OG900Turbosta, pari kettumaista pikkuvikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

OG900Turbosta, pari kettumaista pikkuvikaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

1. Vaikuttaako löysällä oleva kaasuvaijeri täysillä kiihdytettäessä mitenkään?

2. Kojelaudasta kuuluu suhinaa puhalluksen valitsijan takaa. Painevuoto mutta mistä lähteä vikaa etsimään, kun joillain asennoilla suhina on lujempaa kuin toisilla ja 0-asennossa ei suhise?

3. Kuljettajan istuimen turvavyön lukon katkaisija ei toimi = Fasten Belts palaa kojelaudassa. Voiko sen lukon muovikuoren irroittaa jotenkin, että pääsee katkaisijaan käsiksi?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900Turbosta, pari kettumaista pikkuvikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

1: Jos auto olisi tonnari vanhalla LH2.2-ruiskulla, niin vastaisin että ei haittaa kunhan vaijeri on sen verran kireällä että läppäkytkimen täyskaasuasennon kontaktit sulkeutuvat kaasu pohjassa.

2:
http://68.18.178.205/climate_control_fo ... shvent.htm (http://www.townsendimports.com)
http://www.twinsaabs.com/diydash/instru ... uster.html
http://saabpics.org:3000/gallery/albun20

3: Tonnarissa kuskin vyölukon pohjasta kun johto on poikki, oireet on juuri tuollaiset, valo palaa aina. Korjasin veistämällä muovia pois lukon kotelon juuresta johtojen sisäänmenokohdasta ja juotin johdon uudelleen kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa Turbossa ei taida olla tuota täyskaasukytkintä tjsp. vai onko? Lucas-ruiskulla on se.

Noista yhden sivun kuvista sai osviittaa alkaa tutkimaan joku kaunis päivä sitä vuotoa. Veikkaisin jotain letkuliitosta.

Eikö sitä kuorta saa pois siitä vyön vastakappaleesta. Ei haluttais alkaa nävertään sitä muovia. Pitää kyllä vielä kokeilla heiluttaa sitä johtoa, että sammuuko se valo. Silloin se johto voisi olla poikki kuten sullakin.

Sitten lisäksi. Tuossa Turbossa on aktiivihiilisuodatin, ilmeisesti se musta purkki siellä kuskin puolen vilkun alla. Mikä helvetti sen purkin tarkoitus on? Kaikki muu on jotenkin hallussa mutta tuo...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onkos jollakin tuosta aktiivihiilisuodattimesta ihan kuvaa?
Kun en ole ihan varma.. :oops: :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käväisin tuossa hakemassa eväät huomiseksi töihin ja pari patukkaa seksin korviketta (suklaata) iltakahvin kaveriksi ja se Fasten belts-valo sammui, kun laittoi turvavyön kiinni. Katoinkohan eilen 12-tuntisen työvuoron jälkeen oikein, että se valo palaa vaikka vyö on kiinni, hmm :?

Sen verran tänään kääntelin sitä puhalluksen säätöä, että raitisilmapuhalluksella suhina oli kaikista kovinta, muilla hiljaisempaa ja 0-asennossa ei suhinaa kuulu. Eli vika lienee tämän kuvan letkussa nro 3 ja alipaineliitoksessa tai letkun 3 haarassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:Käväisin tuossa hakemassa eväät huomiseksi töihin ja pari patukkaa seksin korviketta (suklaata) iltakahvin kaveriksi ja se Fasten belts-valo sammui, kun laittoi turvavyön kiinni. Katoinkohan eilen 12-tuntisen työvuoron jälkeen oikein, että se valo palaa vaikka vyö on kiinni, hmm :?
Todennäköisesti katsoit aivan oikein, itsellä tekee aivan samaa että yleensä toi valo palaa ja joskus sammuu. Pitäis se piuha tarkastaa, jossei satu tuleen koko lukkoa vastaan(vinkki tonnareita purkaville :D ).
Sen verran tänään kääntelin sitä puhalluksen säätöä, että raitisilmapuhalluksella suhina oli kaikista kovinta, muilla hiljaisempaa ja 0-asennossa ei suhinaa kuulu. Eli vika lienee tämän kuvan letkussa nro 3 ja alipaineliitoksessa tai letkun 3 haarassa.
Suhinaa kuulematta on paha kommentoida enempää mutta voi olla että tuossa kuvassa olevat A ja B palikat ei ole kunnolla kiinni toisissaan, säädöt toimii jotenkin noinkin. Nimimerkillä kojelauta oli auki.
Muita suhisevia voi olla esim. ahtomittari itsessään tai sen letkut.
Et eikun mankkari ja vasen kaiutin pois ja tutkimaan.

Tuo hankkimasi peli oli varsin siistin näköinen peli mitä turun merimuseon potkijaisissa sitä kiertelin. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:Suhinaa kuulematta on paha kommentoida enempää mutta voi olla että tuossa kuvassa olevat A ja B palikat ei ole kunnolla kiinni toisissaan, säädöt toimii jotenkin noinkin. Nimimerkillä kojelauta oli auki.
Muita suhisevia voi olla esim. ahtomittari itsessään tai sen letkut.
Et eikun mankkari ja vasen kaiutin pois ja tutkimaan.

Tuo hankkimasi peli oli varsin siistin näköinen peli mitä turun merimuseon potkijaisissa sitä kiertelin. :D
Pienet ahdon pihahdukset ei haittaa mutta tuo säätimen suhina hieman häiritsee. Sitä pitäisi tutkia.

Tänään hain Eriksonin romikselta takakontin lunkan verhoiluun niitä muoviruuveja ja siitä tuli oikein nätti, kun se ei enää repsota.

On se siisti vieläkin. Oikeastaan siistimpi, kun menin laitattamaan madallussarjan 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Minulla ja sama vika, säätimen seutuvilta kuuluu suhinaa. Todella paha sanoa mistä ääni tulee. Epäilin ensin ahtopainemittarin liitoksia, mutta ei sse ääni sieltä tule. Pikkasen alkaa ottaa pannuun, on se suhina senverran voimakas.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Suhinat johtui aikoinaan punaisessa ässässä rikkinäisestä ylipainekytkimestä.

Oli halennu jostain syystä...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saabracing kirjoitti:Suhinat johtui aikoinaan punaisessa ässässä rikkinäisestä ylipainekytkimestä.

Oli halennu jostain syystä...
Sain edelliseltä omistajalta s-postia, että suhinat alkoi viime syksynä yhteen tuulettimen asentoon ja niinhän se kuuluu vain yhdestä tuulettimen asennosta. Tuohon vaihdettu jokin aika sitten ylipainekytkin (silloin suhina oli ollut jatkuvaa).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Vaikuttaako löysällä oleva kaasuvaijeri täysillä kiihdytettäessä mitenkään?
PItää olla sen verran löysällä ettei jää kantamaan - että kaasuläppä menee kokonaan kiinni. Pitää olla sen verran kireällä, että (LH2.4?) kolmiasentoinen kaasuläpän asentotunnistin antaa täyskaasusignaalin jolloin seos rikastuu ~0.8:iin lambdan ohittaen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lucas-ruiskussa on kaasuläppäpotentiometri, kuten LH 2.4.2:ssa, ei asentokytkintä kuten LH 2.2:ssa tai 2.4:ssä. Vikakoodeja tulee muistiin, jos potikka ei saa sopivia arvoja täyskaasulla ja/tai tyhjäkäynnillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo kaasuvaijeri taitaa olla ihan hyvissä säädöissä, kun täyskaasulla tuntuu selvästi ripeämpi kiihtyvyys kuin "osakaasulla".

Ja taas lisää. Kun ei ole ennen omistanut turboa niin kuinka pitkälle ahtopainemittarin pitää tai saa nousta? Joku käsitys mulla on, että vakiona se nousee lähelle punaista mutta ei sen yli eli keltaisella pitäisi pysyä? Omassani se nousee parin kolmen millin päähän punaisesta. Niin ja kovasti olen lukenut tulppien merkityksestä turbomoottoreissa. Mikä on hyvä tulppa? Nyt on platinatulpat joiden mallia en tiedä (tarkistamalla sekin selviäis) ja varaosaliikkeen myyjäkin suositteli platinatulppaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Jos on vakio täyspaineturbo, niin viisari heilahtaa keltaisen ja punaisen rajamaille, eli ei ihan punaiselle asti.
Jos hyvä ilma sattuu niin voi ottaa tuurilla vähä enempiki :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

dimebak kirjoitti:Tuo kaasuvaijeri taitaa olla ihan hyvissä säädöissä, kun täyskaasulla tuntuu selvästi ripeämpi kiihtyvyys kuin "osakaasulla".

Ja taas lisää. Kun ei ole ennen omistanut turboa niin kuinka pitkälle ahtopainemittarin pitää tai saa nousta? Joku käsitys mulla on, että vakiona se nousee lähelle punaista mutta ei sen yli eli keltaisella pitäisi pysyä? Omassani se nousee parin kolmen millin päähän punaisesta. Niin ja kovasti olen lukenut tulppien merkityksestä turbomoottoreissa. Mikä on hyvä tulppa? Nyt on platinatulpat joiden mallia en tiedä (tarkistamalla sekin selviäis) ja varaosaliikkeen myyjäkin suositteli platinatulppaa.
Jos on vakio APC, niin pitäisi nousta alkuun punarajalle, ja sitten kierrosten noustessa hiipua tuonne parin millin päähän siitä rajasta. Tulpat on hyvät jos ahtaa nätisti eikä nyi. ;) Platinaa niiden ei tarvitse missään nimessä olla, itse luottaisin ihan perus BCP7EV:hen, mutta tällä hetkellä tuo platina BCP7EVX näyttäisi toimivan. En kuitenkaan uskaltaisi sitä ihan varauksetta suositella, niin paljon se on monilla aiheuttanut ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin