900 epävakaa yli 100km/h vauhdeissa
Reaktiotangon puslat on nämä:
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . . . . . 18-1525 4.71
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . . . . . 18-1173 4.71
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70
Kuvassa osat 11 ja 12.
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . . . . . 18-1525 4.71
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . . . . . 18-1173 4.71
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70
Kuvassa osat 11 ja 12.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Juu, eli tuota numero 11 puslaa mie tarkoitan sillä metallikuorisella. Sitä tankoa sanotaan yleensä reaktiotangoksi tai pitkittäistukivarreksi. Motonet-kielellä ne puhuvat "Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . . . . . 18-1173 4.71". Halpaa mutta huonoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
isäukolla oli -89 satku (normaali kaasari).
osti uutena ja oli tosi hyvä ajaa ,mutta annappas olla kun alle laitettiin talvirenkaat ...
Tuntui ,että auto ei kestä suoralla tiellä lapasessa.
Auto oli uusi eli nivelet ja alusta kunnossa ja renkaitten profiili sama kuin kesärenkaitten.
Ne talvirenkaat ei vaan käyneet sen satkun alle.
Toimivat kyllä sitten astetta kevyemmässä autossa.
Samaa sattui omalla satkulla eräiden Nokian kesärenkaiden kanssa

osti uutena ja oli tosi hyvä ajaa ,mutta annappas olla kun alle laitettiin talvirenkaat ...
Tuntui ,että auto ei kestä suoralla tiellä lapasessa.
Auto oli uusi eli nivelet ja alusta kunnossa ja renkaitten profiili sama kuin kesärenkaitten.
Ne talvirenkaat ei vaan käyneet sen satkun alle.
Toimivat kyllä sitten astetta kevyemmässä autossa.
Samaa sattui omalla satkulla eräiden Nokian kesärenkaiden kanssa


9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Ittellä on saabissa jotkut tarjous kitka renkaat alla ja ei todellakaan meinaa kulkea suoraan satasen vauhdissa! 80 km/h vauhdissa kulkee kuin juna! Ja renkaat on kokoa 185/65. Pitänee ettiä jostain kesäpyörät ja käydä koe ajolla.
Niin ja autossa on talvella laitettu alustasarja ja alusta kyllä tuntuu jämäkälle... Mutta ne renkaat
Niin ja autossa on talvella laitettu alustasarja ja alusta kyllä tuntuu jämäkälle... Mutta ne renkaat

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Vaihdoin kesärenkaat ja laitoin niihin 2,5 barin paineet nyt kulkee paljon vakaammin ja käyttäytyminen ei muutu kovissa vauhdeissa niin kuin aikasemmin. Mersussa on hakkapeliitta 2 ja niillä menee vakaasti ainakin 160km/h asti, aika jännä että saab on noin tarkka rengastukselle.
VW Polo 1.4 -05
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
#2345
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
#2345
Mulla on talvikiekkoina Hakkapeliitta2 195/60R15. Ite olen havainnut noiden renkaiden kanssa, että takana 2,4 edessä 2,2 tai 2,1 on aika hyvä yhdistelmä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu. Ite ratkaisin tuon huoltoasemien mittareiden heittoasian hommaamalla oman mittarin auton ovitaskuun. Eipä ole montaakaan kertaa sattunut sellaista mittaria huoltoasemilla olemaan, jotka olisivat samaa lukemaa näyttäneet minun oman mittarin kanssa. Sellaisia 0,5-1barin heittoja yli tai alle on useimmiten ollut... Joskus mittarit ei ole toimineet ollenkaan. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olen havainnut, että toisinaan se pullo ei täyty, ellei sitä paina kädellä siihen kaapissa olevaan täyttöventtiiliin. Kuinka ärsyttävää, kun pitää ensin pullo täyttää ja sitten vasta pääsee renkaita tsekkaamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rengaspaineista on varmaan ollut juttua aikaisemminkin ja oma kommenttini perustuu pelkkää käyttöautoilukokemukseen.Joel S. kirjoitti:Kiitos kaikille vinkeistä. Vielä jäi muutama kysymys askarruttamaan.
Ilmeisesti ei kannata renkaisiin laittaa ylipaineita?

Ei varmaan kannata laittaa kovin paljoa alle suosituksen (koska se alkaisi olla todella vähän), mutta suosituspaineilla omani on ollut todella vetelä ajettava. Käytin 195:sissa H-nopeusluokan renkaissa muistaakseni 2.7 edessä ja 2.8 takana, enkä huomattnut että renkaat olisivat olleet erityisen kovat, eivätkä ne 4 vuoden aikana kuluneet erityisen nopeasti. Nykyisissä 185:ssa T-luokan kumeissakin on paineita 2.5/2.6.