900 epävakaa yli 100km/h vauhdeissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Joel S.
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 23:04
Paikkakunta: Helsinki

900 epävakaa yli 100km/h vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Satku on todella vakaa ajettava alle satasen vauhdeissa, mutta sen jälkeen rupee muuttumaan epävakaaksi ja tuntuu hakevan vähän kokoajan. Mistähän kannattaa ensimmäisenä lähteä etsimään vikaa? Pyöränkulmat? Puslat? Tukivarret? Jouset ja iskarit on tältä vuosituhannelta joten niitten luulisi olevan kunnossa. Renkaina vielä vakiokoon talvirenkaat nokian hkpl4, uskoisin että vika ei ole niissä.
VW Polo 1.4 -05
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
#2345
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla on samaa vikaa.Ensi viikolla tulee madallusjouset ja kaasuiskarit.Samalla katotaan takapään puslien kunto.Sitten vielä pyörän kulmat kohdilleen ja johan on kumma ellei ala vakaantua toi meno.Sun kannattais varmaan tutkia noi takapään puslat.Olen muuten kuullut joskus juttua että satkun tarvitsee olla samalla korkeudella vaakassa.Muuten saattaa luikerrella.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olen varmaan n-kertaa kirjoittanut tästä, mutta mulla oli aikanaan satkussa jotkut xxx-nordic talvirenkaat, olikos ne nyt pirellit vai mitkä, en enää muista, mutta ne aiheutti ihan karseen hakemisen. kulutuspintaa oli vielä reilusti, mutta auto haki niin paljon että käytin sitä huoltoasemalla montullakin kun luulin että pyöräntuennoista on irti jotain. ostin taakse uudet hakkapelitat ja hakeminen loppui siihen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 epävakaa yli 100km/h vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Joel S. kirjoitti:Satku on todella vakaa ajettava alle satasen vauhdeissa, mutta sen jälkeen rupee muuttumaan epävakaaksi ja tuntuu hakevan vähän kokoajan. Mistähän kannattaa ensimmäisenä lähteä etsimään vikaa? Pyöränkulmat? Puslat? Tukivarret? Jouset ja iskarit on tältä vuosituhannelta joten niitten luulisi olevan kunnossa. Renkaina vielä vakiokoon talvirenkaat nokian hkpl4, uskoisin että vika ei ole niissä.
Veikkaisin vahvasti niitä takapään puslia, joissa omassani on väljää, ja aiheuttaa just tuollasia oireita. Erityisesti, jos sattuu vielä olemaan kova tuuli. Viimeksi jo pelkästään reaktiotankojen metallikuoriset puslat vaihtamalla ajettavuus parani selvästi.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, tahtoo yleensä olla noissa vanhoissa Satkuissa takapäässä yleensä pientä väläystä. Onko renkaat tasapainoitettu?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Renkaat ja ripustuksen tuennat. Sieltä se apu lähtee ja kulkee kuin juna.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Painotatteko yleensä renkaat aina ennen alle laittoa vai miten?

Syksyllä auto tuntui jotenkin paremmalta noilla samoilla kesärenkailla juuri vakauden suhteen. Viime kesänä kun laitatin nuo renkaat vanteille, niin ne tasapainotettiin tietty samalla.

Siinä syksyllä tais olla ajeltu 1000km niillä renkailla painotuksen jälkeen. Nyt keväällä kun vaihdoin alle, niin ajattelin, ettei tarvis painottaa, kun vaan 1000km ajoa, mutta voiko nuo painotukset mennä pieleen autotallissa rengaspinossa?

Mitäs muuten on hintaa jos takapäästä laittaisi korjaamolla kaikki puslat jotka "edullisesti" saa laitettua, kuntoon?
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Huhti 06, 2005 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itselläni täristi (tai oikeastaan ratti vispasi) n. 40 km/h ajettaessa ja tasaantui suuremmilla nopeuksilla. Tänään vaihdon kesäkummit ja huomasin toisen etupyörän pinnan kuluneen selvästi yhdestä kohtaa. Voimakas jarrutus asvaltilla oli syönyt kaikki nastat pois. Kesäkumeilla ei enää vispaa rattia. Renkaat ovat pinnoitetut kolme talvea ajetut. Syksyllä menee vaihtoon.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saab900c kirjoitti:Painotatteko yleensä renkaat aina ennen alle laittoa vai miten?
Pari kolme kertaa on joutunut käymään tasapainottamassa kesä- tai talvirenkaita. Yleensä laitan alle ja jonkin aikaa tunnustelen niiden käytöstä. Ja kyllähän niissä kulumisen myötä tasapainotus heittää, luonnollisesti.

Tähän epävakaaseen menoon lähtisin hakemaan ongelmaa taka-akselin reaktiotankojen puslista ja renkaiden sekä ilmanpaineista että kunnosta. Viime kesänä laitoin ensimmäiset uudet renkaat 99:iin ja oli hieman ongelmia silloin, kun 100 hevosvoimaisen Saabin keula käyttäytyi kuin 9-5 Aerossa kitkarenkailla ja täyskaasulla. Loppujen lopuksi ratkaisu löytyi ohjekirjasta ja 1,9 barin rengaspaineista. Nyt on Turbossa alla uudet Nokialaiset ja niihinkin laitoin Saabin suosittelemat paineet, eteen 2,1 ja taakse 2,2 baria.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joel S.
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 23:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Kiitos kaikille vinkeistä. Vielä jäi muutama kysymys askarruttamaan.
Ilmeisesti ei kannata renkaisiin laittaa ylipaineita?
Kuinka vaikea operaatio niitten puslien vaihto on(montako tuntia saab paja laskuttaa? Vai onnistuuko jopa tällaiselta tumpelolota joka hädin tuskin osaa korjata wanhaa takaveto corollaa :)
VW Polo 1.4 -05
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
#2345
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kotikonstein pystyy kyllä vaihtamaan ne puslat. metallikuorisen vaihdossa voi olla tarpeen poistaa ensin välivalloin se sisusta ja sen jälkeen pujottaa rautasahan terä sisään. Sahaamalla kuori poikki, sen saa helposti lähtemään. Puslien asennuksessa isohko viilapenkki riittää puristimeksi, tai hätätapauksessa prikkoja, muttereita putkenpätkiä, kierretankoa ja hylsysarjan hylsyjä apuna käyttäenkin puslien pakottaminen paikalleen onnistuu. Liukastusaineena voi käyttää saippuavettä, fairia tms.

Sitten varoituksensanat "laadukkaista" Scantech-puslista. Eipä meikäläiseltä kummoista kiitosta tule noille Motonetistä ostamilleni puslille. Halvalla ei saa hyvää. Reaktiotangon puslat (ne metallikuoriset juuri) ovat pettäneet vulganoinnistaan ja auton ajettavuus on 100km/h vauhdissa aika huono. 1,5vuotta ja about 45tkm kestivätkin sitten käyttöä. Pultit kiristin auton ollessa taka-akselin varassa, joten asennusvirheestä on turha puhua. Tarkoitus on lampsia saabin varaosamyyntiin ostamaan ne hemmetin puslat ja vaihtaa ne kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.

Onko kellään kokemusta uretaanipuslista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:1,5vuotta ja about 45tkm kestivätkin sitten käyttöä.
Itsellä on Scan-tech tuotteet 99:iin laitettu ties koska, kiristys tehtiin perä ilmassa ja ehjät ovat. Turboon vois vaihtaa ne metallikuoriset, olivat pinnasta halkeilleet mutta ei pettäneet. Ne, kun menee nopeammin hajalle kuin ne yläpään "kuorettomat".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun tapauksessa se kumi tosiaan on irti siitä metallikuoresta. Kun tossa iskareita vaihdoin, niin valo näkyi siitä kumin ja metallikuoren välistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa selvittelin pusla-asioita, niin sain tarjouksen uretaanisista ja orggiksista. Katsotaan nyt, miten teen. Ajatuksena houkuttelee niiden metallikuoristen korvaaminen uretaanipuslilla. Loppuu se temppuilu!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mikä se reaktiotanko on? Löytyykö tuosta kuvasta? http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_og900.shtml
Motonetin hinnastossa on joku "koiranluu".. Tarkoittaakohan se samaa?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin