Liikaa litkua, paineet punaiselle, nakuttaa.. yms.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Liikaa litkua, paineet punaiselle, nakuttaa.. yms.

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Kyllä alkaa kohta tukka irtoamaan päästä tuon viikon omistamani romukasan (900T8) kanssa.. Ensinnäkään ei päivääkään, ettei konepeltiä olisi tarvinut aukaista, sekä parikertaa jättänyt käynnistymättä..

Noh, siis ensimmäinen hyytyminen johtui hyytyneestä akusta. Uuden sellaisen sai kaupasta, nou broblem.

Toinen hyytyminen; lahna lähti normaalisti käyntiin, mutta noin minuutin käynnin jälkeen alkoi tukkoilemaan ja sitten sammui lopullisesti, eikä lähtenyt käyntiin millään.

Tuttu autorappari katseli tovin ja sanoi että saapi liikaa litkua. Noh, tästä selvittiin nyppäsemällä kylmäkäynnistyssuuttimen johto irti, ja taas toimii. (ihme homma, eihän tuon pitäisi vaikuttaa muulloin kuin startatessa max 10sek.???)

Ja taas lisää murheita.. kävin tuossa sitten mutkan kaupassa ja päätin hieman polkaista. Kolmosta silmään ja.. ahdot nousee, nousee ja nousee! Ahtomittarin asteikkoa oltiin menossa jo punaisen puoltaväliä ja venttiilitkin intoutui rapisemaan, mutta ei APC tullut hätiin! Sitten oli pakko jo löysätä kaasua, ettei koko paska leviä käsiin.

Siis tässä EI OLE APC-boksia ruuvattu (ainakaan oman tietoni mukaan).. Ennenkin olen huomannut, että venttiilit ehtivät rapsahtaa ennen APC:n rajoitusta, mutta ei se koskaan aiemmin noin ylös ole ahtoja ehtinyt nostaa..

Hohhoi.. upotanko suohon koko romun ja ostan AUTON tilalle...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahtojen noususta, magneettiventtiili/hukkaportti jumittaa? Kokeile laittamalla kompurakotelolta tuleva paineletku suoraan hukkaportin aktuaattorin kelloon kiinni kulkematta magneettiventtiilin kautta, ja jos nousee yli peruspaineiden niin ongelma on hukkaportissa tai aktuaattorissa. Jos ei niin lienee magneettiventtiili syypää. Punaisen puolessavälissä pitäisi kyllä vakio T8 ylipainekytkin jo katkaista bensansyöttö, eli jotain kyllä tuossa autossa on taidettu roplata. Kannattaisi ehkä jokatapauksessa tarkistaa se boksi ja katsoa onko ylipainekytkin poistettu tai ohitettu..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Jep, ainakin tuon APC-boksin käyn tässä viikonlopun aikana ruuvaamassa irti ja tutkiskelen komponentit ja juotokset..

Hukkaportin ja ne muut härpättimet tutkin kunhan joudan ja jaksan, pitää nyt ajella vain sievällä kaasulla, ettei saa lisää vahinkoa aikaan.

Tuohon bensapuolen ongelmiin en sano juuta enkä jaata kun niistä en mitään tiedä, mutta korjaamolle on jo maanantaiksi varattu aika, joten katsokoot sitä siellä..
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

.... ja venttiilitkin intoutui rapisemaan, mutta ei APC tullut hätiin! Sitten oli pakko jo löysätä kaasua, ettei koko paska leviä käsiin.
Tuo on sitten nakutuksen ääni, joka tosiaan särkee moottorin.. :roll: Eli kun se kuuluu niin jalka HETI pois kaasulta.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin bensapuolen jutusta, jos tosiaan kylmäkäynnissuuttimen sähköliittimen irroitus tekee eron toimintaan ihan ajossakin, niin se lienee sitten oikosulussa jostakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Bazz kirjoitti: Tuohon bensapuolen ongelmiin en sano juuta enkä jaata kun niistä en mitään tiedä, mutta korjaamolle on jo maanantaiksi varattu aika, joten katsokoot sitä siellä..
Yleensä ottaen noista ei ymmärretä missään korjaamoilla yhtään mitään. :?

Jos kylmäkäynnistyssuutin sumuttaa vielä koneen ollessa käynnissä niin vika on mitä todennäköisemmin imusarjan keskellä pilkottavassa lämpö-aika anturissa, joka ohjaa tuota suutinta. Se huolehtii siitä että sumutetaan vain kylmällä koneella ja startin aikana.
Aki Peltola #1132
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

jcarlson kirjoitti:Niin bensapuolen jutusta, jos tosiaan kylmäkäynnissuuttimen sähköliittimen irroitus tekee eron toimintaan ihan ajossakin, niin se lienee sitten oikosulussa jostakin.
Sitä minäkin epäilen, pitäisi mitata nuo johdot. Vika ilmestyi ihan yhtäkkiä eilen iltapäivällä.

Eikös siihen lämpöaikakytkimeen pitäisi tulla virrat suoraan startista? En kyllä itse keksi muuta syytä kuin, että virrat olisi vedetty jostain muualta (jatkuva virta tms.) sekä lämpöaikakytkin sökö, eli päästää kokoajan läpi.
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Niin, vielä sellainen kysymys; eikös noilla pitäisi pystyä ajamaan myös ilman APC-boksia, silloin se ahtaa vain peruspaineilla? Tuli vain mieleen, että sillä tavallahan voisi kokeilla jumittako hukkaportti.. Jos ei niin sittenhän saattaa tuo aktuaattorivaimikäsenytoli jumia, jos boksia ei ole ruuvattu.

Kuten sanoin, olen aiemminkin huomannut, että APC on tullut hieman myöhässä mukaan, kun täyskaasu kiihdytyksellä ehtii venttiilit hieman nakuttamaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onkos tuossa sun autossa sitä paineimpulssikytkimen nimellä kulkevaa lisärikastuspalikkaa? Se on bensansuodattimen vieressä, samassa telineessä kiinni. Semmoinen musta mokkula johon tulee alipaineletku ja sähköjohdot. Sieltäkin voi tulla virtaa kk-suuttimelle.

edit: APC:sta vielä, tuskin ne on venttiilit jotka naputtaa jos APC ei puutu ahtoihin, nakutus tulee männistä.. Ja se on tosiaan moottorille hengenvaarallista. Ottamalla magneettiventtiilin sähköliittimen tai APC-boksin liittimen irti on auto peruspaineilla, mutta jos magneettiventtiilin solenoidi vuotaa jatkuvasti niin ei tuokaan auta. Siksi ehdotin aktuaattorin letkun ottamista suoraan kompurakotelolta.
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Huhti 08, 2005 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

jcarlson kirjoitti:Onkos tuossa sun autossa sitä paineimpulssikytkimen nimellä kulkevaa lisärikastuspalikkaa?
Pitääpä käydä katsomassa.. ei siellä sellaista näkynyt.
Viimeksi muokannut Bazz, La Huhti 09, 2005 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Riittää, kun otat magneettiventtiililtä johdon pois, niin pitäisi tiputtaa peruspaineille, jos hukkaportti ei jumita...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Ja taas.. aamulla oli akku tyhjä. Taitaa siellä joku oikosulku olla, kun akkuakin purkaa. Aivan turhaan ostin uuden akunkin. Prkl. :evil:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lataako laturi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Kyllä se varmaan lataa, koska kun antaa vähän aikaa käydä, niin sen jälkeen lähtee ihan hyvin käyntiin. Muistelen, että edellinen omistaja olisi sanonut, että laturi ei pitäisi olla edes kovin vanha.
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

LR kirjoitti:Riittää, kun otat magneettiventtiililtä johdon pois, niin pitäisi tiputtaa peruspaineille, jos hukkaportti ei jumita...
Kävin kokeilemassa magn.venan johto irti, ahdot nousi vain noin puoli senttiä keltaiselle, elikkä hukkaportin ja peruspaineiden osalta pitäisi olla ilmeisesti OK.. Olipa muuten varsinainen matalapaineturbo :lol:
Vastaa Viestiin