Bensamittari
Bensamittari
Voihan räkä viikon seisonnan jälkeen , satkun bensamittari nousee vain hiukan vaikka tankkais kuinka paljon , veikkaanpas anturi vikaa mitäs kanssa Saabistit sanoo ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
middari
Kertokaahan viisaammat, mistä johtuu bensamittarin "yliherkkyys". Mittari "heiluu" ajaessa ja esim. mutkissa. Bensanvaroitusvalo välkkyy tiukoissa kurveissa jo 20l kohdalla ja 15l tietämillä vilkkuu lähes jatkuvasti. 10l kohdilla jää palamaan jatkuvasti. Onko siellä anturissa joku jousi tms. mikä voisi irrota aiheuttaen anturin pomppimisen vai voiko johtua kosketushäiriöstä ? Onneksi se sentään näyttää oikeita lukemia... Onkohan vika mittaristossa vai anturissa...?
Re: middari
Kaikissa mun ajamissa 99:ssä ja 90:ssä on ollu toi sama vika, bensamittari heiluu 5-10 litran lukeman heitoissa. Satkuissa on sitten ollut vähän vakaampia (tosin en oo ajanu ku kahta tuplaysiä ja ysikymppiä, viiden eri 900:n ratissa on tullut istuttua). Sellainen hitaampi "vaeltelu" on sitten ollut ainakin mun molemmissa satkuissa ihan normaalia. Välillä viisari käy punaisella ja muutaman minuutin päästä se on taas 15 litran kohdalla. Ota tuosta nyt sitten selväälordofgreed kirjoitti:Kertokaahan viisaammat, mistä johtuu bensamittarin "yliherkkyys". Mittari "heiluu" ajaessa ja esim. mutkissa. Bensanvaroitusvalo välkkyy tiukoissa kurveissa jo 20l kohdalla ja 15l tietämillä vilkkuu lähes jatkuvasti. 10l kohdilla jää palamaan jatkuvasti. Onko siellä anturissa joku jousi tms. mikä voisi irrota aiheuttaen anturin pomppimisen vai voiko johtua kosketushäiriöstä ? Onneksi se sentään näyttää oikeita lukemia... Onkohan vika mittaristossa vai anturissa...?

Viimeksi muokannut Peter A, To Huhti 21, 2005 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Bensavaroitusvalo toimii pelkästään mittarianturin kohossa olevien kontaktien perusteella. Kun bensanpinta alenee, valo syttyy aina kun koho osuu pohjakoskettimiin. Jos vilkkuminen häiritsee, tankkaa aikaisemmin tai aja rauhallisemmin 
Lienee helppoa poissulkea anturivika irrottamalla johto bensatankin päältä anturista ja laittaa johdon ja maadoituksen väliin kiinteä vastus tai toimivaksi tiedetty anturi.
Tällainen 84-ruiskusatkun anturi näytti kuivana (ilman bensaa) keskimmäisenn liittimen ja G-liittimen väliltä mitattuna 66 ohmia tyhjän tankin asennossa 66 ohmia ja ylösalaisen käännettynä (täysi tankki) 4 ohmia. http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet ... anturi.jpg

Lienee helppoa poissulkea anturivika irrottamalla johto bensatankin päältä anturista ja laittaa johdon ja maadoituksen väliin kiinteä vastus tai toimivaksi tiedetty anturi.
Tällainen 84-ruiskusatkun anturi näytti kuivana (ilman bensaa) keskimmäisenn liittimen ja G-liittimen väliltä mitattuna 66 ohmia tyhjän tankin asennossa 66 ohmia ja ylösalaisen käännettynä (täysi tankki) 4 ohmia. http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet ... anturi.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Joulu 10, 2007 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
On se keskellä.nalleolut kirjoitti:99:sissä muistaakseni anturi on toisella puolella tankkia ei keskellä kuten 900satasissa. eli kun kurviin tullaan niin neste liikkuu toiselle laidalle ja se anturi "kallistuu" joko tyhjään päin tai täyteen päin.
Anturi sen sijaan on semmonen vipuvarsi jonka päässä se koho on,
sen takia se "elää" niin paljon bensan hölskyessä tankissa.