Tervehdys!
Korjaamokäsikirja neuvoo V-4:n kiertokangen ja männän purkamisen hoituvan puristalalla 'perseellä normaalisti' männäntappi ulos. Onnistuuko kotikonstein? Auttaako lämmitys?
Kokoaminen taas hoituu lämmittämällä kiertokangen yläpää noin 300 asteiseksi. Onko mitään estettä sille, että koko kiertokangen lämmittäisi esim. uunissa (edellyttäen, että ei kerro vaimolle)?
t. Jallu
V-4:n kiertokangen ja männän purku sekä kokoaminen
V-4:n kiertokangen ja männän purku sekä kokoaminen
Jari Ala-Ilomäki
Normaali puristaminen?
Morjens!
Olen hieman lämmitellyt mukeja joista olen kankia irroittanut. En kylläkään tiedä, onko lämmityksestä ollut apua muuhun kuin uskon vahvistukseen.
Kasauksessa olen kääntynyt luottamuksella keittiön Strömbergin puoleen. Kanget ja männät olen lämmittänyt molemmat uunissa ja tapit heittänyt pakastimeen. Kiinni jäämisen riski on kyllä ollut käsin kosketeltavaa ja leijunut ilmassa, huolellinen tuulettaminen ja jälkien peittely on kaiken aa ja oo.
Onnea yritykseen ja nopeita jalkoja kärähtämisen yhteydessä!
teevee P:n Vee
Olen hieman lämmitellyt mukeja joista olen kankia irroittanut. En kylläkään tiedä, onko lämmityksestä ollut apua muuhun kuin uskon vahvistukseen.
Kasauksessa olen kääntynyt luottamuksella keittiön Strömbergin puoleen. Kanget ja männät olen lämmittänyt molemmat uunissa ja tapit heittänyt pakastimeen. Kiinni jäämisen riski on kyllä ollut käsin kosketeltavaa ja leijunut ilmassa, huolellinen tuulettaminen ja jälkien peittely on kaiken aa ja oo.
Re: Normaali puristaminen?
Millaista puristinta käytit irroituksessa, viilapenkki olisi tarjolla?P:n Vee kirjoitti:Morjens!
Onko kasauksessa suuri riski saada tappi jämähtämään ennen aikojaan vai käykö homma helposti?
Jallu
Jari Ala-Ilomäki
prässäystä
Työpaikan prässin salakuljetin käymään kotosalla, uskoisin ruuvipenkin ja holkkien avulla onnistuvan aivan samalla tavalla kunhan kita vaan avautuu riittävästi. Varo ettet purista leukojen jälkiä männän kylkiin.
Tappien asentaminen onnistuu helposti, pitää vaan varoa ettei tappi holahda liian syvälle ja jämähdä sitten väärään kohtaan lämmettyään. Laita jonkinlainen stoppari sopivalle hollille.
Tappien asentaminen onnistuu helposti, pitää vaan varoa ettei tappi holahda liian syvälle ja jämähdä sitten väärään kohtaan lämmettyään. Laita jonkinlainen stoppari sopivalle hollille.
Re: prässäystä
Penkki on tarpeeksi iso eikä männistä ole väliä, tulee uudet tilalle. Täytyypä yrittää vielä kunnolla lämmittämällä.P:n Vee kirjoitti:Työpaikan prässin salakuljetin käymään kotosalla, uskoisin ruuvipenkin ja holkkien avulla onnistuvan aivan samalla tavalla kunhan kita vaan avautuu riittävästi. Varo ettet purista leukojen jälkiä männän kylkiin.
Asioiden noin ollen asennus vaikuttaa suoraviivaiselta.
Kiitokset vinkeistä!
t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Koska tämä liittyy 100% alkup. aiheeseen
, voin antaa vinkin hyvään jälkien peittelyyn:
Pistäkää kiertokankien jälkeen uuniin lohifile kermakastikkeessa. Normaalin 45min sijaan pitäkää lohta uunissa 1,5-2 tuntia. Odotteluajan voi sujuvasti viettää vaikka autotallissa.
Menkää 2h jälkeen sisään, haparoikaa tienne keittiöön, ottakaa fossiilia muistuttava lohi uunista ja heittäkää vuoka ovesta lumihankeen sihisemään. Noen sisältä saattaa löytyä ihan syötävä lohi, joskaan ei kovin mehukas. Kermaa ei enää kannata etsiskellä...
Avatkaa kämpästä kaikki ovet, ikkunat ja tuuletuskanavat. Myös tulisijan savupelti kannattaa avata. Kytkekää ilmanvaihto täysille ja lämmitys pois tuuletuksen ajaksi. Koska tupaan tulee -varsinkin talvisaikaan- kylmä, kannattaa poistua taas n. tunniksi autotalliin lämmittelemään.
Kun näkyvyys tuvassa palautuu, voi ikkunoita pikkuhiljaa sulkea ja sitten lämpöäkin kytkeä päälle. Kauhea haju kämppään tietysti jää, mutta seuraavilla viikkoilla tapahtuva vaatteiden tuuletus työllistää kaikkia asukkaita sen verran, että kiertokangista ei pahemmin tarvitse selitellä...
Eihän mulla tietenkään omakohtaisia kokemuksia ole, mutta voisin kuvitella että toimii...

Pistäkää kiertokankien jälkeen uuniin lohifile kermakastikkeessa. Normaalin 45min sijaan pitäkää lohta uunissa 1,5-2 tuntia. Odotteluajan voi sujuvasti viettää vaikka autotallissa.
Menkää 2h jälkeen sisään, haparoikaa tienne keittiöön, ottakaa fossiilia muistuttava lohi uunista ja heittäkää vuoka ovesta lumihankeen sihisemään. Noen sisältä saattaa löytyä ihan syötävä lohi, joskaan ei kovin mehukas. Kermaa ei enää kannata etsiskellä...
Avatkaa kämpästä kaikki ovet, ikkunat ja tuuletuskanavat. Myös tulisijan savupelti kannattaa avata. Kytkekää ilmanvaihto täysille ja lämmitys pois tuuletuksen ajaksi. Koska tupaan tulee -varsinkin talvisaikaan- kylmä, kannattaa poistua taas n. tunniksi autotalliin lämmittelemään.
Kun näkyvyys tuvassa palautuu, voi ikkunoita pikkuhiljaa sulkea ja sitten lämpöäkin kytkeä päälle. Kauhea haju kämppään tietysti jää, mutta seuraavilla viikkoilla tapahtuva vaatteiden tuuletus työllistää kaikkia asukkaita sen verran, että kiertokangista ei pahemmin tarvitse selitellä...
Eihän mulla tietenkään omakohtaisia kokemuksia ole, mutta voisin kuvitella että toimii...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)