Kysymyksiä satkusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Kysymyksiä satkusta

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Tuli ostettua tuollainen 900i 8v -89 Saabi. Aikaisempi kulkine oli Saab 90 -85/86, jolla tulikin ajettua huolettomat 6,5 vuotta. Ei ole vielä korjausopasta tullut hankituksi tuohon satkuun, mutta 90:in korjausopas kyllä on, joten nyt oisi pikkaisen kysymyksiä(osa ehkä tyhmiäkin).

Onko ilmansuodattimen kotelon avaamiseen mitään pikalukitusta, kuten 90:ssä vai avautuuko tuo vain noista ruuveista.

Onko satkun sisätilat pienemmät kuin 90:ssä, kun tuntuu ettei meikäläisen taakse kaverit meinaa mahtua kun kuskinpenkki on takaasennossa. 90:ssä tuntui mahtuvan paremmin. Kojelauta näyttäisi satkussa kyllä hieman pitemmältä, joten johtuneeko siitä. Satku siis kaksiovinen. Kuskintilat kyllä ihan riittävät meikäläiselle (193cm).

Kuinkas vaihdelaatikon öljyt pystyisi vaihtamaan kun ei näytä tyhjennys tulppaa olevan ja ohjekirjassakin väitetään ettei tarvitse vaihtaa. Autolla on ajettu vain 260tkm, mutta olisi kai nuokin öljyt hyvä joskus vaihtaa vai kuinka, oletteko vaihtaneet. Kyseessä siis viisivaihteinen laatikko.

Sitten tuosta ruiskusta eli eikös tämä (olikohan nyt CI) ruisku ole ns. mekaaninen ruisku. Eli lopettaako tälläinen ruisku polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.

Kumpaa polttoainetta tuossa kannattaisi käyttää 95 vai 98. Nyt olen 95:sta tankannut ja kulkenut ihan hyvin ja kulutus oli ensimmäisellä tankillisella sekalaisessa ajossa(ehkä vähän enemmän kaupunkiajoa) n.10 l/100km.

Kiitoksia vastauksista
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

samat tilat niissä on.

Ja öljyt vaihetaan imemällä...

ruuveilla se todennäköisesti on kii.

riippuu kummalla poltiksella säädetty... 95 yleensä...
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kyllä lootasta pitäisi löytyä 12mm kuusiokolokantainen proppu mistä laskea vaihteistoöljyt veke. Sitten vain hypoidia tilalle :D
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä satkusta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

TeppoY kirjoitti:
Sitten tuosta ruiskusta eli eikös tämä (olikohan nyt CI) ruisku ole ns. mekaaninen ruisku. Eli lopettaako tälläinen ruisku polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.
CI- eli continous injection. Tarkalleen ottaen polttoainetta suihkutetaan jatkuvasti, eli silloinkin, kun imuvena on kiinni...
Katalysaattorilla varustetuissa K-jetronic malleissa vasta tulee tuo polttoaineensyötön katkaisu.
Jos siis syötön katkaisu löytyy, kyseessä on KE-jetronic tai K-jetronic lambda tms. Yleensä Suomiautoista vuosimalli on silloin -90. On toki mahdollista, että vanhemmissakin on jo katalysaattoria.

Vanhan mallisella K-jetillä riippuu sitten ajotavasta kuluuko jarrutuksessa bensaa vai jarrut enemmän. Aikapaljonhan tuo moottori jarruttaa, vaikka bensaa hukkautuukin vähän enemmän. Jarrupolkimen painamista vaativa jarrutusmatka puolittuu, jos käyttää moottorijarrutusta 4-vaihteella esim. pudotettaessa nopeus 80km/h:sta pysähdyksiin, kun verrataan pysäyttämiseen vaihde vapaalla pelkillä jarruilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Vanhan mallisella K-jetillä riippuu sitten ajotavasta kuluuko jarrutuksessa bensaa vai jarrut enemmän. Aikapaljonhan tuo moottori jarruttaa, vaikka bensaa hukkautuukin vähän enemmän. Jarrupolkimen painamista vaativa jarrutusmatka puolittuu, jos käyttää moottorijarrutusta 4-vaihteella esim. pudotettaessa nopeus 80km/h:sta pysähdyksiin, kun verrataan pysäyttämiseen vaihde vapaalla pelkillä jarruilla
Katalysaattoria ei autossa ole, joten ei taida sitten katkaista bensansyöttöä. Lähinnä kysyin asiaa siksi, että kannattaako pitkissä alamäissä ajaa vapaalla vai vitosella. Eli vapaalla näemmä kannattaa. Pysähtymisissä kyllä käytän moottorijarrutusta.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

TeppoY kirjoitti:
Vanhan mallisella K-jetillä riippuu sitten ajotavasta kuluuko jarrutuksessa bensaa vai jarrut enemmän. Aikapaljonhan tuo moottori jarruttaa, vaikka bensaa hukkautuukin vähän enemmän. Jarrupolkimen painamista vaativa jarrutusmatka puolittuu, jos käyttää moottorijarrutusta 4-vaihteella esim. pudotettaessa nopeus 80km/h:sta pysähdyksiin, kun verrataan pysäyttämiseen vaihde vapaalla pelkillä jarruilla
Katalysaattoria ei autossa ole, joten ei taida sitten katkaista bensansyöttöä. Lähinnä kysyin asiaa siksi, että kannattaako pitkissä alamäissä ajaa vapaalla vai vitosella. Eli vapaalla näemmä kannattaa. Pysähtymisissä kyllä käytän moottorijarrutusta.
Kyllä mulla ainakin k-jetin korjausohjeissa väitetään että polttoaineen syöttö katkaistaa moottorijarrutuksessa.kyllähän melkein kaikki kaasaripelitkin sen on jo kauan tehnyt.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin no eipä ainakaan tuo meikäläisen -88 taida sitä katkaista, kun pumpulta tulee suoraan määräjakajalle, ja siitä koneeseen... siinä ei välissä mitään semmosta ole, joka sen poikkaisisi... tai ainakaan en semmosta millään näe, ellei joku ihan hulvaton viritys ole kyseessä...

että kyllä kanta on, ettei syöttö katkea, kuin sammuksissa
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Perus K-jetissä nimenomaan ei ole polttoaineensyötön katkaisua moottorijarrutuksella.. (ihan riippumatta siitä mitä jossain kirjassa lukee).

Jotkut ovat sanoneet tuosta vapaalla rullaamisesta että sen mitä säästät bensassa menetät laatikon kestävyydessä heikomman roiskevoitelun takia, en sitten varmaksi tiedä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joissakin volkkari golffeissa on ollut määräjakajan läpän ohittava venttiili, joka avataan sähköisesti. Tuo ohituskanava vaikuttaa siten, että määräjakan läppä putoaa alas moottorijarrutuksella. Mietin joskus taannoin, että tuollaisen rakentaminen voisi olla ihan mahdollista "tee se itse"-hengessä. Ohjaus vaan tulisi olla sellainen, että kaasuläpän ollessa kiinni ja moottorin kierrosluvun ollessa yli 1500rpm lämpimällä moottorilla tuo ohitusventtiili olisi toiminnassa. Pieni viive ei tosin olisi pahitteeksi. Esim. 3 sekkaa, ennenkuin menisi päälle. En sitten osaa sanoa, saisiko moisella kapistuksella todellista säästöä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin