Remonttifiiliksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Remonttifiiliksiä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Aloitetaanpa tästä ihan oma topic, jossa voi vuodattaa tuntojaan. Satuin nimittäin nappaamaan tällaisen kuvan pakoputkun tiivisteen vaihdon yhtaydessä.

Kuva

Itse operaatio ei ollut ihan niin menestyksekäs, kuin alkuun voisi kuvitella. Epäilinkin, miten tuo tiiviste voi pettää, mutta savut tulee siitä putken ja pakosarjan välistä. Ja pärinät myös. Tiiviste olikin ehjä, mutta laitoin kuitenkin uuden. Neljästä mutterista vain kaksi kiristyi loppun asti. Eli, kun tuon koneen käynti taannoin oireili, oli se saanut mutterien kierteet pettämään. Eilinen ajolenkki tämän operaation jälkeen osoitti, että pörinät moninkertaistuivat. Yhden sopivan mutterin löysin vielä, joten nyt se on kuitenkin kolmella kiinni...

Sitä paitsi pohjassa näyttäisi olevan reikä apukuskin penkin alla :(
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tarjoa reiälle kemppiliimaa ja paksusti massaa päälle :wink: Mutteritko siitä vaan korkkasivat?
Jaa siellä on vielä lumet maassa vai onko vanha kuva?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tuollailla itekin joutunut värkkäileen eräänkin kerran, ja muutama viikko sitten kun lumet sulas niin väkisin tahtoi vaatteet kastua, kun makas auton alla oli pressu myös alla , mut eihän siinä jouda katsoon jos vähän viereen menee.
Pistä pikkuinen putken pätkä prikkojen kanssa niin tarttuu ehyeeseen kierteeseen.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Tarjoa reiälle kemppiliimaa ja paksusti massaa päälle :wink: Mutteritko siitä vaan korkkasivat? Jaa siellä on vielä lumet maassa vai onko vanha kuva?
Näyttäisi siltä, että "mutterit siitä vaan korkkasivat". Ja kuva on eilen otettu. Vielä menneellä viikolla oli talvirenkaille tarvetta, vaikka toiseen olinkin jo kesäkumit vaihtanut. Tänään tai huomenna on tuon vihreän vuoro.
Reetu kirjoitti:Pistä pikkuinen putken pätkä prikkojen kanssa niin tarttuu ehyeeseen kierteeseen.
No, kun prikatkin oli liian pieniä. Pitäis asioida rautakaupassa. Ei siihen putken pätkä mahdu väliin, korkeintaan pari-kolme prikkaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täälläkin on vielä talvirenkulat alla vaikkei lumesta ole tietoakaan :oops: täytyy tänään ryhdistäytyä ja vaihtaa kesäkiekot. Toivottavasti pelkästään muttereiden vaihdolla selviät. On tuo autosi vaan ilo silmälle, oletko koettanut hankkia alkuperäisiä niskatuen tyynyjä tuohon, olivat aika pätevät? Onko sinulla noiden jalkapallovanteiden kiiltävät osat alumiinipinnalla, lakka päällä tms, kun näyttävät noin siisteiltä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just no sekinhän auttaa, ei muuta kun rautakaupan kautta tänään , ja uusiksi , niin rupeaa pitämään jälleen.
Muutoin menee homma isommaksi kun joutuu pultit vaihtaan.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:On tuo autosi vaan ilo silmälle, oletko koettanut hankkia alkuperäisiä niskatuen tyynyjä tuohon, olivat aika pätevät? Onko sinulla noiden jalkapallovanteiden kiiltävät osat alumiinipinnalla, lakka päällä tms, kun näyttävät noin siisteiltä?
Kiitos kehuista, kyllä tuo omaakin silmää miellyttää, vaikka läheltä katsottuna se ei kyllä niin hieno ole, kuin noissa kuvissa. Niskatyynyjä ei ole tähän, mutta tuossa 4-ovisessa on. Onhan siinä mukava leputtaa päätä ja peräänajossa varmasti myös turvallisuustekijä.

Vanteista en osaa tarkkaan sanoa, mutta mielestäni ne on hiottu ja lakattu, mutta itse en ole näitä työstänyt.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:On tuo autosi vaan ilo silmälle, oletko koettanut hankkia alkuperäisiä niskatuen tyynyjä tuohon, olivat aika pätevät? Onko sinulla noiden jalkapallovanteiden kiiltävät osat alumiinipinnalla, lakka päällä tms, kun näyttävät noin siisteiltä?
Kiitos kehuista, kyllä tuo omaakin silmää miellyttää, vaikka läheltä katsottuna se ei kyllä niin hieno ole, kuin noissa kuvissa. Niskatyynyjä ei ole tähän, mutta tuossa 4-ovisessa on. Onhan siinä mukava leputtaa päätä ja peräänajossa varmasti myös turvallisuustekijä.

Vanteista en osaa tarkkaan sanoa, mutta mielestäni ne on hiottu ja lakattu, mutta itse en ole näitä työstänyt.
No sitten pitää tarkastella vain hieman kauempaa :) Eihän tuossa ole ruostepilkkuakaan näkyvissä.
Pohjan reikä kannattanee hoitaa ajoissa kuntoon ettei kastele koko lattiaa. Paras tapa on purkaa lattiamatto hitsauksen ajaksi pois jottei kärvähdä ikävästi, samalla sen saa porstattua mäntysuovalla, ja pääset näkemään pohjan kunnon sisältäpäin, eikä sisätilojen kuivamisesta ainakaan haittaa ole :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä hajosi kaksi pinnapulttia, kun vaihdoin putkea keväällä 2002 :oops: Uudet pinnapultit hain Scanian varaosatiskiltä (olivat kuulemma Scanian pikku-turbon), mutterit hain pulttiliikkeestä ja ehjemmän pakosarjan romikselta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tämä aihe nyt sitten vainoaa, mullla kummassakin kasinelosessa vuotaa pakosarjan ja putken sauma :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ei muuta kuin uutta tiivistettä vaan kehiin , sillä se tokenee , itse laitoin juuri kanssa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tungetaan nyt tonnarin projektikokemuksia tähän kohtaan.
Toistaiseksi vastaan tulleita "haasteita":
1. Yksi turbon pakosarjaan kiinnittävistä muttereista nylppäsi --> rälläkällä koko svidun pinnapultti poikki.

2. Kansirempan ensikertalaisena jätin ketjukiristimen ottamatta pois. No, eihän se kansi mahtunut ketjuohjureiden ja kiristimen lomasta nousemaan --> kannen pultit takasin kiinni ja ketjukiristin auki, ja uusi yritys (nyt onnistui).

3. Illan päätteeksi nylppäsi jakopään kannessa olevan hihnankiristimen kannattimessa oleva Torx 40 kantainen pultti --> jakopää ei aukea, ennen kuin tuon poraa ja ottaa vastakierretapilla auki (niin, ja minultahan EI löydy vastakierretappia, eli ostamaan joutuu). Jakopään kansi on saatava auki, nokkaketjun laahaimissa on jo niin syvät urat, että on parempi uusia ketju ja ohjurit.

Tämmöistä kivaa tällä viikolla
:)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Simmosii remonttifiiliksii et pitäis vaihtaa satkuun iskarit, jouset, levyt ja palat ja pitäis maalata jarrusatulat. Osat on jo valmiina vain taito puutuu, joten fiilikset on aika latteet.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Fiksausfiiliksiä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Njaa, aiheena on pakojärjestelmä & remontti? Itsekin vietin juuri pari minuuttisen laatuaikaa Aeron alla (askartelin pukit, mutta ei kyllä noin hienoja..). Espoon kaupunki oli järjestänyt etummaiseen vaimentajaan n. 1-2 cm:n repeämän, kun talvella on tullut laskeuduttua jotenkin huonosti töyssystä (Espoo tekninen toimi kannattaa töyssyjä). Kyllä harmitti, putki on vuoden vanha ja sitä tuli äherrettyä alle aivan liian kauan..

Reikään/repeämään tuli tungettua paikkausmassaa (pöntön tukitanko juuri siinä tiellä), eli ei pitkäaikaisratkaisu. Kysymys kuuluukin, onko mahdollista hitsauttaa alumiinipeltistä vaimentajaa (Mufflex) ja onko tämä kannattavaa?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Fiksausfiiliksiä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

petteri75 kirjoitti:Kysymys kuuluukin, onko mahdollista hitsauttaa alumiinipeltistä vaimentajaa (Mufflex) ja onko tämä kannattavaa?
On mahdollista ja kannattaa kokeilla, kun on noinkin tuoreesta vaimentajasta kyse.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin