Turbotus
Turbotus
En haulla löytänyt tietoa että mitä paperi hommaa on jos vaihtaa vapariin turbo koneen?
Katastus inssit ovat olleet asiasta kuin asiasta minulle vähä sanaisia että sieltä en tietoa muuta saanut kuin että "eei kai siihe mitää papereita...jarrut ja alusta vastaava"
Katastus inssit ovat olleet asiasta kuin asiasta minulle vähä sanaisia että sieltä en tietoa muuta saanut kuin että "eei kai siihe mitää papereita...jarrut ja alusta vastaava"
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Jos allekirjoituksestasi bongattuja satkuja meinaat turbottaa niin homma lienee melko simppeliä. Hommalle, kun vaaditaan mm. seuraavia:
- jarrut, alusta, voimansiirto jne. samaa
- OGsataselle suurin moottori teho voi olla 175hp x 1,2 = 210hp (20% muutoskatsastus raja)
- vakaajien lisäys ei muuta/nosta muutosprosentteja, ovat lisävaruste
- hmm... muutapa ei keksi.
Noista yllä olevista esim. jarrut on poikkeuksetta samat joka mallissa (c, i ja turbo). Kaiken kaikkiaan auton tekniikan tulee vastata vertailuautoa, mm. katalysaattori ja abs-jarrut. Lisäksi, jos autoon otettussa moottorissa on ollut katalysaattori on oltava myös siinä autossa johon moottori laitetaan, oli siinä ennestään katti tai ei. Muut saa lisätä kans.
- jarrut, alusta, voimansiirto jne. samaa
- OGsataselle suurin moottori teho voi olla 175hp x 1,2 = 210hp (20% muutoskatsastus raja)
- vakaajien lisäys ei muuta/nosta muutosprosentteja, ovat lisävaruste
- hmm... muutapa ei keksi.
Noista yllä olevista esim. jarrut on poikkeuksetta samat joka mallissa (c, i ja turbo). Kaiken kaikkiaan auton tekniikan tulee vastata vertailuautoa, mm. katalysaattori ja abs-jarrut. Lisäksi, jos autoon otettussa moottorissa on ollut katalysaattori on oltava myös siinä autossa johon moottori laitetaan, oli siinä ennestään katti tai ei. Muut saa lisätä kans.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ja muista käydä kanta-autotarkastuksessa konttorilla näyttämässä mitä aiot vaihtaa ja minne.....
Saabilta onneksi saa jälkikäteenkin papereita autoista, mutta mm. Vehon sankarit löivät tutulle luukun kiinni kysyttäessä todistusta kyseisen alustanumeron omaavan auton tekniikasta.
Saabilta onneksi saa jälkikäteenkin papereita autoista, mutta mm. Vehon sankarit löivät tutulle luukun kiinni kysyttäessä todistusta kyseisen alustanumeron omaavan auton tekniikasta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Vähän lisäystä...Mimmi kirjoitti:Turbotus itsessään vaatii muutoskatsastuksen
Vanhemmissa kuin 7/87 autoissa (päästöluokka 15/03) lupia ei tarvita, jos päästöt pysyvät rajoissa eikä tehot kasva yli 20%:ia. Turbon asentamisen jälkeen on pystyttävä todistamaan että päästöt, tehot ja paino ovat rajoissaan.
7/87 tuoreemmissa:
Jos autoa on valmistettu turbona, rakennetaan oma auto vastaamaan tätä autoa teknisesti, jolloin lupia ei tarvita ja pelkkä muutoskatsastaminen riittää.
Edit:
Hiukan muutettiin tekstiä muistuttamaan Suomen kieltä.....

Niin ja auto pitää tosiaan aina muutoskatsastaa mutkan asentamisen jälkeen.
Viimeksi muokannut e0000333, Pe Huhti 08, 2005 20:40. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kipe_9000 kirjoitti:Mites toi kanta-autokatsastusEi kai ihan välttämätön jos pystyy näyttämään mitä vaihdettu jne.
Sillä aika paha tehdä jos auto ei edes ole rekisterissä
Ei kai sen rekisterissä tarvi olla.... kunhan jotain lappuja autosta löytyy...
Kannattaa tietty kysyä, kun on niinkin helposta autosta kyse kuin Saabista. Se tarkastus maksaa kuitenkin jotain 300-400e...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Mitä itse olen konttoreilta ja AKE:sta kysellyt niin olen päässyt tähän käsitykseen: vm 87 tai uudempi, pitää esittää todistus päästöistä, oli kattia tai ei. Eli sinun tapauksessa pitää olla. En sitten tiedä miten vaikuttaa, jos meinaat vanhemman koneen vaihtaa. Maahantuojalta pitäisi tuo todistus saada moottorinumeron perusteella. Lisäksi pitää olla yleistodistus sallituista tehon ja vääntömomentin lisäyksistä. Saabismionsairaus-sivuilta löytyy ko. todistus ja ainakin yhdelle konttorille se olisi kelvannut. Tuo tarkoittaa todistusta vaadituista jarru- ja alustamuutoksista, mutta kuten jo aikaisemmissa viesteissä todettu, ei tuota sinulle ongelmia. Jokin todistus koneen alkuperästä pitää olla. Vaikkapa ostokuitti. Paras on tietysti jos on esittää luovuttaja-auton rekisteriote. Mitään kanta-autotarkastusta ei tarvita.
Nuo tulee äkkiseltään mieleen. Tosin mitään ei ole käytännössä testattu. Oma projekti on vielä sen verran vaiheessa, että kaikki on teoriaa ja vähäpäästöisyystodistusta en ole vielä edes yrittänyt saada. Näiden oppien mukaan aijon kuitenkin itse yrittää ja lopputulos nähdään sitten joskus...
Nuo tulee äkkiseltään mieleen. Tosin mitään ei ole käytännössä testattu. Oma projekti on vielä sen verran vaiheessa, että kaikki on teoriaa ja vähäpäästöisyystodistusta en ole vielä edes yrittänyt saada. Näiden oppien mukaan aijon kuitenkin itse yrittää ja lopputulos nähdään sitten joskus...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Moikka!
Omat kokemukset,,, Saab 900C vm88 kaasari. Muutettu 8v turboksi ja ainut toimenpide oli Saabin oma muutoslupa-paperi http://www.saunalahti.fi/mattis6/Lupa.JPG . Olennaista oli, jotta koko kone vaihdetaan, silloin ei tarvitse esittää mitään tehomittauksia eikä muitakaan epämääräisiä juttuja. Kone oli jostakin vm85 autosta. Seuraava muttos oli 16v turboksi. Sama prösyyri pöytään ja homma ok. Katsastusmiehen asiallisuudesta kertoi se, että meni ns. pienenä muutoksena, jolloin ei mennyt prosennteja. Muutoskatsastus kuitenkin pitää aina tehdä ko. muutoksissa. Yleensäkin kannattaa mennä juttelemaan muutoksesta k-asemalle ja etsiä kaveri, joka on kiinnostunut aiheesta ja hoitaa homma fiksusti,,, ihan tosi,, niitäkin on.
Omat kokemukset,,, Saab 900C vm88 kaasari. Muutettu 8v turboksi ja ainut toimenpide oli Saabin oma muutoslupa-paperi http://www.saunalahti.fi/mattis6/Lupa.JPG . Olennaista oli, jotta koko kone vaihdetaan, silloin ei tarvitse esittää mitään tehomittauksia eikä muitakaan epämääräisiä juttuja. Kone oli jostakin vm85 autosta. Seuraava muttos oli 16v turboksi. Sama prösyyri pöytään ja homma ok. Katsastusmiehen asiallisuudesta kertoi se, että meni ns. pienenä muutoksena, jolloin ei mennyt prosennteja. Muutoskatsastus kuitenkin pitää aina tehdä ko. muutoksissa. Yleensäkin kannattaa mennä juttelemaan muutoksesta k-asemalle ja etsiä kaveri, joka on kiinnostunut aiheesta ja hoitaa homma fiksusti,,, ihan tosi,, niitäkin on.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.