Tomaatti vaihtaa liian aikaisin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Tomaatti vaihtaa liian aikaisin

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mikä on nyt tonnarissa vikana ku automaatti rupesi ilman mitään ennakkovaroituksia vaihtamaan liian aikaisin isompaa pykälää :?:
Tänään töistä lähtiessä ihmettelin ku normaalisti kiihdyttäessä vaihtaa aivan liian aikaisin. Reilumpi kaasun painallus saa laatikon tiputtamaan pienempää, mutta vain hetkeksi. Poljin aivan lattiaan, niin silloin saa vedätettyä täysille kierroksille ennenkuin vaihtaa suurempaa. Mitään välimuotoa ei jostakin syystä löydy :? Pitää siis ajella aivan köröttelemällä pikkuhiljaa vauhtia kehräten (vaihdot n 2500 kierr) tai sitten täyskaasukiihdytyksellä (vaihdot n 6000 kierr).
Öljyt on vaihdettu säännöllisesti ja öljyä on laatikossa oikea määrä. Olisko kickdown vaijeri säädön tarpeessa vai onko jotain pahempaa tiedossa :?: Alaspäinvaihdot sujuu normaalisti.
Yritin hakea täältä muita vastaavanlaisia tapauksia, mutta joko niitä ei ollut tai sitten en osannut hakea oikeilla hakusanoilla :oops:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kiitokset linkeistä, nämä löysin haulla itsekin, mut ku ne ei oikein vastaa sitä ongelmaa mikä tuossa mun tontun askissa nyt on...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
viritinvahvistin
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 19:27
Paikkakunta: raahe

sama vika

Viesti Kirjoittaja viritinvahvistin »

mulla on kansa samaa vikaa,vaihtaa liian aikasin,on hieman ikävä vika joutuu käsin vaihtaan jos haluaa reippaampia kiihdytyksiä.ootellaan jos viisaammat kertos tietoa?
höyrykone 9000 cc turbo-s #2382
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Korjaamokäsikirjasta.

4.6 Vaihtamisnopeudet. Väärä vaihtamisnopeus hidastuksessa.
-epäpuhtauksia säätimessä. ( puhdista tai vaihda säädin )
-vaihtamisventtiilit takertelevat. ( vaihda venttiilipesä "matolaatikko" )
-vuoto säädinpiirissä. ( vaihda vaihteisto )

Väärät vaihtamisnopeudet täyskaasulla.
-kuormitusvaijeri väärin säädetty. ( säädä )

Ei kickdown toimintaa
-kuormitusvaijeri väärin säädetty. ( säädä )

2-3/3-2
-kuormitusvaijeri väärin säädetty. ( säädä )

3-4/4-3
-kuormitusvaijeri väärin säädetty. ( säädä )
-säädin epätasapainossa ( vaihda säädin )

Vaihtamiskohta 3-4 osakaasulla liian korkea.
-säädinpesän tiivisterenkaat kuluneet. ( vaihda venttiilipesän o-renkaat )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: sama vika

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

viritinvahvistin kirjoitti:mulla on kansa samaa vikaa,vaihtaa liian aikasin,on hieman ikävä vika joutuu käsin vaihtaan jos haluaa reippaampia kiihdytyksiä.ootellaan jos viisaammat kertos tietoa?
Vielä kerran onko kickdown vaijeri säädetty oikein/ ehjä ? :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Säätimien tiivisteiden petettyä tekee tuon tempun,on aika nätti homma vaihtaa! 8O
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Huhti 12, 2005 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

ecopower kirjoitti:Säätimien tiivisteiden petettyä tekee tuon tempun,on aika nätti homma vaihtaa! 8O
Jos tiivisteet menee niin silloinhan vaihto ei pelaa ollenkaan ? Itsellä nimittäin paukku vuosi sitten tiivisteet ja auto ei vaihtanut ylös eikä alas vaihteita, piti käsin vaihtaa ja lopuksi kumipalaset tiivisteistä kerkesi tukkia laatikon ennen korjausta. Ajoin noin 400km ennen korjausta. Koko operaatio makso minulle 1500e !!! joten kannattaa selvittää laatikon vika ennen kuin ajaa metriäkään lisää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

joo... Minulla kuitenkin vaihdot pelaa, ainoastaan vaihtaa aivan liian aikaisin suurempaa. Kuten jo kerroin, niin alaspäin vaihtaa normaalisti. Kickdown toimii, mutta silloin pitää todellakin runnoa poljin aivan lattiaan. Toivottavasti vika löytyisi siitä vaijerin säädöstä - selvitän sen huomenna. Pitää ilmoitella kuin vianetsintä etenee. Kiitos tähän mennessä tulleista avuista :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

9000cst kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Säätimien tiivisteiden petettyä tekee tuon tempun,on aika nätti homma vaihtaa! 8O
Jos tiivisteet menee niin silloinhan vaihto ei pelaa ollenkaan ? Itsellä nimittäin paukku vuosi sitten tiivisteet ja auto ei vaihtanut ylös eikä alas vaihteita, piti käsin vaihtaa ja lopuksi kumipalaset tiivisteistä kerkesi tukkia laatikon ennen korjausta. Ajoin noin 400km ennen korjausta. Koko operaatio makso minulle 1500e !!! joten kannattaa selvittää laatikon vika ennen kuin ajaa metriäkään lisää.

viimeisin potilas (9000 2,3 tbo -91)johon vaihdoin säätimen tiivisteet (keskimmäinen oli poikki) vaihto muuten normaalisti, mutta vaihto normaalisti ajettaessa 4:sen jo noin 40:pin nopeudessa!eli silloin kun piti vaihtaa 3:nen loota vaihto samantien 4:selle!reilummin monottaessa vaihto korkemalla,mutta ei normaali ajossa!
vika korjaantu tiiviste sarjan vaihdolla :!: :wink:
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Huhti 12, 2005 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
viritinvahvistin
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 19:27
Paikkakunta: raahe

vaihto

Viesti Kirjoittaja viritinvahvistin »

mulla vaihtaa kyllä kaiki vaihteet mutta liian aikasin.kaasun kun laittaa pohjaan niin kyllä vaihtaa pienempää ja pitää vaihteen n.5500 kierroksille,sillon kun painaa kaasua kevyemmästi niin vaihtaa liian aikasin varsinki 2-3:lle kierrokset tippuu n.1200 eli kakkosella ei juuri kerkee kiihtyä niin vaihtaa kolmoselle!mites se kickdown vaijerin säätö eihän se kevyeen kiihdytykseen vaikuta!
höyrykone 9000 cc turbo-s #2382
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kickdown vaijeri on nyt tarkistettu ja säädöt on kohillaan. Olisikin ollut liian helppo vika korjata pelkällä pikku säätämisellä :cry:
Laatikko tyrkkää nelosta välillä jopa 40 km/h vauhdissa normaalisti kiihdyttäessä 8O Meno luonnollisesti käy raskaaksi ja samantien antaa kolmosen päälle ja sen jälkeen pitää kolmosen noin 60 km/h asti.
Onkohan se vika nyt niissä säätimen tiivisteissä - tähän mennessä tulleista kommenteista voisi vetää sellaisen johtopäätöksen...
Onko muita mahdollisia vikakohteita vai viittaako kaikki niihin tiivisteisiin :?:
Mites nuo tiivisteet vaihdetaan ja mitä ne maksaa :?: Onko paha rasti :?: Osaakohan tuolle itse tehdä mitään vai olisko viisain viedä pajalle :oops:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

:oops: :oops: Sori... En huomannut. Tuoltahan löytyi ohjeet :oops: :oops:
Mitä nuo townsendimportsin sivut on ku en onnistu saamaan saabmasterin sivua auki :?: En yrittänyt linkkien kautta vaan suoraan http://www.townsendimports.com osoitteen kautta saabmasterin sivuille :roll:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin