Bensamittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Bensamittari

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Voihan räkä viikon seisonnan jälkeen , satkun bensamittari nousee vain hiukan vaikka tankkais kuinka paljon , veikkaanpas anturi vikaa mitäs kanssa Saabistit sanoo ?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Koho on varmaan jumissa juntturissa siellä peltipurkissaan, eiköhän lähde pelaamaan kun vähän aikaa ajelet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jahas..kassotaanpa sitten kiitos vinkistä. :wink:
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Ja voihan vika olla mittarissakin. Esim. viisarin akselille kiertyy joskus kaikkea nöyhtää.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

aihetta viistäen, mikäs mun bensamittaria vaivaa kun ei liiku ollenkaan :roll: onkohan siellä joku liitin mikä yleensä hapettuu tai jotain? :? autona siis -88 satku
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Perä kontissa sen levyn alla on oikealla puolen on kumitötsä jonka saa vetämällä pois, sen alla on liitin ja bensa anturi, tuo levy on kahdella ruuvilla kiinni siellä kontissa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

middari

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kertokaahan viisaammat, mistä johtuu bensamittarin "yliherkkyys". Mittari "heiluu" ajaessa ja esim. mutkissa. Bensanvaroitusvalo välkkyy tiukoissa kurveissa jo 20l kohdalla ja 15l tietämillä vilkkuu lähes jatkuvasti. 10l kohdilla jää palamaan jatkuvasti. Onko siellä anturissa joku jousi tms. mikä voisi irrota aiheuttaen anturin pomppimisen vai voiko johtua kosketushäiriöstä ? Onneksi se sentään näyttää oikeita lukemia... Onkohan vika mittaristossa vai anturissa...?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja mikäs mulla on kun valkoisessa et kerkiä kun avainta hipasemaan, niin tuo viisari paukahtaa ylälaitaan, oli bensaa tankissa tai ei, valo toimii silti normaalisti... 8O
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: middari

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lordofgreed kirjoitti:Kertokaahan viisaammat, mistä johtuu bensamittarin "yliherkkyys". Mittari "heiluu" ajaessa ja esim. mutkissa. Bensanvaroitusvalo välkkyy tiukoissa kurveissa jo 20l kohdalla ja 15l tietämillä vilkkuu lähes jatkuvasti. 10l kohdilla jää palamaan jatkuvasti. Onko siellä anturissa joku jousi tms. mikä voisi irrota aiheuttaen anturin pomppimisen vai voiko johtua kosketushäiriöstä ? Onneksi se sentään näyttää oikeita lukemia... Onkohan vika mittaristossa vai anturissa...?
Kaikissa mun ajamissa 99:ssä ja 90:ssä on ollu toi sama vika, bensamittari heiluu 5-10 litran lukeman heitoissa. Satkuissa on sitten ollut vähän vakaampia (tosin en oo ajanu ku kahta tuplaysiä ja ysikymppiä, viiden eri 900:n ratissa on tullut istuttua). Sellainen hitaampi "vaeltelu" on sitten ollut ainakin mun molemmissa satkuissa ihan normaalia. Välillä viisari käy punaisella ja muutaman minuutin päästä se on taas 15 litran kohdalla. Ota tuosta nyt sitten selvää :)
Viimeksi muokannut Peter A, To Huhti 21, 2005 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mun vihreessä neula ainakin heiluu kuin pilkkivapa 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No noin justiin tekee mun mittari , että välillä viisari käy punaisella ja muutaman minuutin päästä se on taas 15 litran kohdalla.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

99:n bensamittarin anturissa on semmonen vaimenninmäntä,
jonka pitäis rajoittaa äkkinäisiä liikkeitä...

Ilmeisesti ei kovin hyvin toimi, mullakin mittari heiluu kuin heinämies :lol:

Satkun mittari lienee paremmin suunniteltu, ts. vakaampi rakenteensa vuoksi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensavaroitusvalo toimii pelkästään mittarianturin kohossa olevien kontaktien perusteella. Kun bensanpinta alenee, valo syttyy aina kun koho osuu pohjakoskettimiin. Jos vilkkuminen häiritsee, tankkaa aikaisemmin tai aja rauhallisemmin :-)

Lienee helppoa poissulkea anturivika irrottamalla johto bensatankin päältä anturista ja laittaa johdon ja maadoituksen väliin kiinteä vastus tai toimivaksi tiedetty anturi.

Tällainen 84-ruiskusatkun anturi näytti kuivana (ilman bensaa) keskimmäisenn liittimen ja G-liittimen väliltä mitattuna 66 ohmia tyhjän tankin asennossa 66 ohmia ja ylösalaisen käännettynä (täysi tankki) 4 ohmia. http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet ... anturi.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Joulu 10, 2007 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99:sissä muistaakseni anturi on toisella puolella tankkia ei keskellä kuten 900satasissa. eli kun kurviin tullaan niin neste liikkuu toiselle laidalle ja se anturi "kallistuu" joko tyhjään päin tai täyteen päin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

nalleolut kirjoitti:99:sissä muistaakseni anturi on toisella puolella tankkia ei keskellä kuten 900satasissa. eli kun kurviin tullaan niin neste liikkuu toiselle laidalle ja se anturi "kallistuu" joko tyhjään päin tai täyteen päin.
On se keskellä.
Anturi sen sijaan on semmonen vipuvarsi jonka päässä se koho on,
sen takia se "elää" niin paljon bensan hölskyessä tankissa.
Vastaa Viestiin