainen.
Eli mites pääsee niihin ABS-pistokkeisiin käsiksi, jos/kun joutuu ABS-jarruanturin vaihtamaan johonkin pyörään?
Takana nämä pistokkeet taitavat sijaita takapenkin alla kun purkaa lattiaverhoilua ja sitten siellä on sellaiset neliönmuotoiset luukut, jotka on tukittu/tiivistetty jollain vaahtomuovin tapaisella eriteen omaavalla lätkällä. Niin siellä syvennyksissäkö nämä ABS-pistokkeet ovat?
Entäs edessä? Miten pääsee käsiksi ABS-pistokkeisiin? Olivatko ne tosiaan siellä tuulilasin alapuolisessa ns. akvaariokotelossa? Tällöinhän sen päällysmuovin joutuu ottamaan pois.
Onkohan tarpeellista vaihtaa muuta kuin yksi pyörän anturi? Vai onko niin että pian hajoaa toinenkin, koska se anturi ja sen johto ovat olleet samalla käytöllä. Eli pitäisikö vaihtaa ne anturit ja johdot ainakin pareittain?
Autolla on jo ajettu 570 tkm, joten siinä on jo muutaman kerran rattia käännelty ja jousitus tehnyt muutaman joustoliikkeen.
Kaupassa missä näitä antureita ja johtoja katselin, on myynnissä Saab original kamaa ja sitten tarvikkeina valmistettuja. Hintaero noilla oli merkittävä. Mutta ovatko tarvikkeet asiallisia? Kyllä ne kuvassa aika samalaisilta näyttivät kuin alkuperäisetkin.
ABS-pistokkeet - 9000
Re: ABS-pistokkeet - 9000
Vain onko ne ABS-anturit taikka ABS-johdot vaikea vaihtaa?
Ite sitä tietoa vähän tarvisin että osaa mieltää mitä vaihtotyö maksaa korjaamolla ja uskaltaako antaa ammattikoulun oppilastyönä tehtäväksi.
Ite sitä tietoa vähän tarvisin että osaa mieltää mitä vaihtotyö maksaa korjaamolla ja uskaltaako antaa ammattikoulun oppilastyönä tehtäväksi.
SAAB
Noita ABS-johtojen ABS-pistokeitahan on siis kahta mallia. On pyöreää pistoketta ja sitten sitä kantikasta vai onko se nyt neliskulmainen.
Vanhempaa pyöreää versiota on muitaakseni vuoteen 1996 asti, ja ainakin uudempaa kantikasta on 1997-1998 malleissa. (korjataa erehdykseni jos olen väärässä)
Vanhempaa pyöreää versiota on muitaakseni vuoteen 1996 asti, ja ainakin uudempaa kantikasta on 1997-1998 malleissa. (korjataa erehdykseni jos olen väärässä)
SAAB
Etupään liittimet on akvaariossa. Sinne on helppo mennä. Täytyyhän sieltä ajoittaion vaihtaa raitisilmasuodatinkin.
Takapään osalta kun kääntää penkin voi nähdä luukut lattialla kotelon kohdalla osittain maton alla. Jotenkin muistelen, että abs kaapeli tulee samasta luukusta sisäpuolen johtosarjaankin. Eli liitin luukun alla mutta johto tulee ulos luukun reunasta.
96 oli kantikkaat liittimet 95 pyöreät.
Minä ostaisin tarvikeosan. Vaihto ei ole kummonen homma. Vanhasta väännetään papukaijalla mitä irtoo. Se katkeaa niin että jämä jää pyörännavan sisään. Siihen sitten sopiva ruuvi ja sorkkaraudalla ulos. Johdot paikoilleen niin kuin ne oli irrotettaessa.
Vaihtaisin vain sen mikä on viallinen. Jos toinen sitten vikaantuisi myöhemmin ei yhdessä etukäteen vaihtaminen mitenkään ihmeemmin työmäärää vähennä.
Takapään osalta kun kääntää penkin voi nähdä luukut lattialla kotelon kohdalla osittain maton alla. Jotenkin muistelen, että abs kaapeli tulee samasta luukusta sisäpuolen johtosarjaankin. Eli liitin luukun alla mutta johto tulee ulos luukun reunasta.
96 oli kantikkaat liittimet 95 pyöreät.
Minä ostaisin tarvikeosan. Vaihto ei ole kummonen homma. Vanhasta väännetään papukaijalla mitä irtoo. Se katkeaa niin että jämä jää pyörännavan sisään. Siihen sitten sopiva ruuvi ja sorkkaraudalla ulos. Johdot paikoilleen niin kuin ne oli irrotettaessa.
Vaihtaisin vain sen mikä on viallinen. Jos toinen sitten vikaantuisi myöhemmin ei yhdessä etukäteen vaihtaminen mitenkään ihmeemmin työmäärää vähennä.
9000 vm. 97 Jubilee
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB